המועצה לצרכנות: חשש שאיקיוטק ממשיכה להלחיץ צרכנים
במועצה לצרכנות, טוענים שצרכנים ה"חייבים" לאיקיוטק שפנו למועצה, קיבלו מכתב גבייה נוסף מהחברה. במכתב נכתב שהחוב שלהם, שהוקפא הודות לפניית המועצה, נבדק ונמצא מוצדק. המועצה: "תוכן המכתבים כמפורט לעיל אינו נכון ועלול להטעות". ב-17 בדצמבר יתקיים דיון בוועדת הכלכלה בעניין ואת איקיוטק ייצג השופט בדימוס אליהו וינוגרד. איקיוטק: "ההודעה של המועצה מטעה"
המועצה לצרכנות יצאה בהודעה באתר האינטרנט שלה, המבקשת ליידע צרכנים מפני מכתבים נוספים שנשלחו אליהם מחברת איקיוטק (iqtech), שיש חשש שעלולים להטעותם. במקביל, איקיוטק גייסו לשורותיהם את השופט בדימוס אליהו וינוגרד, שייצג את החברה בדיון בעניינה שייערך ב-17 בדצמבר בוועדת הכלכלה של הכנסת וכן את משרד יחסי הציבור רונן צור.
- שר התקשורת: "לחקור את איקיוטק בגין נסיון מרמה"
- דרשו מאולמרט לשלם: "נרשמת לאודישנים כשהיית ראש הממשלה"
בחודשים האחרונים, המועצה שלחה לחברת התוכן הדיגיטלי איקיוטק למעלה מ-1,800 תלונות, שהגיעו אליה תוך חודשים ספורים. עקב כך, באיקיוטק הקפיאו את דרישות החוב מול לקוחות לכאורה אלה. ברם, לפי הודעת המועצה, לאחרונה - עורכי הדין של איקיוטק שלחו לכאורה ל"חייבים" של החברה, מכתבים חדשים, לפיהם "החוב נבדק שוב ונמצא תקין".
במועצה לצרכנות טוענים: לא קיבלנו שום הוכחות לכך שהחוב נבדק שוב או נמצא תקין. עקב כך, חשוב שכל "החייבים" ידעו שהם לא חייבים לשלם לאיקיוטק עד שאלה יספקו הכחות למועצה לצרכנות. גם "חייבים" שלא פנו למועצה צריכים ויכולים לדרוש הוכחות חותכות מהחברה לכך שהם חייבים להם כסף לפני שהם משלמים לה את חובם לכאורה.
"איקיוטק לא העבירה למועצה לצרכנות הוכחות"
בהודעת המועצה לצרכנות נכתב כי "באחרונה עורכי הדין שולחים 'דפי הסבר לחייב' בו מלל רב, טענות משפטיות ומסמך הנחזה להיות רשומה מוסדית קבילה בבית-המשפט אולם על אף הטענות, איקיוטק אינה מספקת את ההוכחה שאכן מדובר ברשומה מוסדית הקבילה בבית המשפט.
"חמור מכך, באחרונה עורכי הדין של איקיוטק שולחים מכתבים לצרכנים, בהם נטען כי על פי הנחיית המועצה לצרכנות, הטיפול בתיקך הוקפא וזאת עד לבדיקה חוזרת של חובך על ידי החברה ובא כוחה עו"ד קוריס. על פי הנחיות הנ"ל, הריני להודיעך כי חובך נבדק בשנית על ידי הגורמים הנ"ל ונמצא תקין. בהתאם לכך, הטיפול בתיקך מתחדש והנך מתבקש לפרוע את החוב ללא דיחוי נוסף.
"המועצה לצרכנות מבקשת להבהיר ולהזהיר את הציבור:
1. תוכן המכתבים כמפורט לעיל אינו נכון ומעלה חשש לשימוש בשם המועצה שלא כדין על מנת להפעיל לחץ על הצרכנים ועלול להטעות את הצרכנים לחשוב כי התיק נבדק על ידי המועצה לצרכנות והחוב מוצדק.
2. המועצה לצרכנות לא בדקה את החובות מהסיבה הפשוטה שבא כוח איקיוטק לא העביר לה את הראיות לקיומו של חוב על אף דרישותיה הברורות המבוססות על הכלל היסודי: 'המוציא מחברו עליו הראיה'".
מה זאת החברה הזאת?
איקיוטק היא חברה שמתמחה בשיווק שירותי תוכן באינטרנט ובסלולר, כשהתשלום עליהם נעשה לרוב באמצעות חשבון הסלולר. בין היתר: הרשאה ללוח האודישנים של המדינה, מבזקי ספורט וסלבס. מסע הגבייה בו פתחה לאחרונה, שמקיף 100 אלף לקוחות, כך לטענת בעלי החברה בן אופק, שנוי במחלוקת.
הצרכנים שקיבלו מכתבים מאיימים ובהם בקשות לתשלום של אלפי שקלים לחברה על שירותי תוכן, טוענים שלא נרשמו לשרותי התוכן הללו. אלה שזוכרים שנרשמו לשירותים, טוענים בתורף שהדבר נעשה מבלי שידעו כי מדובר ברכישת שירות בתשלום. צרכנים אחרים טוענים שמשך השירות היה לשנה בלבד ויש להם הוכחות לכך. אחרים טוענים שביקשו לחסום את הקו ויש להם הוכחות לכך מחברות הסלולר וכן טוענים שחברות הסלולר הודיעו להם שלא קיים חוב בחשבונם ולמרות זאת איקיוטק טוענת כי הם חייבים לשלם על השירותים.
