שתף קטע נבחר
 

בנט: לבחון פיצול הנמלים והפרטת רציפים

שר הכלכלה, נפתלי בנט, מציע לרשות ההגבלים לבחון פירוק ופיצול נמלי הים והפרטה של רציפים, עוד לפני שיפורסם מכרז להקמת נמל חדש, כנראה בעוד כחודשיים. לרשות ההגבלים אין כיום סמכות חוקית שיכולה ליישם את הרעיון שהעלה השר, והפרטה כזו של רציף קיים תהיה כרוכה בהחלטת ממשלה

אחרי גיוס הצבא נגד שביתה, שר הכלכלה רוצה הפרטה בנמלי הים. שר הכלכלה, נפתלי בנט, מציע לרשות ההגבלים העסקיים לבחון את פירוק ופיצול נמלי הים והפרטת רציפים קיימים. זאת, עוד לפני שיפורסם מכרז להקמת נמל חדש, כנראה בעוד כחודשיים. אתמול (א') הכריז השר בנט כי אם יושבתו נמלי הים, יגויסו חיילים שיחליפו את עובדי הנמלים. תוכנית זו נפסלה מידית על-ידי שר התחבורה, ישראל כץ, שהבהיר כי לצבא אין יכולת מקצועית להחליף את עובדי הנמלים.

 

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

בפנייתו לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, מסביר השר בנט כי "התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים היא כה מוחלטת, עד כי אין הם יוצאים כנגד התנהגות פרועה ולא אחראית זו (של הוועדים, ש.ה), ולו בגלל החשש שעסקיהם ייפגעו. חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה".

 

לא ברור מה תהיה תוצאת הפנייה של בנט לרשות ההגבלים, אך הפרטת רציף קיים - כזה שמתופעל על-ידי עובדי הנמלים ונמצא בבעלות המדינה - אינה תרחיש סביר. למעשה, מהלך של הפרטה יהיה כרוך באישור הממשלה, וכבר אתמול נשמעה שם ביקורת חריפה נגד התנהלות בנט. לדברי בכירים, השר בנט מוביל קו לוחמני שאינו מגובה - וגם אינו יכול להיות מגובה - במעשים, שכן האחריות לפעילות נמלי הים נתונה למשרדי התחבורה והאוצר.

  

מרשות ההגבלים העסקיים אישרו הבוקר כי השר בנט אכן פנה לממונה בעניין הפרטת נמלי הים. עם זאת, יש לציין כי לרשות ההגבלים אין כיום סמכות חוקית שיכולה ליישם את הרעיון שהעלה השר. הענקת סמכות שכזו לרשות אמנם נכללה בהמלצות הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי ("ועדת טרכטנברג"), אך התיקון הרלוונטי לחוק ההגבלים עבר בקריאה ראשונה בלבד בכנסת הקודמת.

 

במקום חיילים, עובדים זרים

ההתכתשות המילולית בין בנט והוועדים הסלימה בסוף השבוע האחרון. בנט מתח ביקורת חריפה נגד עובדי הנמלים, ואמר כי חוסר יעילות בנמלי הים בישראל גורם לייקור מוצרים בסיסיים. תגובת הוועדים לא איחרה להגיע. יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, תקף את השר ואמר "בנט אתה בלוף... אין לך מושג מה אתה מקשקש, אתה שר פופוליסט, שמשמיע לציבור שטויות".

 

מול המתקפות המילוליות של בנט, אמר אתמול שר התחבורה כץ כי הממשלה תנסה להידבר עם ועדי העובדים, במטרה לקדם את הקמת הנמל החדש ללא שיבושים בנמלי הים. השר כץ אמנם הבהיר עצם הקמת הנמל אינה נתונה למשא ומתן, יסכים משרדו - האחראי על הפעלת הנמלים - לשקול צעדים שיאפשרו לנמלי הים הקיימים להתחרות בנמל החדש.

 

על-פי השר כץ, אם ישביתו הוועדים את נמלי הים יפנה משרדו לחברות מתאימות בחו"ל, שיוכלו להחליף את העובדים השובתים. עוד ציין השר כי הממשלה גם תוכל לקדם חקיקה מהירה, שתשווה את מעמד נמלי הים לזה של שירותים חיוניים אחרים, וכך למעשה ייאסר על העובדים לשבות.

 

ביום חמישי הכריז הממונה על נמלי הים כ-"קבוצות ריכוז" (אוליגופולים). הכרזה זו נועדה בעיקרה למנוע מהנמלים מלהפעיל נמל חדש. הכרזת הממונה הגיעה ארבע שנים אחרי דו"ח שפרסם מבקר המדינה בשנת 2009, שקבע כי רפורמה שהחלה ב-2005 ואשר נועדה ליצור תחרותיות בתחום הנמלים, נכשלה. משרד המבקר הבהיר כי במקום מונופול אחד, יצרה הרפורמה ארבעה מונופולים אזוריים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
נפתלי בנט
צילום: גיל יוחנן
צילום: עומר מרון
דיוויד גילה
צילום: עומר מרון
מומלצים