רשויות המדינה מנסות לפעול נגד איקיוטק
משרדי ממשלה והמשטרה בודקים כבר חודשים מה אפשר לעשות נגד חברת שירותי התוכן, שהבעלים שלה הבטיח שישלח מכתבי גבייה ל-100 אלף ישראלים. פגישה משותפת של הגופים תיערך בקרוב. למה זה לוקח כל כך הרבה זמן? לחברה, שפועלת באמצעות כ-20 משרדי עו"ד, יש גיבוי חוקי ומשפטי. בינתיים גם המועצה לשלום הילד יוצאת נגד המבצע: "המדינה צריכה להתערב, כי יש פה תופעה ענקית ומבהילה"
חברת איקיוטק (iqtech) ממשיכה לשלוח מכתבי איום לפני תביעה לאלפי אזרחים בישראל, וכרגע, נראה שאף גוף רשמי לא יכול לעצור את השתוללות מסע הגבייה. שבועות ארוכים שפניות ynet לרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן הניבו אפס תוצאות ולא כיוון שהרשות מתעצלת לנקוט באמצעים נגד החברה, אלא שלאחר בדיקות רבות נראה שמסע הגבייה הזה הוא לכאורה ולמרבה התסכול חוקי, לפחות ברמת המאקרו שלו. משרד המשפטים, הרשות להגנת הצרכן והמשטרה אמורים להתכנס בקרוב כדי לסער מוחות במטרה למצוא מזור לצרכנים. בינתיים - הכל כשורה בממלכת איקיוטק. מי שעוזר לצרכנים בינתיים זה הם עצמם, המועצה לצרכנות ועורכי-דין שהתגייסו למטרה.
- איקיוטק - 100 אלף לקוחות חייבים לנו כסף
- סוף לעושק בשיווק טלפוני ובגבייה דרך הסלולר?
- צריכים עזרה? כיתבו לנו ונסייע
איקיוטק יצאה במבצע הגבייה באוגוסט. ריאיינו אז את הבעלים של החברה, בן אופק ("במרום הפקות"), שהסביר את המניעים מאחורי התעוזה שלו לשלוח מכתבי גבייה למבוגרים וקטינים כאחד. לשיטתו, הרווחים שלו מעסקי התוכן בסלולר התמעטו, אז הוא החליט לגבות חובות עבר מאזרחים שלכאורה נרשמו לשירותי התוכן שלו באינטרנט ובסלולרי (מחדשות בידור, ועד הרשאה ללו"ז האודישנים של ישראל – השירותים רבים ומגוונים, עבור חלקם הגביינה נעשתה דרך יוניסל).
לטענתו כ-100 אלף איש נרשמו לשירותים והפסיקו לשלם, אך לא התנתקו מהם. עקב כך הם חייבים לו כסף. מדוע הוא שולח מכתבי גבייה לקטינים? כי ההורים רשמו אותם לשירות, כך לפי אופק. לטענתו, החברה מבקשת את הכסף שלה על פרק זמן של שנה בלבד, משום שכששמו לב שלקוח אינו פעיל – ניתקו אותו מהשירות.
- תופעה: חיילים חייבים אלפי שקל לחברות הסלולר
- קיבלתם SMS שזכיתם? אל תתפתו
- "למרות שאין לנו טלוויזיה נקנסנו ב-5,400 ש'"
המבצע מתוחכם
למה המבצע של איקיוטק כה מתוחכם? משום שבמשרד התקשורת הגבילו את הגבייה על שירותי תוכן באמצעות הסלולר ב-2011. גבייה כזאת מותרת כיום רק באישור מפורש של הלקוח וברשות להגנת הצרכן עוד יוסיפו לכך סייגים. איקיוטק מתחכמים משום שהם פונים ל"חייבים" מ-2006-2007 – שנים שלפניהן חלה התיישנות על "החוב" ועד סביבות 2011. אחרי כן במילא התמעטו הרישומים לשירותים. איקיוטק בעצם גובה כסף על שירותים שכיום, רוב הסיכויים שאופן הגבייה שלהם היה נחשב ללא חוקי, אך באותם שנים הוא היה חוקי להפליא. כאן טמונה הבעיה של רשויות המדינה, שמורטות שיער לנוכח התופעה. איך יוצאים נגד חברה שרבים חשים שהיא פועלת בניגוד לכללי הצדק והמוסר, אך היא נקייה לכאורה בפני החוק?
