שתף קטע נבחר

קופה קטנה: מזרחי לא מוכר, אחי

רבים מכוכבי הזמר המזרחי מתפארים שמכרו את כל הכרטיסים להופעות החורף שלהם - אבל מנהלים ומפיקים בתעשייה מודים: "אף אחד לא עשה סולד אאוט, הכל פיקציה". מדוע הם מתעקשים לפתוח מופעים גדולים, ומה יקרה כששלומי שבת יגיע לפארק הירקון?

"סולד אאוט". כמה שזה נשמע נפלא. עומר אדם בהאנגר? סולד אאוט. דודו אהרון בהאנגר? סולד אאוט. חיים משה ברדינג 3? סולד אאוט. אייל גולן בהיכל התרבות? סולד אאוט. ליאור נרקיס ברידינג 3? סולד אאוט. משה פרץ בהיכל נוקיה? סולד אאוט. כמו מלפפונים בשוק בימי חמסין אז הכל נמכר בשקל וחצי, כך הזמרים המזרחיים. רק היום, רק עכשיו, קנו לפני שיגמר. רק תוסיפו מגאפון והנה, אנחנו לא בחודש הכי קר בשנה ואחרי הסופה הגדולה אלא בשוק מחנה יהודה ערב מערכת בחירות. אז זהו, שלא ממש. ולא די בכך, כדאי שנגיד את האמת: המצב בז'אנר המזרחי הוא כמו חזאי מזג האוויר: ההיפך ממה שאומרים לכם.

 

עוד על מוזיקה מזרחית בערוץ המוזיקה של ynet:

 

"מי שחושב שפרשת אייל גולן לא פגעה בז'אנר חי באשליות. הוא היה המסמר האחרון אחרי גל של פרשיות לא נעימות שהיו לכוכבי הז'אנר עם רשויות המס וסיפור מרגול, ולציבור נהיה אנטי בגלל זה למוזיקה מזרחית, וכולנו מרגישים את זה. אף אחד לא עושה סולד אאוט היום", אומר מנהל של אחד הכוכבים הכי גדולים בתעשייה ומוסיף: "יותר מזה, זמר מאוד מפורסם הכריז על סולד אאוט אבל הנגנים שלו מחפשים עבודה בגלל שהוא נחתך בצורה דרסטית בכמות ההופעות. הכול סיפורים ומעשיות".

 

הכל נמכר? מקומות פנויים בהופעתו של אייל גולן ()
הכל נמכר? מקומות פנויים בהופעתו של אייל גולן
 

מכאן עולה השאלה, מדוע אם כך, פצחו כמעט כל כוכבי הז'אנר המזרחי בגל הופעות פתוחות בחורף הנוכחי כשתמיד יום לפני או באותו יום של ההופעה הם מכריזים על סולד אאוט ועל פתיחת מופע נוסף? הם הרי מפסידים כסף, רובם כבר הופיעו בבמות נחשבות כולל נוקיה - אז מה האינטרס שעומד מאחורי הפקות אלו?

 

"אף אחד לא עשה סולד אאוט. כל מי שהופיע בהאנגר חילק מאות כרטיסים כל אחד. הקהל שבע מזה וגם למד לחכות לשניה האחרונה כי אז מתגלגל אליך כרטיס חינם או דרך גרופון בכמה שקלים. הכול פיקציה אחת גדולה. אין מספיק קהל לכל ההופעות האלה כמו שאין מספיק זמרים טובים לכל הריאיליטי המוזיקלי" מסביר מנהל בכיר אחר בתעשייה.

 

והוא כנראה צודק. קהל המוזיקה המזרחית עייף, מותש ורווי. אחרי שנים בהם חגגו כוכבי הז'אנר בכל הבמות הגדולות בארץ לצד הופעות בחתונות ואירועים פרטיים, הריגוש כבר נעלם. לצד זה, אסור לשכוח דבר חשוב והוא המצב הכלכלי בארץ בו חלק גדול מהציבור בישראל, נאבק תחת עול הפרנסה והקיום הכלכלי - ולכן הוצאה לזוג שמוערכת בכ-600 שקלים לפחות עבור כרטיסים להופעה, דלק וחנייה, ורכישת מזון ושתייה בדוכני האוכל - נראית תלושה מהמציאות הכלכלית בישראל. האם זוג ישקיע סכום שכזה על הופעה של אמן שרוב הסיכויים שכבר ראה אותו בחתונה, או מופע פתוח של העירייה? תרשו לי להיות סקפטי.

