שתף קטע נבחר

קיבלתם SMS שזכיתם? אל תתפתו

הרשות להגנת הצרכן הוציאה אזהרה לצרכנים מפני הודעות זכייה פיקטיביות ב-SMS ובמייל שמקורן בארה"ב. אל תענו ואל תפקידו את הצ'ק. במקביל, ל-ynet הגיעו תלונות על הודעות SMS ממשווקים ישראלים שנוקטים בדרכים ערמומיות לפתות צרכנים. אל תגיבו להודעות כגון "בקשתך לרישום נכשלה", כשלא נרשמתם בכלל

אם לא נרשמתם להגרלה לא באמת זכיתם - צרכנים מקבלים כבר שנים מיילים שמודיעים להם על זכיות שונות. בימים אלה - ישראלים מקבלים הודעות זכייה במייל או ב-SMS שמקורן בארה"ב. לעיתים הן כוללות צ'ק אותו ניתן להפקיד. אלה הודעות שיקריות. עקב כך, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הוציאה אזהרה מפני הודעות זכיה פיקטיביות.

 

  

"בעקבות תלונות שהגיעו לשולחנה של הרשות, מבקשת הרשות להזהיר את ציבור הצרכנים בישראל מפני הודעות זכייה פיקטיביות בהגרלה/לוטו לוטו זר, המתקבלות כמכתב  או כהודעת: טקסט, sms, דוא"ל או בדרך  אחרת", נמסר. "זכרו אין 'זכיות חינם'. אין אפשרות לזכות בהגרלה כלשהי אם לא רכשתם כרטיס הגרלה. אל תתפתו להשתתף בהגרלות זרות בעקבות פניות אליכם, בדרך כלל מדובר בהונאה".

 

תופעה: הודעות שיווקיות ומציקות ב-SMS

ההונאה הזאת היא דוגמא קיצונית לתופעה מתרחבת: הודעות שיווק-פיתוי במייל ובעיקר ב-SMS שהופכות נפוצות להכעיס. יש לא מעט צרכנים שמקבלים הודעות שיווקיות כאלה ואחרות ממשווקים עלומים. ל-ynet הגיעו תלונות לא רק על הודעות SMS שמבשרות על זכיות בהגרלות לוטו ברחבי העולם, אלא גם על הודעות SMS שיווקיות המבשרות על "שבוע חינם בהשתתפות בהגרלת הלוטו", כשלמעשה מדובר בחברה שמציעה מנוי חודשי להגרלות בתמורה למתן "מספרים מועדפים" וכן הודעות על שירות דיאטה חדש, שירותי ביטוח וכמובן: שירותי דת שונים. כל אלה הן במקרה הטוב הצקות במקרה הרע הטרדות במקרה הגרוע - פיתוי למעשה רמיה.

 

הודעה ממשווק פרטי לא ידוע שלא מזכיר את שם החברה בהודעה? אל תענו ואל תתפתו ()
הודעה ממשווק פרטי לא ידוע שלא מזכיר את שם החברה בהודעה? אל תענו ואל תתפתו

הודעה שיווקית ממרכז הלוטו. החברה מסרה שתפסיק לשווק באמצעות הודעות כאלה ()
הודעה שיווקית ממרכז הלוטו. החברה מסרה שתפסיק לשווק באמצעות הודעות כאלה

כלל לא נרשמת לחידון ידע? אל תפנה לשירות הלקוחות ואל תענה ()
כלל לא נרשמת לחידון ידע? אל תפנה לשירות הלקוחות ואל תענה

רוצה לשמוע עוד פרטים? למה לך, מדובר במקרה הטוב במשווק לגיטימי שמשתמש בשיטת שיווק מציקה ()
רוצה לשמוע עוד פרטים? למה לך, מדובר במקרה הטוב במשווק לגיטימי שמשתמש בשיטת שיווק מציקה

שבוע שלם חינם - בתנאי שתתחייב לחברה ()
שבוע שלם חינם - בתנאי שתתחייב לחברה
 

צרכן שסובל מההצקות האלה מספר: "לפני שנתיים קיבלתי הודעת SMS באנגלית על זכייה בהגרלת לוטו בינלאומית, בשנת הבחירות, קיבלתי הודעות SMS מהמפלגות והשנה אני מקבל מדי חודש הודעות שונות ומשונות, כולל הודעות שקרניות בנוסח: "התעניינת בביטוח ולא יכולנו לענות. התקשר שוב למספר שלנו. אין סוף לחדירה לפרטיות ולהודעות האלה ולא תמיד אפשר לדבר עם השולח ולבקש ממנו להפסיק לשלוח לי הודעות".

 

שימו לב שגם אם מדובר בעבירה על חוק הספאם לא תמיד זה עוזר לשלוח הודעת תשובה לשולחים: "נא הסר אותי מהרשימה". לפעמים הספק ידוע והוא מוכן להסיר אותך מהרשימה (למרות שההצקה כבר נעשתה) אך לעיתים אין מענה במספר השולח. אם הספק מזוהה ועונה, מומלץ גם להתקשר לשולח ממספר חסוי ולהקליט את השיחה במהלכה אתם מבקשים להסיר אתכם מרשימת התפוצה.

 

אם קיבלתם הודעה המודיעה על זכייה: עצות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

  • מחקו את ההודעה (העצה שלנו: שימרו אותה עבור הוכחה בתביעה אפשרית עתידית ושילחו צילום מסך שלה ל-ynet. מ.ק).
  • אל תשיבו לה.
  • אל תלחצו על קישור המופיע בהודעה.
  • אל תתנו מידע אישי שלכם בתגובה להודעת זכייה.

 

 

אם קיבלתם צ'ק לזכותכם בעקבות זכיה בהגרלה שלא השתתפתם בה:

 

  • אל תתפתו להפקידו בחשבון, הכסף אינו באמת שלכם.

 

  • התוצאה תהיה שתחויבו בגין עמלת החזרת הצ'ק כשהצ'ק יחזור.

 

  • במידה ותעשו שימוש בכסף הפיקטיבי תגלו שעשיתם שימוש בכסף שלכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
אם לא מילאתם טופס, לא זכיתם בלוטו בינלאומי
צילום: shutterstock
הודעות שיווקיות: הצקה במקרה הטוב
מומלצים