נילסן: רשתות המזון הקטנות מתחזקות
הרשתות במגזר החרדי ממשיכות לצמוח לעומת השנה שעברה וכך גם קבוצת הרשתות שאינן שופרסל ומגה. יחד עם זאת, חברות הענק שעמדו במרכז המחאה הצרכנית: תנובה, שטראוס ואסם ממשיכות גם הן להתחזק. מחירי מוצרי הצריכה עדיין גבוהים נכון לחודש נובמבר: הצרכנים קונים פחות מוצרים ולמרות זאת הרשתות והספקים ממשיכים להרוויח יותר
הצרכן הישראלי ממשיך לקנות פחות ולשלם ביוקר ולחפש מוצרים בזול: מדו"ח נילסן לחודש נובמבר עולה כי בין ינואר לנובמבר 2013, נמשכת מגמת ההתחזקות של הרשתות העצמאיות (שאינן שופרסל ומגה) ונתח השוק שלהן עלה ל-39.9% לעומת 39.4% בתקופה המקבילה ב-2012. שופרסל ומגה מהוות 45.4% מהשוק לעומת 45.9% בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
בחלוקה לסוגי פורמטים - רשתות הסופרמרקט החרדיות מתחזקות. בינואר-נובמבר 2012 הן החזיקו 12.7% מהשוק ועלו ל-13% נתח שוק השנה. מאידך, גם חנויות הנוחות היקרות הגדילו את נתח השוק שלהן מ-2% ל-2.1%. הסופרמרקטים (שבתוך הערים, לא כולל מינימרקטים) נחלשים. נתח השוק שלהם ירד ל-20.5% השנה לעומת 21.1% בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
הספקיות הגדולות מתחזקות
בקרב ספקי המזון, נראה שהשחקניות הגדולות ביותר בשוק ממשיכות לגדול ולשגשג: נתח השוק של תנובה עלה מ-16.9% בשנה שעברה ל-17.4% השנה, למרות ששיעור המכר שלה במבצע ירד מ-12.5% ל-11.4%. גם נתחי השוק של שטראוס, אסם וטמפו גדלו. לעומת זאת החברה המרכזית למשקאות קלים, יוניליוור ונטו מאבדות נתחי שוק לעומת השנה שעברה.
בקרב ספקי טיפוח הבית והפרט, סנו, יוניליוור ולוריאל גדלות בנתח השוק בעוד שחוגלה, פרוקטר אנד גמבל, יוניליוור, הנקל-סוד, קולגייט פלמוליבורקיט ירדו וג'ונסון אנד ג'ונסון שמרו על גודלן.
הצרכנים קונים פחות, ממשיכים לשלם ביוקר
עוד עולה מהדו"ח כי מתחילת השנה, הצרכנים ממשיכים לקנות פחות מוצרי צריכה (מזון, שתייה ומוצרי ניקיון וטיפוח) ואף על פי כן - הרשתות והספקים ממשיכים לצמוח כספית ולהרוויח יותר. מדדי המחירים בענפי המזון והמשקאות יציבים בנובמבר, אך נמצאים מעל הממוצע השנתי, כלומר הצרכנים ממשיכים לשלם ביוקר על מוצרי הצריכה.
יחד עם זאת, יש יותר מבצעים: שיעור המוצרים שנמכרו בנובמבר תחת מבצע גבוה בהשוואה לנובמבר אשתקד (22% לעומת 19% ב-2012) והצמיחה הכספית התמתנה בשלושת החודשים האחרונים, בעיקר בענף המשקאות ובמוצרים לבית.
כך למשל, במזון חלה בשלושת החודשים האחרונים ירידה במכר הכספי של 2.4% לעומת המגמה מאז תחילת השנה שמסמנת דווקא עלייה במכר הכספי של 2.3%. מוצרי המזון לעומת זאת, הניבו יותר רווח כספי בשלושת החודשים האחרונים: 2.3% לעומת המגמה מאז תחילת השנה, שעומדת על 2.2% עלייה במכר הכספי.
מבחינה כמותית, יש ירידה ניכרת בכמות המוצרים שנמכרה בשלושת החודשים האחרונים, בניגוד למגמה השנתית, שמציגה מגמה מתונה יותר. כך למשל כמות המשקאות שנמכרה (בליטרים) ירדה ב-5.2% כשמגמת הירידה הכמותית בצריכת משקאות מתחילת השנה עומדת על 0.2% (לעומת התקופה המקבילה ב-2012). הצריכה כמותית של מוצרים לבית ירדה ב-38%, בעוד שהמגמה השנתתית מראה דווקא שיש עלייה כמותית בצריכה של 1.2%.
התחרות לא תמיד מביאה לירידת מחירים
קטגוריות בהן התעוררה השנה תחרות, מציגות צמיחה: גבינות צהובות, משקאות חלב בטעמים וחומרי ניקוי למדיח. יחד עם זאת לא תמיד זה לטובת הצרכן – שוק הגבינות הצהובות והמותכות גדל כספית ב-9% ל-759 מיליון שקל במהלך השנה (ינואר-נובמבר), אך כמות המכירות עלתה רק ב-4%. משמעות הדבר –עלייה במכירות גבינות צהובות של 4% אך הרווח מהמכירות היה גבוה יותר – עלייה של 9% מה שמייצג עליית מחירים. גם משקאות חלב בטעמים, תחום בו תנובה מתחרה בשטראוס, היתה צמיחה כספית – של 6%, אך המכר הכמותי עלה רק ב-3% מה שמסמל עליית מחירים.
לעומת זאת, בקטגוריות חטיפי הגרנולה והחטיפים המתוקים שגם הן ממשיכות לצמוח במכירות הכספיות, לא היו עליות מחירים לצרכן בשיקלול של ינואר-אוקטובר 2013. כך למשל, המכר הכספי בקטגוריית חטיפי גרנולה וסויה גדל ב-15% (לעומת התקופה המקבילה אשתקד) ל-271 מיליון שקל . המכר הכמותי עלה ב-20% מה שמעיד על ירידת מחירים.