לא רק החוק לכאורה לצידה גם פסיקה של ביהמ"ש, שדחה תביעה ייצוגית בנושא. זו הסיבה שחברה פרטית עוסקת בגביית כסף מחצי מדינה, משמע היתה רשות השידור והמדינה שותקת. למרבה האבסורד, ברשויות המדינה אמרו לנו ש"למרבה התסכול, החוק לצידה", עד שיוכח אחרת, או עד שייקבע אחרת, או עד שמישהו כבר יעשה משהו למען הצרכנים שנרשמו או לא נרשמו לשירותי תוכן ועכשיו נאלצים לשלם אלפי שקלים. גם משרדי עורכי-הדין שעובדים עם החברה אמרו ל-ynet: "בדקנו, הגבייה חוקית". 4 מ-20 המשרדים ששכרה החברה הפסיקו לעבוד עמה מסיבות השמורות עמם, בין היתר, משרדים מכובדים כמו שילנסקי.
צרכנים רבים הגישו בינתיים תלונות רבות למשטרה, למפלג ההונאה, אך כרגע אין כנראה חדש בעניין. אולי נבנה תיק נגד החברה, אולי לא. היו טענות שלבעלים, בן אופק יש עבר פלילי. טענות אלה, בין אם נכונות ובין אם לאו, לא יסייעו לצרכנים, כל עוד אחד מגופי המדינה לא יקום ויאמר: המבצע הזה אולי חוקי אבל מריח רע. מדוע? גם עבריין (לכאורה) משלם לפעמים את חשבון החשמל שלו בזמן – כלומר, גם אם מישהו עבר על החוק בתחום X, זה לא אומר שגביית החובות שלו בתחום Y אינה חוקית. יחד עם זאת, אין ספק שאם המבצע יתברר כלא חוקי, עברו הפלילי, אם קיים, של הבעלים ישמש כנגדו. עד אז - אין לזה שום משמעות ל"חייבים".
יצחק קדמן: "איך עו"ד שולח מכתב מאיים לילדה בת 7"?
במועצה לשלום הילד מקבלים עשרות פניות של הורים מפוחדים שילדיהם קיבלו מכתבי גבייה מאיקיוטק. ד"ר יצחק קדמן שלח מכתב זועם לרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן ואמר ל-ynet: "אמורה להיות פגישה משותפת של הרשות להגנת הצרכן, משרד המשפטים, המשטרה. זה מישהו שהוא נבל ברשות התורה שעשה מבצע עוקץ, הכל לפי החוק או ס"מ לידו, אבל בעיני זה לא פוטר את זה שהמדינה צריכה להתערב כי יש פה תופעה ענקית ומבהילה.
"זה מעלה שאלות מאוד רציניות. כל הפניות שהגיעו אלינו, והגיעו עשרות רבות כאלה, מדברים כל כך שהפנייה של משרדי עורכי הדין הגיעה רק לכתובות של הילדים שלהם. איך עו"ד שולח מכתב כל כך מאיים לילדה בת 7? ומה, הוא לא יכול לבדוק שהיא ילדה בת 7? הקלות של הדבר הזה היא בלתי נסבלת.
"הורים מספרים לנו שהילדים נכנסו לפאניקה. ילד בן 13 קיבל מכתבים עם אזהרות מאזהרות שונות, סימני קריאה וכדומה ונכנס לפחדים וחרדות".
