בניגוד לחוק: רוב המינימרקטים לא מציינים מהם המוצרים בפיקוח
בעקבות המחאה החברתית, המועצה לצרכנות יזמה תיקון חוק שמחייב הצגת שלטים המפרטים מהם המוצרים שמחיריהם בפיקוח המדינה. אך מסתבר שרק חלק מהחנויות מקיימות זאת. מבין הרשתות, ביינות ביתן המצב הכי גרוע. בשופרסל ומגה יותר טוב אך לא מושלם
רוב המינימרקטים ושליש מהסופרמרקטים לא עומדים בחוק ולא מציגים כיאות את רשימת המוצרים שמחירם נמצא תחת פיקוח - לפי תקנות הגנת הצרכן שנכנסו לתוקף לפני שנה. בין המוצרים שבפיקוח: גבינות עמק וגלבוע במעדניה, חלב 1 ליטר 3% ו-1% שומן בשקית, לחם אחיד וביצים. לפי התקנות יש להציג בשלט לצד מדף המוצרים הרלוונטיים, את רשימת המוצרים ומחיריהם לפי חוק. לרשימה המלאה של מוצרים בפיקוח ומחיריהם לחצו כאן.
- נתיבות גרופ: ההורים שמורידים מחירים
- נילסן: הביטחון הכלכלי בשפל - המחירים בעלייה
- נתניהו לשרים: "קדמו רפורמות שיורידו מחירים"
לפי בדיקת סיירת המתנדבים של המועצה לצרכנות, שפירסמה את הנתונים, "חלק ניכר מהעסקים מפרים את התקנות ובכך פוגעים ביכולתם של הצרכנים לרכוש מוצרים בסיסיים במחיר נמוך, השווה לכל נפש", כך נמסר.
המצב החמור ביותר נצפה ברשת יינות ביתן - 63% מקרב הסניפים שנבדקו נמצאו לא תקינים. 12% מהסניפים לקויים ו-25% תקינים. בשופרסל ובמגה המצב הטוב ביותר אם כי גם שם לא מושלם: ב-78% מסניפי שופרסל נמצא שילוט תקין ורק ב-65% מסניפי מגה נהגו לפי חוק. שתי רשתות אלו מחזיקות ברוב הסניפים בארץ ומשרתות את מרבית הצרכנים.
המינימרקטים והמכולות כמעט ולא מקפידים
מהבדיקה עולה כי מגזר המינימרקטים והמכולות כמעט ולא מקפיד על קיום התקנה. כ-88% מהחנויות נמצאו לא תקינות. בחנויות אלו נתקלה הסיירת גם באי הקפדה על סימון מחירים על גבי המוצרים. במועצה לצרכנות מסרו כי בסופרמרקטים הגדולים המצב מעט טוב יותר, אך רחוק מלהשביע רצון: 59% בלבד נמצאו תקינים. כשליש מהסופרמרקטים אינם מציגים את המחירים כלל. ניתן היה לצפות שדווקא בגופים גדולים כמו רשתות המזון הגדולות, בעלות ההנהלה המרכזית, יאכפו את החוק וזכויות הצרכנים תישמרנה, אך לא כך הוא הדבר.
הבודקים בדקו 22 סניפים של שופרסל דיל, 9 סניפי יש ו-9 סניפי שופרסל שלי, 13 סניפי מגה בעיר ו-9 סניפי מגה בול, 15 סניפי יינות ביתן, 4 סניפי אושר עד, 4 סניפי טיב טעם ו-4 סניפי רמי לוי. כמו כן נבדקו 2 סניפי ויקטורי, מחסני השוק ונתיב החסד וסניף אחד של הרשתות ביג זול, בר כל, כמעט חינם, מיסטר זול, קואופ, סופר דיל, סופר לב העיר, שוק יוני, שוק פייסל ויש חסד.
בהתאם לממצאים בשטח, חולקו נקודות המכירה השונות לשלושה מצבים: תקין: השלט מוצג בצורה ברורה וגלויה לעין, ומציין בבירור כי מדובר במוצרים שמחירם בפיקוח; לא תקין: שילוט לא קיים לפחות באחת מהמחלקות שנבדקו (חלב, ביצים, לחם); לקוי: קיים שלט אך הוא אינו מוצג בצורה ברורה או אינו מציין במפורש כי מדובר במחירים בפיקוח.
מה הציבור יודע? לא הרבה
לפי סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור המועצה לצרכנות עולה כי 70.7% מהנשאלים כלל לא ראו בשנה האחרונה שלט ליד מוצרים בפיקוח. 55% מהמשתתפים בסקר לא יודע שחמאה הוא מוצר בפיקוח. 40% מהנשאלים לא יודעים שלחם לבן הוא מוצר בפיקוח. 52% מהמשתתפים לא יודעים שמלח מפוקח ו-83% לא ידעו על שמרים. חלב כבר נמצא יותר במודעות הציבור, אך עדיין 23% לא יודעים שחלב בפיקוח. לעומת זאת גבינת קוטג' איננה בפיקוח, אך 52% מהמשתתפים בסקר חושבים בטעות שהיא כן בפיקוח.
מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג מסר כי "היכולת לזהות ולהעדיף מוצרים בפיקוח מחירים, מאפשרת לצרכנים להוזיל את סל הקניות ולהתמודד עם יוקר המחיה בעזרת כלי נוח וזמין - השלט בסמוך למדף. ממצאי התחקיר של המועצה הישראלית לצרכנות מראים כי בתי עסק רבים מתעלמים מחובתם על פי התקנות המחייבות, ובכך מונעים מהציבור לבצע קנייה יותר נבונה. זילזול כזה בחובות חוקיות מצד בתי עסק לא יתאפשר אם תבוא פעולת אכיפה נמרצת של המדינה. המועצה לצרכנות תעביר את ממצאיה, בליווי שמות בתי העסק, לרשות לסחר הוגן לשם ביצוע פעולות האכיפה הנדרשות".