קובי פרץ לא לבד: כך פוגעת גלגלצ במזרחית
לא רק קובי פרץ מודר מגלגלצ: רובי לוי חש שהוא שנדחק הצידה לטובת אייל גולן, וכך גם מושיק עפיה שלא נכנס לפלייליסט. "הפרויקט של רביבו" חורכים במות, אבל לא מושמעים בתחנה. אבי שושן תוהה אם זו גזענות, או ניתוק מרחשי העם?
בחמש השנים שהטור הזה קיים, נושא אחד חזר שוב ושוב כמעט בכל ראיון עם זמר מזרחי: תחושת הקיפוח הקשה שלהם מצד גלגלצ, תחנת הרדיו המואזנת ביותר בישראל. כמעט כולם השלימו לטענתם עם העובדה שהתחנה סימנה עליהם ועל המוזיקה שלהם איקס גדול, וסיכמו בכך שהם מצליחים גם בלעדיה - אבל הכאב מתחושת ההתעלמות היה מתסכל וקשה.
עוד על מוזיקה מזרחית ב-ynet:
- חדש במזרחית: מרגול נשמה, אלי לוזון אכזבה
- איפה הכפיים? המוזיקה המזרחית חוזרת לגטו
הלב על השולחן: אייל גולן משתבח עם הזמן
כעת מגיע סיפור הדרתו של קובי פרץ, מבכירי הזמרים המזרחים בישראל, מהשמעות בתחנה - והוא אינו היחיד החש קיפוח כלפיו. הכנסת הגרסה הישנה של שאב חאלד לפלייליסט וההתעלמות מהגרסה המצליחה והחדשה של פרץ, מדגימה את ההתנהלות בעייתית של התחנה כלפי המוזיקה המזרחית בישראל וכלפי חלק מהדמויות העומדות בראשה.
לא מושמעת בגלגלצ: הגרסה של רובי לוי ל"מלאת אהבה"
לפני כשנה הוציא הזמר רובי לוי את השיר "מלאת אהבה". עם מינימום יחסי ציבור, הוא הצליח להפוך את השיר ללהיט ענק. גלגלצ התעלמו, אולי כיוון שלתחנה הצבאית יש אפס סבלנות לזמרים מזרחיים אנונימיים. כנראה שלפי הגישה שלהם, השיר צריך "להתגלח" קודם על הזקן של שאר התחנות - ואם תהיה סיבה, אז גם הם יקפצו לחגיגה.
לרוע מזלו של לוי, אייל גולן בחר לחדש את השיר. התוצאה? גלגלצ הכניסו אותו מיד לפליילסט, ומבחינת הקהל זהו שיר נוסף של מי שטוען לתואר "הזמר הלאומי". האבסורד הוא שגולן ממש לא צריך את הלהיט הזה. הקריירה שלו יציבה גם כך. אבל לוי? עבורו זו יכולה היתה להיות נקודת מפנה בקריירה.
ואם נסלח לגלגלצ על לוי, כי באמת קשה לעקוב אחרי כל הזמרים המזרחיים שמוציאים שירים חדשים, הרי הבעיה טמונה בכך שהם הולכים לפי אפקט העדר: אין סינגל שמוציא אייל גולן שלא נכנס לתחנה. גם את ישי לוי הם סימנו וטחנו בזמנו ללא הפסקה. מדי פעם את משמיעים את שרית חדד ולעיתים גם את שלומי שבת. אבל זהו. עבור גלגלצ, אלה הם הזמרים המזרחיים היחידים בישראל. מכל שאר האמנים הפועלים בז'אנר, הם נוטים להתעלם.
