מזון בחגים: קנינו פחות שילמנו יותר
ההוצאה הכספית על מזון בחגים עלתה ב-2.1% לעומת חגי תשרי ב-2012, כך לפי נילסן. בחג הזה הוצאנו יותר כסף גם על משקאות, מוצרי טיפוח ומוצרי צריכה לבית, כל זאת למרות שאנחנו קונים פחות ופחות. עליות המחירים היו תלולות יותר לעומת אשתקד, ומחירי המזון הם הגבוהים ביותר מאז ינואר 2012
הוזלות בחגים? זו רק אחיזת עיניים - רוב המוצרים במגמת התייקרות. בחגי תשרי השנה קנינו פחות בסופר, בעיקר מזון, אבל שילמנו יותר משום שבתקופת החגים האחרונה, המחירים עלו עלייה ניכרת ביחס לחגים בשנה שעברה. בכך נמשכת המגמה של התייקרות מוצרי הצריכה מאז ימי המחאה החברתית ב-2011.
הנתונים האלה עולים מבדיקת חברת נילסן שהשוותה בין חגי תשרי ב-2012, (נבדק חודש הקניות: 2 בספטמבר עד 6 באוקטובר 2012) לבין חגי תשרי ב-2013 (נבדק חודש הקניות 18 באוגוסט עד 28 בספטמבר 2013), על מנת לבדוק אלו שינויים חלו בחודש החגים האחרון בשוק מוצרי הצריכה.
הנתונים מתבססים על נתוני מכר המגיעים ישירות מקופות קמעונאים ושימוש במתודולוגיות בינלאומיות של נילסן לשיקוף קמעונאים שאינם משתפי פעולה. הנתונים מכסים 97% מהשוק המבורקד (לא כולל מגזר ערבי).
מניתוח הנתונים עולה כי מחירי המזון בספטמבר האחרון היו הגבוהים ביותר מאז ינואר 2012 ובטח שגבוהים יותר מספטמבר 2012. במשקאות, המחירים נמוכים לעומת ינואר 2012 אך גבוהים לעומת ספטמבר 2012. במוצרי טיפוח הפרט יש עליית מחירים לעומת ספטמבר 2012 ולעומת ינואר 2012 וגם במוצרים לבית חלה עלייה לעומת ספטמבר 2012.
הצרכנים הוציאו יותר כסף על פחות פריטים
בחגי תשרי, חלה עלייה של 2% בהוצאות הכספיות של הצרכנים בכלל ענפי הצריכה. בענף המזון, חלה בחגים עלייה של 2.1% בהוצאות הכספיות של הצרכנים לעומת החגים בשנה שעברה. הצרכנים אף הוציאו 0.7% יותר כסף על משקאות לעומת החגים ב-2012. על טיפוח הפרט הוצאנו 5.8% יותר ועל טיפוח הבית 0.1% יותר.
במקביל לכך שהצרכנים הוציאו יותר כסף על מוצרי צריכה, נמשכת המגמה של צמצום מספר הפריטים שנקנו. כלומר קנינו פחות, אך שילמנו יותר. בחגים חלה ירידה של 1.4% במספר הכולל של רכישות הצרכנים בכלל הענף, ירידה של 1.5% בקניות מזון, ירידה של 1% בקניית משקאות וירידה של 3.2% במוצרים לבית. יחד עם זאת היתה עלייה בקניות של טיפוח הפרט.
אם מסתכלים על 2013 עד כה, בהשוואה ל-2012, הצרכנים צמצמו את קניות המזון השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד ב-1.6%. בשלושת החודשים האחרונים אפשר לראות שהמגמה התחזקה לצמצום של 3.2% בקניות המזון. במשקאות, טיפוח הפרט ומוצרים לבית – היתה דווקא עליה בקניות.
עליות מחירים חדות בחג
אלו מוצרים התייקרו? בכלל הענפים ניכרות עליות מחירים חדות. בחג, היתה עליית מחירים של 3.5% בכלל שוק מוצרי הצריכה בחג, לעומת עליית מחירים של 3% בחג בשנה שעברה. במזון, היתה עליית מחירים של 3.6% לעומת עליית מחירים של 3.3% בשנה שעברה. במשקאות חלה בשנה שעברה עליית מחירים של 1.7% והשנה של 2.3%. בטיפוח הפרט המחירים עלו בשנה שעברה ב-0.8% והשנה זינקו ב-4.7%. בטיפוח הבית, המחירים עלו בשנה שעברה ב-1.5% והשנה ב-3.4%.
