שתף קטע נבחר
 

עיוור נגד סלקום: טורטרתי חודשים בראיונות

תושב הצפון, עיוור מלידה, ניסה במשך חודשים להתקבל לעבודה בשירות הלקוחות ואף קנה לשם כך תוכנה מיוחדת, אך לשווא. לדבריו, טורטר בין מטות החברה בארץ וקיבל תשובות סותרות. "ניסו לייאש אותי, חוץ מלנהוג אני יכול לעשות הכל". סלקום: לא נוכל להעסיקו בשל אילוצי מערכת המיחשוב

"חברת סלקום השפילה אותי, טרטרה אותי וסירבה לקבל אותי לעבודה במשך יותר משנה רק בגלל שאני עיוור", כך מאשים בשיחה עם ynet, פאוזי חאסן (28), עיוור מלידה בשיעור של 100% ותושב כפר משהד שבצפון. "בסלקום יודעים שעל פי חוק אסור לפסול אדם מקבלה לעבודה בשל מגבלה גופנית ולכן במשך חודשים ארוכים ניסו פשוט לייאש אותי, זלזלו בי ובזבזו את זמני", הוא מוסיף.

 

סלקום - כתבות נוספות בנושא:

 

תחילת הפרשה במאי 2012, אז נפגש חאסן עם מנהלת גיוס של סלקום בנתניה והביע את רצונו להתקבל לעבודה במוקד הטלפוני של שירות הלקוחות בחברה. חאסן הגיע לפגישה כשהוא מלווה בטכנאי ומצוייד בתוכנה המותאמת לעיוורים, שביכולתה לתרגם לקול טקסטים המופיעים על מסך המחשב. התוכנה, יש לציין, ניתנת להתקנה בתוך דקות ספורות.

 

מנהלת הגיוס הפנתה את חאסן לחברת הבת של סלקום, נטוויז'יון, אולם שם סירבו להתקין את התוכנה ולקבלו לעבודה. חאסן חזר אל מנהלת הגיוס עם התשובה השלילית וזו הפנתה אותו בספטמבר 2012 למוקד הטלפוני של סלקום בחיפה, אולם גם שם סירבו נציגי החברה להתקין את התוכנה וביקשו להתייעץ עם אנשי מקצוע מטעמם על האפשרות להתקין אותה. 

 

פאוזי חאסן בביתו. "זלזלו בי ובזבזו את זמני (מוחמד שינאווי) (מוחמד שינאווי)
פאוזי חאסן בביתו. "זלזלו בי ובזבזו את זמני(מוחמד שינאווי)

 

במשך החודשים שלאחר מכן, חאסן שב ופנה מספר פעמים למוקד הטלפוני בחיפה בבקשה לברר מה תוצאות בדיקת ההיתכנות, אולם נציגי החברה שוב ושוב אמרו כי הדבר נמצא עדין בבדיקה והמליצו לו "לחפש עבודה במקום אחר". הסבריו של חאסן, לפיהם הוא מוכן לעבוד בכל אחד מהמוקדים הטלפונים של החברה בארץ, לא הועילו והוא נותר מחוסר עבודה.

 

"אטימות וחוסר רגישות"

התשובה המיוחלת מהמוקד הטלפוני בחיפה הגיעה רק לאחר כעשרה חודשים: ביוני 2013 מסרה נציגת סלקום לחאסן, כי הבדיקות הושלמו,  הוא יכול להגיע למוקד כדי להתקין את התוכנה ובמידה שההתקנה תצליח - הוא יוכל להתקבל לעבודה בחברה. אולם כשהגיע לפגישה, שנקבעה מראש, נציגי סלקום שוב סירבו להתקין את התוכנה, הפעם בטענה כי הדבר "יוצר עומס על המערכת".

 

חאסן, ששוב חזר לביתו מאוכזב ומושפל, שוחח עוד פעם עם נציגת החברה, ששוב אמרה מצידה כי הנושא ייבדק. לאחר שבועיים נוספים חזרה הנציגה אל חאסן וטענה כי התשובה בעניינו טרם התקבלה וכי תימסר לו תשובה בהמשך. מאז חלף חודש שלם אולם חרף פניות חוזרות ונשנות - חאסן עדיין מחכה לתשובה.

 

חוק שוויון זכויות לאנשים מוגבלות מ-1998 אוסר על מעסיק לסרב לקבל לעבודה אדם עם מוגבלות שכשיר לבצע את התפקיד בגלל מגבלתו. החוק קובע כי מצב שבו אדם לא התקבל לעבודה בשל נכותו - הוא אפליה פסולה. "לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מוגבלותם , ובלבד שהם כשירים לתפקיד או למשרה הנידונים", מצוין בו. החוק אף מטיל חובה על המעביד לממן ולבצע את ההתאמות הדרושות לצורך העסקתו של בעל המוגבלות.

 

עם זאת חאסן מספר כי במשך הזמן הארוך שבו ניסה להתגבל לעבודה, נציגי סלקום לא טרחו להזמין אותו לראיון עבודה מסודר שבו יבדקו את כישוריו המקצועיים. "אני מיואש ומדוכא" הוא אומר. "נתקלתי כבר בעבר במקומות עבודה שפסלו אותי רק בשל המגבלה שלי. במשך שנים אני לא מצליח להשתלב בעבודה ומוצא את עצמי בבית חסר מעש ומדוכדך".

 

"נולדתי עיוור - אלוהים נתן לי את המגבלה הזו ועם זה אני חי ומתמודד כל החיים", הוא מוסיף. " אבל הבעיה הגדולה היא בני האדם מסביב, שמגלים אטימות וחוסר רגישות. אני רוצה לומר לכל האנשים האלה שלמרות שאני עיוור, אין דבר שאני לא יכול לעשות חוץ מלנהוג ברכב".

 

ארגון בזכות: "הפרת חוק מכעיסה במיוחד"

מחברת סלקום נמסר בתגובה: "בסלקום נטוויז'ן מועסקים עשרות עובדים בעלי מוגבלות תעסוקתית בתפקידים שונים ולחלקם נעשתה התאמה מיוחדת של סביבת העבודה כדי לאפשר את העסקתם. 

 

"החברה ניסתה במשך תקופה ארוכה לבנות סביבת עבודה שתאפשר העסקתו של מר חאסן, ונעשה מולו ומול נציגו תהליך ארוך ומעמיק שכלל בחינת חלופות שונות שיאפשרו התקנת תוכנות מתאימות. בבדיקות הסתבר כי התאמות אלו מחייבות שדרוג כולל של מערכות המחשוב של החברה ולאור אילוץ זה אין אפשרות לצערנו להעסיקו."

 

בארגון ׳בזכות׳, המרכז לזכויות אנשים עם מוגבלויות דוחים את תגובת סלקום וטוענים להתחמקות מכוונת מהעסקת אדם עם מוגבלות. לדברי מנכ״ל הארגון, עו״ד אסתר סיוון, החברה היתה צריכה להפגין רצון טוב ולמצוא את הפתרון הטכני הנדרש.

 

"מדובר בהפרת חוק מכעיסה במיוחד, כיוון שמר חאסן הביא בעצמו ועל חשבונו את הציוד המותאם לו ופטר את סלקום מלדאוג לכך", אמרה סיוון. "לא ייתכן שחברת תקשורת מהגדולות בישראל לא מסוגלת להתקין תוכנה באחד ממחשביה".


פורסם לראשונה 28/07/2013 21:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים