קופיקס: 50 סניפים עד חנוכה 2014
במסיבת עיתונאים שקיימה רשת קופיקס לרגל פתיחת הסניף השני שלה בתל אביב, הציג יו"ר קופיקס גיל אונגר את התוכנית האסטרטגית של הרשת: ייפתחו 3.5 סניפים בחודש וברשת ימכרו גם שמפו ב-5 שקלים וכן: שיטת הזכיינים תשונה
רשת קופיקס (cofix) פתחה היום (ב') את הסניף השני שלה, בקינג ג'ורג' 47 בת"א, שלושה שבועות אחרי פתיחת הסניף הראשון , באבן גבירול 92 בעיר. במסיבת עיתונאים שנערכה בסמוך לסניף, הציג הבעלים של הרשת, אבי כץ את השותף החדש ויו"ר הרשת, גיל אונגר, השותף עמו גם בקרן "הגשמה", שהציג בתורו את האסטרטגיה לשנים הקרובות.
אפקט קופיקס - תפריט ב-5 שקלים ותגובת הרשתות:
רשת קפה חדשה: כל התפריט ב-5 שקלים
רולדין: "אנחנו לא יודעים למכור קפה ב-5 שקלים"
ארומה הורידה את מחיר ההפוך ב-3 שקלים
עיריית ת"א מתחרה בקופיקס עם קפה ב-4 שקלים
"3.5 חנויות של קופיקס ייפתחו בממוצע בחודש. 50 סניפים ייפתחו עד חנוכה 2014 בהשקעה של 25 מיליון שקל", אמר אונגר, שכיהן בעבר כמנכ"ל הראשון של איקאה בישראל וכמנכ"ל רבוע כחול. קופיקס שכרה משרדים והקימה מטה שיכלול את בני פרקש מנכ"ל שותף, חגית שינובר שותפה ומנהלת שכר. אונגר טוען ששכרו "סמלי, אנחנו לא רוצים להכביד על הרשת".
אבי כץ הבעלים וההוגשה של הרשת אמר: "עד כה עד כה, נמכרו ברשת למעלה מ-50 אלף פריטי מזון, מיצים וקפה ב-5 שקלים. הרשת היתה צריכה תנופה והקטר הוא אונגר. 50 סניפים יגלגלו 150 מיליון שקל בשנה. יחד עם זאת, לפני 18 סניפים - כל רשת מפסידה כסף. לגבי רשתות הקפה האחרות: הן פשוט ימכרו יותר קפה בישיבה".
הוא הפתיע בכך שהכריז על שינוי שיטת הזכיינות ברשת. בתחילה תוכן שכל סניף יופעל על-ידי זכיין. "נפעיל את החנויות ללא זכיינים, אלא בבעלות מלאה שלנו", אמר. "מדובר בשינוי של התוכנית המקורית, לנוכח הרצון להרחיב את הרשת במהירות. במסגרת זו, כל עלויות ההקמה והתפעול יחולו עלינו, ולא יהיו זכיינויות בשלב הזה". הסניף הבא של הרשת צפוי להיפתח ברחוב הארבעה קרליבך פינת החשמונאים בת"א. "שווארמה דבוש נתן לנו חלק מהחנות שלו כי אנחנו לא מתחרים", אמר.
לא יהיו זכיינים בחצי השנה הראשונה
הוא הוסיף כי לפי התוכנית, כל חנות תפעל במשך כ-6 חודשים, ולאחר תקופה זו, תיבחן מידת רווחיותה. "אם יימצא כי החנות רווחית - היא תימסר לזכיין ללא עלות. המשמעות היא שלא מדובר בעסק שימכור זכיונות, אלא בעסק שבו הזכיין ישלם על בניית החנות בלבד. הזכיין ישתלם ברשת במשך 6-3 חודשים, ויינתן זיכיון אחד לזכיין אחד בלבד", אמר. "הרצון שלכל חנות יהיה רק זכיין אחד, נובע מהתפיסה שלפיה לספינה אמור להיות מפקד אחד. לא תהיה זכיינות גיאוגרפית. אנחנו קוראים לציבור חזק של זכיינים - בני 40 פלוס שרוצים קריירה – לבוא אלינו".
