החרדים נעלבו - ואגד גנזה את "קמפיין הגנבים"
"אגד" יצאה בהסברה לציבור החרדי שלא להתחמק מתשלום על נסיעה, ובמגזר טענו כי מדובר בהאשמה קולקטיבית. גפני: "פרסום טענה שכזאת רק כלפי החרדים - שערורייה". "אגד": לא הייתה הכללה, הקמפיין הסתיים. ל-ynet נודע: הקמפיין נגנז
חברת "אגד" גנזה קמפיין הסברה נגד התחמקות מתשלום על נסיעה בתחבורה הציבורית בעקבות מחאה חרדית. בשבועות האחרונים פורסמו בעיתונות המגזר - ורק בה - מודעות ה"מזכירות" לנוסעים כי מעשה שכזה הוא כגניבה לכל דבר. בקבוצות חרדיות נעלבו מהמסר העולה מהקמפיין, ולפיו נסיעה ללא תשלום אופיינית דווקא לציבור זה - וזעמו על "אגד" עד כדי איום להחרימה. לבסוף החליטו מנהלי החברה להסיר את המודעות ולהתנצל.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >
באחת המודעות נראתה חלה על גלגלים, דמויית אוטובוס, ונכתב כי "נסיעה באוטובוס זה בדיוק כמו חלה במכולת", ובהדגשה – "על שתיהן צריך לשלם". מודעות דומות שפורסמו השוו זאת לרכישת מוצרים אחרים כדי להמחיש את אותו המסר.
חרם ליום אחד
מי שהובילו את המחאה נגד אגד ומשרד הפרסום "גל-אורן" הפועל עבורם במגזר החרדי, הם חברי קבוצת "דוסים", המקיימים בחודשים האחרונים פעולות הסברה יצירתיות במיוחד - באינטרנט, ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת, על רקע מה שהם מכנים "הסתה נגד חרדים".
במסגרת הקמפיין הנגדי, הפיקו כרזות נגד החברה בעיצוב דומה להפליא למודעות המקוריות. תמונה
מעובדת של מטרייה על גלגלים ותחתיה הכיתוב: "אוטובוס הוא בדיוק כמו גשם – אף פעם לא תדע מתי הוא יגיע".
בתגובה למחאה ניסו "אגד" ונציגיה לטשטש בתחילה את העובדה כי "קמפיין הגנבים" (כפי שכונה על ידי "דוסים") פונה לציבור החרדי בלבד, אך מאוחר יותר הודה בכך דובר החברה, וטען כי יש בידו נתונים המוכיחים כי התחמקות או שיכחה מתשלום על שרותי תחבורה ציבורית, גבוהה בקרב החרדים ביחס לאוכלוסיות אחרות – בין היתר, בגלל האפשרות לעלות לאוטובוס מהדלת האחורית בקווים המכונים "מהדרין", ובשל האמון שנותנים הנהגים בנוסעים המבקשים לעלות לאוטובוס, ולשלם על הנסיעה בהמשכה.
טענה זו, שבה לראשונה אמירה מפורשת נגד המגזר, עוררה עוד יותר את המחאה, ו"דוסים" קראו לחרדים בכל הארץ להחרים את "אגד" ליום אחד.
"פורעים את החוב" בימיי הסליחות
מה שככל הנראה הביא לגניזת הקמפיין השנוי במחלוקת ולהרגעת הרוחות הוא שיחה של אנשי לשכת ח"כ משה גפני ("יהדות התורה") עם הדובר רון רטנר, שבה הודיע האחרון כי הקמפיין מיצה את עצמו, והבהיר כי לא הייתה כל כוונה לפגוע בציבור החרדי כולו, אלא רק לעורר את תשומת לבם של השוליים שאינם משלמים. ואולם ל-ynet נודע כי הקמפיין לא "הסתיים", כפי שניסה להציג רטנר, אלא היה אמור להימשך עוד כמה שבועות ואף תוכנן לו שלב נוסף, אך המשך הפרסום בוטל.
הוא אף סיפר כי רבים מבני המגזר פונים לחברה מדי שנה בימיי הסליחות והתשובה של חודש אלול, מספרים כי שכחו לשלם על נסיעה (לעתים חודשים ארוכים לאחריה) - ומבקשים לפרוע את ה"חוב" הזעום כדי להינצל מ"גזל".
"אגד לא היו מעזים לפרסם קמפיין שכזה באף אוכלוסייה או ציבור אחר - לא אצל הערבים, הציבור הרוסי או האתיופי ובוודאי שלא במגזר הכללי", אמר גפני. "החוצפה לפרסם טענה שכזאת רק כלפי הציבור החרדי היא שערורייתית ובלתי מתקבלת על הדעת".
"הבהרנו להם כי אין ולא היה כל מקום לפרסם מודעות שכאלו כלפי ציבור שנזהר יותר מכל אוכלוסייה אחרת בדיני ממונות ועל איסור גזל, הטענה הזאת שהחרדים אינם משלמים לאחרונה, היא בלתי סבירה ובלתי הגיונית בעיניי. אין כל ספק כי גם אם יש כאלה שאינם משלמים, הם אינם מתקרבים לאחוזים באוכלוסיות אחרות במדינה, ולא היה כל מקום לקמפיין הזה רק במגזר החרדי".
"אגד": הקמפיין "מינורי ועדין ביותר"
גורם ב"אגד" אמר ל-ynet בתגובה כי לקמפיין קדם ניסיון להידבר עם הרבנים, על מנת שהם אלה
שיקראו בעצמם לציבור להימנע מנסיעה ללא תשלום, אך לבסוף הדבר לא יצא אל הפועל ולחברה לא נותרה ברירה אלא לצאת בקמפיין הסברה "מינורי ועדין ביותר", הוא הוסיף כי עבודת הפקחים מוכיחה שבקווים החרדיים קיים שיעור גובה יחסית של נוסעים שאינם משלמים מסיבות שונות. זאת כמובן, מבלי להכליל את המגזר החרדי כולו.
אותו גורם האשים "בעלי אינטרסים בציבור החרדי" כי הם פועלים נגד אגד משיקולים לא ענייניים, והם שהציתו את המחאה והעלבון החרדי.
בשיחה עם ynet ביקש דובר "אגד", רון רטנר, להבהיר שוב כי מדובר בשוליים בלבד, אך בכל זאת היה צורך לטפל בתופעה בעדינות וכך נעשה. עם זאת אמר כי אף שהיו גורמים חרדים שהבינו לא נכון את המסר, אין לחברה סיבה להתנצל.