הקניונים של העתיד: עם לונה פארק ובתי מלון
מרכזי הקניות נאלצים להתמודד עם תחרות עזה מצד החנויות באינטרנט המציעות מחירים אטרקטיביים, ונאלצים להשיב מלחמה. הנשק: חוויית קנייה משופרת ללקוחות שייצאו מהבית, באמצעות אטרקציות כמו פארקי מים, מדרונות סקי, וגם בתי מלון ומשרדים שירחיבו את הפעילות העסקית
מרכזי הקניות מצויים בבעיה: מצד אחד, המסחר באינטרנט נוגס אט אט בפרנסתן של החנויות, כשלא פעם המחירים באינטרנט זולים יותר. מצד שני, הרצון לצמצם בהוצאות השוטפות על רקע דמי האחזקה הגבוהים, נתקל בצרכן הישראלי שכבר התרגל לפינוקים שמציעים הקניונים, ומסרב להתפשר על פחות.
- לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות
אז מה עושים? הווארד פרלמן, אחד האדריכלים המצליחים בארצות הברית שהגיע בשבוע שעבר לישראל, משרטט את עתידם של הקניונים: יותר משרדים ובתי מלון, יותר אטרקציות למבקרים, יותר שטחים פתוחים והרבה יותר חיסכון.
"כוח הקניה של קמעונאים גדולים יכול לערער את המקומיים", אומר פרלמן ומתכוון לכניסת רשתות ענק כמו איקאה ורשתות אחרות שצפויות להגיע מארצות הברית או מסין. "המקומיים חייבים להיות ייחודיים ולתפוס מיקום טוב כדי לנצח בתחרות".
לשיטתו של פרלמן חייבת להיות התגברות של שימוש באטרקציות בקניונים. והדוגמאות שהוא נותן הם רבות: מזרקות אינטראקטיביות, טיפוס על קירות, מדרונות סקי ופארק מים. לדבריו, זה הקלף המנצח של חווית קניה, שחסרה כאשר הקניה מתבצעת ברשת האינטרנט.
העקרונות הנוספים של פרלמן הם מיקסום הנראות של כל החנויות במרכזי הקניות עוד מבחוץ, וגם הכנסת משרדים ובתי מלון למתחם. הכנסת שימושים נוספים כמו משרדים ומלונאות אמורים להחיות את פעילות הקניות בשעות השפל, ולהגביר את הרווחיות עבור בעלי החנויות.
ממילא: שימוש מרענן בחומרים מקומיים
פרלמן, שתכנן עשרות מרכזי קניות בעולם, הגיע לישראל על מנת לשמש כיועץ למרכז "סוהו" שבנייתו צפויה להתחיל בקרוב במתחם פולג בנתניה ותסתיים בתחילת 2015. במהלך שהותו בארץ הוא ביקר בלא מעט מרכזי קניות, וניתן לחוש שהוא לא התאכזב מרשמיו. מרכז הקניות ממילא בירושלים מדורג אצלו במקום הראשון, וגם למתחם נמל תל-אביב הוא מחלק לא מעט מחמאות.
"שימוש של חומרים מקומיים, המבוסס על ההיסטוריה המקומית, הוא מרענן והישג אדריכל נהדר", הוא אומר. לדבריו, למרות הרמה הלא מאכזבת של מרבית הקניונים, ישנם כאלה שאינם מתוחזקים היטב, ומושכים לקוחות עניים ודיירים עניים. בקניונים ישנים אלו אין נגישות לנכים, וזו מערבולת שמושכת את המקום למטה".
במרכז הקניות "סוהו", שיבנה בצמוד לחנות איקאה, שתוכנן על ידי האדריכל רמי וימר, יבואו לידי ביטוי האלמנטים עליהם מדבר פרלמן. מדובר במרכז קניות שיתמקד בחנויות עיצוב, אך ייתן גם חווית בילוי כוללת של מסעדות גורמה ומרכול אורגני.
מעל קומות המסחר ישולבו משרדים של אדריכלים ומעצבים שיתנו, בין היתר, שירותי יעוץ לקונים בחנויות. בנוסף ישולבו גם משרדים כלליים (של עורכי דין, יועצי מס ועוד). הקניון עצמו ייבנה מקירות זכוכית, כדי להעניק נראות ונוכחות גם לחנויות שבקומות העליונות. כמו כן, מדובר בקניון חצי פתוח, כך שדמי הניהול בו צפויים להיות נמוכים יותר.
לדברי יניב בן אפרים, המשמש כיזם המתחם יחד עם אלקטרה נדל"ן, ההשקעה הכוללת בפרויקט עומדת על 300 מיליון שקל. לדבריו, דמי האחזקה הצפויים יעמדו על כ-15 שקל למ"ר - כרבע מדמי האחזקה הנהוגים בקניונים סגורים.
לדבריו, אחד המאפיינים הדומיננטיים בקניונים החדשים יהיה מרכזי לייף סטייל. "ההבנה שקניות הן קודם כל חוויה הולידה את מתחמי הלייף סטייל, בראש ובראשונה בהצעת חווית קנייה משופרת", הוא אומר.