עליות המחירים השנה עד כה, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, מסתכמות בינתיים בכל שוק מוצרי הצריכה ב-2%, בשוק המזון 1.6% ובמשקאות היתה עלייה של 3%. בעצם אפשר לראות שבחגים, מוצרי הצריכה מעבר למגמה הכללית השנתית: בחודש ספטמבר בלבד, היתה עליית מחירים של 2.1% בכלל השוק, 1.8% במזון ו-3.2% במשקאות.
בין המוצרים שהתייקרו השנה: חלב, חיתולים וטונה
בהשוואה של השנה הנוכחית עד כה (ינואר-ספטמבר 2013) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (ינואר-ספטמבר 2012) עליות המוצרים נמשכות במוצרים רבים, בעיקר במוצרי חלב. כך למשל, מינואר-ספטמבר 2013 לא קנינו יותר קוטג' או שמנת מתוקה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל המכר הכספי של שני מוצרים אלה צמח ב-5%. כלומר הרשתות והיצרנים ראו מקטגוריה זאת יותר כסף למרות שקנינו ממנה פחות. מכירות החמאה ירדו ב-1% מבחינה כמותית אך הרווח ממנה עלה ב-6% - משמע היא התייקרה. מכירות גבינה לבנה ירדו ב-6% מבחינה כמותית אך הרווח ממנה עלה ב-1%. גם בחלב המגמה הזאת נמשכת: המכר הכמותי של חלב טרי לשתייה ירד ב-3% במהלך השנה עד כה, אך המכר הכספי עלה ב-4%.עוד התייקרו: שימורי דגים כטונה שהצרכנים קנו פחות ב-8% אך המכר הכספי של הקטגוריה עלה ב-6%. גם במכירות הכמותיות של בירה היתה ירידה, של 7%, אך הרווח הכספי ממנה עלה ב-14%. לכך יש לייחס בין היתר גם את המס על בירה שהתייקר.
תה קר היתה הקטגוריה שצמחה הכי הרבה השנה – 36% עלייה במכירות הכמותיות ו-26% עלייה במכירות הכספיות – כך שבתחום זה לא היתה עליית מחירים. גם בחטיפים מתוקים, טבלאות שוקולד וקפה נמס לא היתה עליית מחירים בולטת.
במוצרי טיפוח הבית התייקרו: נייר טואלט, משחות שיניים, טמפונים ותחבושות היגייניות וחיתולים. הוזלו: דאודורנטים, מגבונים לתינוק וחומרים למדיח כלים.
היו יותר מבצעים בחג
כל זאת למרות שהיו יותר מבצעים בחג הזה - שיעור המכר תחת מבצע עומד על 20.8% והוא עלה לעומת 2012, אז שיעור המכר תחת מבצע עמד על 17.8%. יחד עם זאת, עדיין היו בחגי תשרי פחות מבצעים לעומת החגים ב-2011, שנת המחאה החברתית, אז נמכרו 26.6% מהמוצרים תחת מבצעים. כמובן שבתום החגים, שיעור המבצעים ירד. באוגוסט 2013, 24% מהמכר נמכר במבצע, בעוד שבספטמבר 2013 - רק 19% מהפריטים בסופר נמכרו תחת מבצע.לחברות המזון - כל זה לא מזיז הרבה. תנובה שטראוס ואסם מתחזקות השנה בחגים, בעוד החברה המרכזית יורדת בנתח השוק שלה. כך למשל תנובה, החברה החזקה ביותר בשוק המזון התחזקה מ-16.7% נתח שוק נתח שוק ל-17.2% נתח שוק. לצרכנים היא הציעה בחגים הנוכחיים יותר מבצעים: מ-9.8% מהמכר בחגים ב-2012 ל-10.6% ב-2013. לעומת זאת החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה, טרה) ירדה בנתח השוק מ-7.7% ל-7.3%, ולא שינתה את אחוז המבצעים שלה בחגים הנוכחיים.
ומה לגבי הרשתות? הקטנות ממשיכות להתחזק. עקב מגמת עליית המחירים, נמצא שהרשתות החרדיות התחזקו בחג, אך גם חנויות הנוחות. בסקר בן 500 משתתפים, אמרו הישראלים שאם מחירי המזון יעלו הם יאכלו פחות בחוץ, יבלו פחות ויצאו פחות לחופשות. סקר דומה נערך באיחוד האירופי.