יעקלו דמי מזונות של אם חד הורים ל-5 ילדים
קדמן שוחח לטענתו עם כמה ממשרדי עורכי הדין. "הם דיברו איתי בצורה מאוד לא יפה", אמר ל-ynet. "אמרו לי לדבר עם משרד יחסי הציבור של החברה (רוני הרש. מ.ק). השבתי שאני מסרב, הרי הם חתומים על המכתב הזה. זה שהם לא רצו לדבר איתי - מגביר אצלי את החשד.
"חלק מההורים טוען שלילדים שלהם מעולם לא היה בכלל טלפון נייד. או שלהם עצמם כלל לא היה טלפון נייד עם המספר הנטען. או שהחובות שצברה הבת שלהם היו מהיותה בת כמה חודשים. או שהילד שלהם הוא ילד של חינוך מיוחד.
"פנתה אלי אם חד הורית ל-5 ילדים, אין לה גרוש על הנשמה. היא נכנסה לחרדה. היא חוששת שירצו לעקל לה את דמי המזונות שהיא מקבלת בתור ההכנסה היחידה שלה".
בחברה טוענים שההורים הם שרשמו את הילדים לשירותים.
"אבל אמצעי התשלום הוא הסלולר, אז למה הפנייה היא לא להורים? ואם הילדים ערכו בעצמם את העסקאות –זה לא חוקי, צריך היה לבקש את הסכמת הוריהם בכל מקרה, יש פה תופעה רחבת היקף. אם זה היה אדם אחד או שניים, אפשר היה לומר 'הטמבל הזה לא הבין על מה הוא חותם'. יש מערכת שמקיפה אלפים של משפחות עם ילדים, אנשים שמנצלים את הדבר הכי רגיש במשפחה את הילד. בין אם זה חוקי או לא - מוסדות המדינה לא יכולים להישאר אדישים לעניין הזה. משרדי הממשלה כולם צריכים לשתף פעולה כדי למצוא פיתרון לילדים האלה. תיקוני חקיקה רחבים בכל מה שקשור בעסקאות באמצעות האינטרנט והטלפון.
"בין אם המקרה הזה חוקי ובין אם לא, אני מזהיר הורים: גם הורים וילדים צריכים להיות מתוכחמים. ילדים והורים היזהרו מליפול בפח. אני נדהם באיזו קלות נותנים פרטים".
מה בכל זאת אפשר לעשות?
כרגע, מבצע הגבייה של איקיוטק נחשב לכאורה חוקי, עד שלא יקום גוף ממשלתי אמיץ ויעשה מעשה, אבל זה ממש לא אומר שהגבייה מכם חוקית. כלומר – כל מקרה פרטי לגופו ומכאן כרגע יכולה לבוא ההצלה שלכם, כל עוד רשויות המדינה מאובנות.
כמה גופים החלו בסיוע לצרכנים: עורכי-דין, אחד מהם הוא גונן בן-יצחק, שביקשו מהצרכנים לא לשלם אך גם לא להתעלם, אלא לשלוח מכתב תשובה למשרד עורכי-הדין של איקיוטק ששלח לכם את מכתב האיום. במכתב יש לבקש את כל ההוכחות שיש בידי החברה לכך שאתם חייבים לה משהו. האם מספר הטלפון הנייד שלכם? האם הילד שלהם היה קטין וביצע עסקה בלי רשותכם? כל אלה יקשו על החברה לגבות מכם את המגיעה לה, לטענתה. בחברה טוענים בתוקף שיש לה את כל ההוכחות, אך עליכם לדרוש שימציאו אותן עבורכם. עזרה נוספת אפשר לקבל בקבוצת הפייסבוק הזאת.