אחרים טוענים שהעסקה נעשתה עם ילדיהם הקטינים שאינם כשירים לבצע עסקאות. צרכנים נוספים טוענים שהם לא מזהים את מספר הטלפון שאיקיוטק מציגה כשלהם בדרישות התשלום שלה. במועצה עוד טוענים כי "כתובות ה-ip הרשומות במכתבי ההתראה זהות למספר רב של צרכנים כך שספק אם מדובר בהוכחה ליצירת ההתקשרות".
תלונות רבות עלו גם בעמוד פייסבוק שהוקם לנפגעי החברה, וכן הגיעו ל-ynet ולגופי תקשורת נוספים. גם אם אף גורם לא הצליח עדיין לקבוע שמסע הגבייה בכללותו לא חוקי, אין זה אומר שהגבייה הפרטנית מכל לקוח היא מוצדקת וחוקית. עקב כך במועצה לצרכנות ביקשו מהחברה להמציא הוכחות לגבייה מכל פונה ופונה.
וינוגרד לוועדת הכלכלה: על מה הדיון?
במקביל, עזבו כמה מ-20 משרדי עורכי-הדין שאיקיוטק שכרה, את ייצוג החברה. החברה מצידה, גייסה את השופט בדימוס ד"ר אליהו וינוגרד לייצג אותה. וינוגרד ועו"ד בנימין בנג'י לבנטל, שניהם ממשרדו של עו"ד גדעון פישר, שהוא גם יו"ר ארגון ההורים הארצי, שלחו השבוע מכתב לוועדת הכלכלה בעניין הדיון שייערך בעניינה של איקיוטק.
"למרות שאיקיוטק היא נושא הדיון וזומנה אליו, כלל אינו ברור מה עומד למעשה לדיון בישיבה, מה תכלית הדין, או מטרתו, אלו תכנים יעלו במסגרתו, מהם הנתונים או החומרים ששימשו יסוד לזימון הדיון בוועדה ואף לא צויין באתר האינטרנט של הוועדה מהם חומרי הרקע שיעמדו בבסיס הדיון...", כך נכתב.
"כך אף לא ברור מהו המידע הרלוונטי שתתבקש איקיוטק להביא בפני הוועדה בישיבה, או לאיזה מידע בקשר לאיקיוטק היא אמורה להתייחס. לפיכך ועל מנת שאיקיוטק תוכל להיערך כראוי, בצורה עניינית ומקובלת לדיון בוועדה, כלפי זכותה בדין, ועל מנת שהדיון בישיבה יהיה ענייני ולא לצרכי התנגחות גרידא, נבקשכם להורות כי יומצאו למשרדנו ללא דיחוי, עוד היום, כל הנתונים וחומרי הרקע הרלוונטיים לישיבה זו וששימשו את היסוד לזימונה.
ח"כ בועז טופורובסקי: אזרחים רבים נרדפים ומאוימים על-ידי חברה אחת
עוד כתבו במכתב כי: ".... יובהר למען הסדר הטוב, על רקע הפרסומים התקשורתיים בעת האחרונה, איקיוטק דוחה מכל וכל את הפרסומים המסולפים בתקשורת אשר חטאו לעובדות ואף סתרו את אשר הוכרע זה מכבר בפסקי הדין של בתי המשפט".
חבר הכנסת בועז טופורובסקי שמסייע לחייבים לכאורה של איקיוטק מסר בתגובה: "כסף אולי קונה את ההגנה הטובה ביותר, אך זה לא משנה את העובדה ש-100,000 קשישים, ילדים ואזרחים רבים נרדפים ומאוימים על ידי חברה אחת. כאשר רובם טוענים שלעולם לא התקשרו כלל עם חברה זו- אני מתקשה להאמין שכמות כזו של אזרחים משקרת".
תגובת החברה
חברת איקיוטק נמסר בתגובה: "חברת 'איקיוטק' נאותה לבקשת המועצה לצרכנות לבדיקת חובות בתיקים מסוימים, ולאחר שנבדקו אותם תיקי חייבים, נמצא כי החובות כשרים לגבייה, כשהודעה על כך נמסרה ללקוחות במטרה למנוע המשך צבירת ריביות בשל עיכובים בתשלום. יובהר כי המועצה לצרכנות אינה בעלת סמכות להקפאת טיפול בתיקים, וכל הודעה שכזו מטעמם, אשר נשלחה ללקוחות החברה, מובילה להטעיה חמורה מצדם.
"בנוגע לטענות על עזיבת חברות עורכי הדין: "'אקיוטק' נמצאת בהתקשרות עם כ-20 משרדי עו"ד אשר מספקים שירותים לחברה. לאחרונה סיימה החברה את ההתקשרות עם מספר מצומצם של משרדים. החברה זוכה מדיי יום לפניות מצד משרדי עו"ד שונים המעוניינים לשתף עמה פעולה, ואת חלקם אף מצרפת לפעילותה השוטפת מול לקוחות החברה. זהו המקום לציין, כי נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס ד"ר אליהו וינוגרד, הצטרף לאחרונה לצוות המשפטי של החברה".