על כוחו של המותג קופיקס אמר אונגר: "קצת מוזר לדבר על עוצמת המותג שלושה שבועות אחרי שנפתחה החנות הראשונה של הרשת. מדובר במותג שעוצמתו הגיעה מתקשורת ומקהל אוהד. התקשרתי לאבי (אבי כץ - הבעלים של הרשת, מ"ק) לפני שבוע ביום שישי וסיכמנו שלא היה דבר כזה ב-100 השנים האחרונות ולא יהיה דבר כזה ב-100 השנים הבאות. עקב כך, צריך לפתוח במהירות עשרות חנויות, אחרת מתחרים ייכנסו והגל יעבור".
בתוכנית: שמפו ב-5 שקלים
אונגר ציין כי על פי התוכנית הרשת תמכור בהמשך גם שמפו וסבון ב-5 שקלים ואולי אפילו עיתונים. "נכניס מוצרי פארם לחנות. היום ממוצע הרכישות הוא של 3.2 פריטים ללקוח. אנחנו רוצים שהלקוחות יקנו עוד פריטים. אל תצפו שזה יקרה מחר בבוקר – אבל זה יקרה".
על הסניפים אמר כי "המיקומים החדשים של הסניפים החדשים, יהיו כאלה שנחשבים למעולים בלבד וכאלה שכוללים חשיפה לרחוב, לעוברים והשבים ולעובדים. לא יהיו פשרות על מיקומים בינוניים. כל חנות תהיה בגודל של 40-30 מ"ר, אבל אם המיקום יהיה מצוין, נתפשר בעניין גודל הסניף. אין לנו כל כוונה לפתוח סניפים באוניברסיטאות מאחר שאי אפשר שהעסק יהיה סגור במשך שלושה חודשים בשנה".
בהתייחס לספקים של הרשת אמר: "ישבתי אתמול עם הספקים המובילים, ויש כאלה שמהססים להצטרף. אנחנו אוטובוס שמהתחנה הראשונה נוסע בהילוך חמישי, אנחנו עסק שחושב ברמה הארצית, אז לספק ארצי יש רק יתרונות עבורנו, אבל יחד עם זאת, לא נזרוק את הספקים שהתחילו איתנו". ספקי הרשת הנוכחיים הם בין היתר, קוקה קולה וטרה (החברה המרכזית למשקאות קלים), סגפרדו ולחמי.
בעת פתיחת הסניף הראשון של הרשת אמר אבי כ"ץ הבעלים כי היו ספקים שביטלו את ההתקשרות עמו בגלל איומים מרשתות קפה אחרות.
האם נבחנה ההיתכנות הכלכלית של הקמת סניפים מחוץ לתל אביב?
כץ: "בטח שיש היתכנות. נתניה, כפר סבא, פתח תקוה, ירושלים ואור יהודה - הן הערים החזקות בארץ".
מה הרווח הנקי הממוצע היומי בסניף שפועל עד כה?
אונגר: "אנחנו משתפרים כל יום. מספר העובדים עדיין גבוה מהרצוי, ארגנו מחדש את אופן הפעלת המכונות ויש עוד עבודה לעשות. צריך לזכור שהסניף לא פועל עדיין 30 יום. אנחנו מרוויחים - וזו כבר הצלחה".
כץ: "לנו היה ברור שאם אנחנו חוצים את קו המכירות של 1,000 פריטים ביום זה עסק טוב, מעל 2,000 - זה עסק מצוין. ביום חלש 3,500 פריטים - ביום חזק - 4,000 פריטים. תעשו את החשבון. כל זמן שאתה שומר על האיכות והמגוון העסק רק מתחזק".
כמה זמן תמכרו ב-5 שקלים?
"כל החיים".
כמה ירוויח אונגר?
כץ: "לא מעיקים על העסק. השכר יהיה סמלי".
סערה בכוס קפה
הרשת חוללה סערה בשוק הקפה בישראל. הקונספט של קופיקס - כל התפריט ב-5 שקלים - גרם לשינוי בתפיסת המחיר אצל הצרכנים בישראל. 14-11 שקל נראה פתאום כמחיר מופרז לדרוש עבור קפוצ'ינו.
בעקבות כניסתה של קופיקס לשוק, נחשדו בעלי רשתות קפה בתיאום מחירים, רשת רולדין יצאה נגד קופיקס וארומה ישראל וארומה ת"א הורידו את מחירי הקפוצ'ינו לקחת. בתי עסק קטנים וסניפים של קפה קפה ואינגליש קייק יצאו בתפריט שכולו 5 שקלים - קבוע או במסגרת מבצע. במקדונלד'ס אגב, מוכרים כבר -2012 קפוצ'ינו ב-4.90 שקלים.