נקמת המודחים: המקרא משיב לאברהם כגמולו
בנסותו לשמור על בנו האהוב, יצחק, מהשפעתם הרעה, בעיניו, של אחיו למחצה, מרחיק אותם אברהם מפניו. שלושה דורות אחר כך, ישובו צאצאיהם כדי להמשיך ולפורר את משפחת האבות. האם זו דרכו של התנ"ך להשיב לאב הראשון מידה כנגד מידה? צפו בשיחה
ספר בראשית עוסק במשפחה שלא מצליחה להישאר ביחד, אומר ד"ר מיכה גודמן. לדבריו, הנטייה לפרק מתחילה אצל אברהם. בנסותו לבודד את בנו האהוב, יצחק, מההשפעה הרעה, לדעתו, של הגר וישמעאל, ושל קטורה ובניה, בהם מדין ומדן – הוא משלח אותם מעל פניו.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >>
עשרות שנים אחר כך, אנרציית הפירוק המשפחתית ממשיכה, כשניניו של אברהם מבקשים למכור את אחיהם, יוסף. "אבל כאן טמונה הפתעה טקסטואלית", מבטיח ד"ר גודמן, ראש מדרשת "עין פרת", לקרן אפלבאום. "למי האחים מוכרים את יוסף? כתוב לישמעאלים, אחר כך כתוב למדיינים, ולבסוף כתוב למדנים - המגורשים של אברהם חוזרים לפרשה, כדי לגרש את הנין של אברהם".
לדברי ד"ר גודמן, נדמה כי מאחורי שיבתם של המודחים אל הזירה, כדי להמשיך ולפרק את משפחת האבות, עומד העיקרון של מידה כנגד מידה. "נדמה שיש כאן עונש על חטא. ואם כך, אולי זו הדרך המתוחכמת של התנ"ך להגיד שאברהם חטא בכך שגירש את קטורה ובניה? אולי זאת דרכו של התנ"ך להצביע על החולשה הזו של אברהם אבינו?". צפו בשיחה.