לא בגלגלצ: מושיק עפיה "שובר שתיקה"
מושיק עפיה למשל מעולם לא עבר פלייליסט בתחנה. גם בלהיטו הענק "שובר שתיקה". "הפרויקט של רביבו" היה הלהיט הכי גדול בארץ בשנה שחלפה אבל התחנה לא הכירה בהם. חיים משה הוציא אלבום מצוין אשתקד, אבל זכה גם הוא להתעלמות מוחלטת. זהבה בן הוציאה בשנים האחרונות כמה סינגלים שהתחנה יכולה היתה לחגוג עליהם. וזאת עוד לפני שציינתי את ליאור נרקיס, יואב יצחק ודודו אהרון, שהם רק דוגמה קטנה לאמנים מוכרים, מבוססים ומשפיעים שיוצרים גם מוזיקה טובה, אבל לא פעם נפסלים.
אנשי גלגלצ היקרים, להשמיע שיר של זמר מזרחי אחת לכמה שנים, זו ממש לא סיבה לגאווה. אם כבר, זה מעיד על קיבעון ועיוורון כלפי מה שפופלרי בשטח. כנראה רק כשזמר מזרחי מגיע לטלוויזיה בתפקיד מנטור, הוא מקבל את כרטיס הכניסה לתחנה שאמורה לייצג את קולות החיילים.
הרשות השופטת או הרשות המשדרת?
קשה שלא לראות את מקרה פרץ ולהסיק ממנו גם למקרה אחר, זה של מרגול. שניהם ידעו הסתבכויות בשנים האחרונות. מרגול יותר ופרץ הרבה פחות. אבל המשותף לשניהם הוא שהם זוכים בדרך כלל להתעלמות מצד התחנה. האם גלגלצ בחרה לקחת על עצמה את תפקיד הקטגור, השופט והתליין של מי שהופיע גם בעמודי החדשות ולא רק במוספי התרבות? אם כן, מעניין לראות (ולשמוע) את ברי סחרוף שהסתבך גם הוא בעבר, מככב ברשימת ההשמעות של התחנה.
לא מושמעת בגלגלצ: מרגלית צנעני
בהתנהלות כזו, גלגלצ מוכיחה עד כמה היא תחנה תל-אביבית, לבנה ומנותקת מרחשי העם. בנוסף, היא מוציאה את השד העדתי מהבקבוק ולא רק מדירה את הזמר המזרחי, אלא גם מנסה לחנך את הקהל. באופן אישי, זה מרגיש לי כמו אקט שאין שום שיקול מוזיקלי מאחוריו, אלא כזה שנובע גם מחוסר הבנה בסיסי ממה שקורה במוזיקה בישראל, ואולי גם מגזענות.
אשתקד, כשדודו אהרון וחבריו ניסו לעשות מחאת אוהלים נגד גלגלצ, יצאתי בעד התחנה ופרסמתי מאמר שהוביל בסופו של דבר לביטול המחאה. לא רציתי לחשוב שבאמת ישנם עדיין בישראל עורכים מוזיקליים שמסגולים לשפוט שיר בגלל סיבות כאלה. בדיעבד, אהרון כנראה צדק. למזלו הוא הגיע להישגים בלי קשר לתחנה,
בדיוק כמו פרץ.
היום, כש"סה לה וי" של חאלד מושמע בגלגלצ, אני מחליף תחנה. לא מעוניין לתת יד לגזענות ואטימות - ואני לא לבד: גלגלצ, כפי שאמרו שתיים מהדמויות הבכירות בעולם המוזיקה המזרחי, כבר מזמן אינה תחנה מובילה בנוף הישראלי. היא כבר לא מייצרת להיטים, אין לה השפעה על הציבור ועל שאר התחנות בישראל.
ופרץ? באמת שאין צורך לרחם עליו. הוא כבר המשיך הלאה והוציא באמצע שבוע שעבר את "קיץ בא", שיר קיצבי נוסף שזכה ל-92 השמעות ב-48 השעות הראשונות, מה שמסתמן כלהיט ענק נוסף שלו. אבל אני בטוח שעמוק בפנים, הוא והקולגות שלו כן כואבים ומתוסכלים מהידיעה שלא משנה מה יעשו וכמה ישקיעו, הם תמיד יהיו מוקצים בתחנת הרדיו המואזנת ביותר בישראל.