 

 

דודו אהרון? כבר ראינו אותו בחתונה של צילה (צילום: דרור עינב) (צילום: דרור עינב)
דודו אהרון? כבר ראינו אותו בחתונה של צילה(צילום: דרור עינב)

סיבה נוספת לכך שמכריזים על מכירת כל הכרטיסים ופותחים מופע נוסף היא שברגע שמופע מוכרז כסולד אאוט, הוא יוצר סביבו באזזז והקהל פתאום מרגיש שהוא עלול לפספס איזו חוויה יוצאת דופן שכולם מדברים עליה, נלחץ וממהר לרכוש כרטיסים בדקה ה-90. כך מצליחים אולי למלא את הכיסאות (בעיקר הבודדים) למופע הראשון, וכיוון שרוב העלויות במופע השני קטנות יותר, ונספגו כבר במופע הראשון - אזי שכמות הכרטיסים שצריך למכור כדי לכסות את ההשקעה קטנה יותר וכך אולי מגיעים לרווח מסוים.

 

ואם אתם שואלים מה האינטרס של גופי הפקות לקחת על עצמם סיכון כלכלי גדול כל כך, התשובה לא ממש מסובכת: לרוב, אותה חברת הפקות לוקחת בתמורה את ניהול המופעים של אותו זמר לוועדי עובדים ואירועים וכך ההפסדים מהופעה בקופה פתוחה (במידה ולא מילאו את ההאנגר בין 50-100 אלף שקל, ובנוקיה כחצי מיליון שקלים), מתקזזים עם רווחי ההופעות האחרות של הזמר בשאר ימות השנה, ולכן עבורם זו כנראה עסקה משתלמת. בתגובה לדברים טוענת שרית פרנקו מ"שרית הפקות": "אף אמן לא מחלק כרטיסים וכולם ממלאים בלי שום הזמנות".

 

משה פרץ. האם אכן מכר 20,000 כרטיסים לשתי הופעות? (צילום: ששון משה) (צילום: ששון משה)
משה פרץ. האם אכן מכר 20,000 כרטיסים לשתי הופעות?(צילום: ששון משה)

 

במשרד היח"צ שמייצג את משה פרץ מכחישים שחולקו כרטיסים לשתי ההופעות האחרונות שלו בנוקיה, כשלפי הערכות של גורמים בתעשייה - מדובר היה באלפי כרטיסים במסגרת מבצעים והטבות שונות, מכירה לוועדי עובדים והשתתפות של חסויות מסחריות. לצד זה אסור לשכוח את העלות הגבוהה של ההפקה שמתהדרת ב-100 נגנים מרחבי העולם וכמות הפרסומות הענקית שהיתה למופע בטלוויזיה. לפי גורמים בענף, עלות המופע חצתה את 2 מיליון השקלים. "חילקנו לרדיו דרום 10 כרטיסים, ו-150 לידיעות מינויים במסגרת מבצע איתם. זה בטל בשישים. משה מכר לא פחות מ-20,000 כרטיסים לשני המופעים שהיו בסוף השבוע שעבר".

 

אתה יודע שקשה להאמין לנתון הזה. טום ג'ונס הופיע בנוקיה בפעם השנייה מול חצי אולם ריק, אז שמשה ימלא פעמיים בלי חלוקת כרטיסים?

 

"אני מעדיף שלא להתייחס".

 

סיבה נוספת לגל ההופעות הזה היא הרצון של כוכבי הז'אנר לשדר הצלחה לציבור ולתקשורת - ואולי לנצל את המומנטום עם פרשת אייל גולן ואולי להחליף אותו בנשיאת התואר "כוכב הזמר המזרחי", כעת שמעמדו נפגע. "למה אתה חושב ששלומי שבת הכריז עכשיו על פתיחת פארק הירקון?", אומר בכיר בתעשייה, "הרי מה כבר יש לו לחדש מוזיקלית בהופעה בפארק אחרי שהופיע בקיץ ארבע פעמים בקיסריה? מה הוא כוורת או מדונה? בחייאת, זה אשכרה לרוץ ולצעוק 'שימו לב עכשיו אני המלך החדש'. אם הוא לא יביא ים מפרסמים או שארומה מיוזיק ישפכו הון, הם יפסידו את התחתונים". 

 

ועדיין, להיות הזמר המזרחי הראשון שעושה פארק זה הישג שיהיה איתו לכל החיים. אולי זה שווה?

 

"כשאתה חושף את ההופעה שלך לעשרות אלפי אנשים אז אתה שורף את הקהל הזה. למה שהוא אחר כך יזמין אותך לחתונה או יבוא להופעה אחרת שלך? עם הכבוד לא הולכים למכולת למחרת".

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום : שרון רביבו
פותחים קופות
צילום : שרון רביבו
לאתר ההטבות
מומלצים