פנייה למועצה לצרכנות – תביא להקפאה זמנית של ההליכים
"מאז החלה מסע הגבייה, במועצה לצרכנות התקבלו כ-630 תלונות נגד חברות איקיוטק תוך שלושה חודשים, ומדובר בכמות עצומה של תלונות", מסרו ל-ynet מהמועדצה לצרכנות. " יצויין כי מדובר בחברות שונות: איקיוטק דיגיטל וויז'ן בע"מ נוסדה בשנת 2010, חברת אי קיו טק שירותי תוכן סלולר בתשלום בע"מ נוסדה ב-10/7/13
"הצרכנים קבלו דרישת תשלום של אלפי שקל ( כ-2,000 שקל בממוצע) על שירותי תוכן ומידע שנרכשו, לטענת הצרכנים, לפני שנים רבות ולא שולמו כביכול. בדרישות התשלום לא נמסרו לצרכנים פרטים חיוניים לבדיקת הדרישה, כגון סוג השירות שנטען כי צרכו, מחירו או תנאי העסקה. חלק גדול מהפונים הם צעירים שהיו קטינים במועד ההתקשרות כביכול, או הורים לקטינים, אשר לטענתם לא ידעו על עצם ההתקשרות למתן שירותי תוכן. עוד ציינו פונים כי במהלך השנים לא התקבלו אצלם כל דרישות לתשלום בגין שירות שסופק ולא שולם. בחלק מהמקרים, ההורים דאגו לחסום את קו הסלולר לשירותי תוכן כך, שלמעשה, לא יכול היה להיווצר חוב כל שהוא בשל קבלת השירות. במקרים אחרים, מספר הטלפון המופיע במכתב ההתראה אינו שייך כלל לנמען כך שלא ברור כיצד הצטבר חוב בגין שירותי תוכן שנצרכו באמצעות קו סלולר שאינו שייך.
"המועצה לצרכנות נפגשה לפני חודש עם בעלי איקיוטק וב"כ עו"ד קוריס (היועץ המשפטי של החברה מ.ק). סוכם כי המועצה לצרכנות תעביר לעו"ד קוריס את מכתבי ההתראה שהתקבלו אצלה מהמתלוננים לשם התייחסות פרטנית של איקיוטק לתלונות, כלומר בדיקת התלונה וקיומו של חוב, המצאה למועצה הוכחה לקיומו של חוב (למשל: ראייה לעצם ההתקשרות ולחוב שנוצר). עוד סוכם כי עם קבלת מכתבי ההתראה יועברו הנחיות מתאימות לעו"ד הגובים להקפאת הליכי הגבייה. נכון "להיום, המועצה לצרכנות העבירה כ-500 מכתבי התראה למתן התייחסות כאמור. לא ניתן לתת התייחסות לתוצאות הבדיקה כיון שטרם התקבלה כל תגובה".
המצב המשפטי לפי המועצה לצרכנות
לפי המועצה הצרכנות, "באופן כללי, על עוסק התובע סכום מ'לקוח' הנטל להוכיח טענתו; הן הוכחה לעניין עצם ההתקשרות החוזית והן לעניין גובה הסכום הנתבע.
"המועצה לצרכנות ממליצה לכל מי שנדרש לשלם תשלום כלשהו ויש לו השגה לגביו (בין אם בכלל ובין אם על גובה הסכום או היקף השירות שקיבל) שלא להתעלם ממכתבי דרישה בכלל וממכתבי התראה רשמיים בפרט. לעיתים, מדובר בהתראה בטרם נקיטת הליכי הוצל"פ ותגובת הצרכן עשויה להיות הזדמנות אחרונה לשכנע את הדורש בהעדר חוב בטרם הזדקקות להליכים משפטיים העלולים לעלות בסכומים ניכרים. בהתאם, המועצה מציעה לכל מי שנדרש לשלם ויש לו השגות לבקש את המידע לו הוא זכאי, בין היתר, פירוט החוב, אופן היווצרותו הוכחות לקיומה של ההתקשרות שבבסיס החוב.
