שוברים שביתה: כך תילחם המדינה בוועדי הנמלים
פרסום ראשון: שר התחבורה הבהיר כי ההידברות עם ועדי העובדים בנמלים תחל רק לאחר שיפורסם מכרז להקמת נמל חדש. המהלך צפוי לגרום להתנגדות עזה בקרב העובדים, אך כץ מבהיר כי במקרה של שביתה ממושכת או אלימה לא יהסס להשתמש באמצעים כמו חקיקה מהירה נגד שביתות, שימוש בנמלים במדינות זרות וגיוס עובדים שכבר פרשו לפנסיה
בדרך למאבק: ההידברות עם ועדי העובדים בנמלי הים תחל רק לאחר פרסום המכרז להקמת נמל חדש. משרד התחבורה הודיע היום (ד') כי ב-1 ביולי יפורסמו שני מכרזים, האחד להקמת הנמל החדש והאחר להפעלתו. הנמל החדש יוקם ויופעל על-ידי זכיינים פרטיים, שייבחר במכרז שיפרסם המשרד.
- גילה יכריז על נמלי אשדוד וחיפה כקבוצות ריכוז בנט: לבחון פיצול הנמלים והפרטת רציפים
- ובהם לא נוגעים: רבע מיליון ש' לטיסות יו"ר הנמל
שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר כי ההידברות עם ועדי העובדים, שתתקיים לאחר פרסום המכרזים, לא תשפיע על ההחלטה להקים את הנמל - החלטה שצפויה להוביל למאבק מצד הוועדים, שכבר הבהירו כי יתנגדו בכל דרך אפשרית להקמת הנמל החדש.
"החלטתי לסיים מצב שבו ועדים מיליטנטים מנצלים את הכוח בידיהם, ומקבלים זכויות יתר על חשבון הציבור כולו", אומר השר כץ. לדבריו, ההידברות עם הוועדים תעסוק בזכויות העובדים ובשדרוגם של נמלי הים הקיימים, אך לא תשפיע על הקמת נמלים חדשים. עלות הקמת הנמל החדש נאמדת בכ-1 מיליארד דולר, ולדברי השר כץ מיקומו של הנמל ייקבע בסמוך למועד פרסום המכרז.
נתניהו הבטיח לכץ תמיכה בכל מהלך
במסגרת היערכות להשבתה אפשרית של נמלי הים בתגובה לרפורמה בנמלים, הכין משרד התחבורה תוכנית חירום שכוללת כמה שלבים - שיופעלו בהתאם להתפתחויות. במקרה של שביתה ממושכת או אלימה, יוביל המשרד הליך של
חקיקה מהירה שתאסור שביתות בשירותים חיוניים כגון בנמלי הים. במשרד התחבורה אומרים היום כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כבר הבטיח לשר את כץ את תמיכתו בכל מהלך שינקוט.
תוכנית החירום שגיבש המשרד כוללת בין השאר את השימוש בנמלים זרים, למשל ביוון או בקפריסין, לטובת פריקת מטענים והובלתם לנמל בחדרה, באמצעות אוניות קטנות. בנוסף, מוצע לעשות שימוש בנמל בעקבה לפריקת מטענים, שיובלו לנמל אילת באמצעות אוניה שתיחכר לטובת הפעילות. במשרד התחבורה אומרים כי כבר נערכו להבאת שני מנופים ניידים, שישמשו לפריקת סחורות שיגיעו מנמל עקבה.
עוד כוללת התוכנית גיוס של עובדי נמלים שפרשו לפנסיה, הפעלתן של מספנות ישראל באמצעות מנופים נוספים והכנתן של גוררות. במשרד התחבורה מציינים כי בישיבה שערך השר כץ אתמול (ג') עם מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י), נידונו התוכניות לקידום הרפורמה בנמלים וההכנות להתמודדות עם השבתתם.
על שעתיד להתרחש בעקבות הודעת השר כץ היום, אפשר ללמוד מדברים שכתב יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, לשר בנט בתחילת השבוע. "אני מבין שכדי למצוא חן בעיני קפיטליסטים כמוך, החלטת שצריך למצוא קורבן", כתב חסן בעמוד הפייסבוק שלו, "ואני מבין שהחלטת לקחת אותנו בתור שק חבטות. אנחנו לא שק חבטות. לא שלך, ולא של המדינה".
צה"ל לא ישתלט על הנמלים
כצפוי, ובניגוד לתוכנית שיוחסה לשר הכלכלה והמסחר נפתלי בנט, תוכנית החירום של משרד התחבורה אינה כוללת שימוש בחיילים שיגוייסו להחלפת עובדים שיישבתו בנמלים. השר כץ כבר הבהיר בתחילת השבוע כי לצבא אין כוח אדם המיומן בהפעלת נמלי ים, ולכן לא יגוייסו חיילים אם ישביתו ועדי העובדים את הנמלים.
מלבד ההתנגדות של השר כץ, לתוכנית של השר בנט התנגדו גם חברי כנסת. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את בנט ואמרה כי "ישראל היא לא דיקטטורה צבאית. צריך לטפל בוועדי-העל המסואבים, אבל השימוש בחיילי צה"ל אינו חוקתי".
במשרד התחבורה הוסיפו כי בשנים האחרונות קידמו את הרפורמה בנמלים, שתגביר את התחרות באמצעות הקמת שני נמלי מים עמוקים - בחיפה ואשדוד - שיתחרו האחד באחר. התוכנית, שיישומה כבר החל, כללה בין השאר פרסום של מכרז מקדים (PQ) בינלאומי, שבו השתתפו שמונה קבוצות וחברות מתחום הנמלים.
עם זאת, ראוי לזכור כי החל ב-2005 מנסה ממשלת ישראל לקדם רפורמה בנמלים, אך עד כה ללא הצלחה משמעותית. על-פי דו"ח של מבקר המדינה מ-2009, הישגה העיקרי של אותה רפורמה הוא החלפת המונופול הארצי של רשות הנמלים, במונופולים אזוריים של נמלי הים בחיפה, אשדוד ואילת.