"במקרה של שירותי תוכן סלולר, עד להסדרת התחום על ידי משרד התקשורת התחום היה פרוץ מאוד. במהלך השנים פנו אלינו מאות מתלוננים בשל חיוב בשירותי תוכן מבלי שהיו מודעים לכך שרכשו שירותים בתשלום. לעתים, ההרשמה לשירות נעשתה על ידי ילדים שאינם מסוגלים להתנהל בהתקשרות חוזית או להבין בכלל כי ביצעו עסקה שיש בה נפקות משפטית או כספית. היום, בשל הדין הקיים, הקווים חסומים לשירותי תוכן כברירת מחדל אלא אם הלקוח ביקש מפורשות לפתוח את הקו לשירותים אלו. בהתאם מספר התלונות ירד פלאים. לאור זאת, מאות התלונות שהתקבלו נגד איקיוטק מהוות חריג.
"רכישת שירותי תוכן ומידע במכר מרחוק היא עסקה עליה חלות הוראות ס' 14ג לחוק הגנת הצרכן לכן על העוסק למסור מייד עם ביצוע העסקה, מסמך בכתב בו יפורטו תנאי העסקה, מהות השירות ומחירו, תקופת החוזה והאופן בו ניתן להתנתק מהשירות. כן חייב למסור מידע על זכות הביטול על פי החוק (תוך 14 יום מיום קבלת טופס הגילוי). כל עוד לא נמסר טופס גילוי ניתן לבטל העסקה.
"עסקאות עם קטינים: לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, עסקת אשראי של קטין בטלה ועל כן,העסקה בטלה ככל שההרשמה נעשתה ללא הסכמת ההורים וידיעתם, בין היתר, משום שהתשלום בוצע באמצעות כרטיס האשראי של ההורים (או חשבון הטלפון)".
תגובת איקיוטק: פועלים עם המועצה לצרכנות לפתרון מוסכם
מאיקיוטק נמסר בתגובה: "איקיוטק הנה החברה הגדולה בישראל לשירותי תוכן דיגטאלי ואף פנייה של חצי אחוז בלבד מתוך מאה אלף החייבים מלמדת על הודאת רוב החייבים בחובם. ביה"מש קיבל את עמדת החברה בהקשר לגילוי הנאות בו נקטה איקיוטק והתייחס לעמדת הרשות להגנת הצרכן בפס"ד בו קבע שהעסקה והחיובים נעשו בצורה הוגנת.
"איקיוטק והמועצה לצרכנות פועלים יחד לפתרון מוסכם של הקפאת הליכי הוצאה לפועל במקרים מסוימים לצורך בחינת כל פנייה לגופה ע"י איקיוטק.
"איקיוטק מפעילה מדיניות גילוי נאות וחשוב לציין שסעיף 14 (ג) לעיל אינו חל על המכתבים המשפטיים נשואי הכתבה או על מוצרי התוכן של איקיוטק בהתאם לסעיף 14(ג)(ד) לחוק הגנת הצרכן. איקיוטק דאגה לבצע את תהליך הרישום לשירותי התוכן על פי סטנדרטים גבוהים ובית המשפט אף ציין זאת בפסיקתו.
"באשר לטענת הקטינים, מודגש כי רוב החייבים לא היו קטינים במועד ביצוע העסקה, אך טענה זו חוזרת ומטעה את הציבור לחשוב שמדובר בטיעון מזכה. בנוסף, פסיקה ענפה של בית המשפט קובעת שעסקאות מסוג זה הינן עסקאות ש"דרכם של קטינים לעשותם וכי תשלום החיובים הינו באחריות ההורים.
"החובות הנגבים במבצע הגבייה הנוכחי אינם חובות בגין עסקאות אשראי ואפילו במקרים המעטים שמדובר בחייבים שהיו קטינים במועד ההסכם אושרו ההסכמים גם בהסכמת ההורים".