שתף קטע נבחר

ייצוגית: איי דיגיטל לא מאפשרת לרכוש חלפים

לטענת המועצה לצרכנות, הייבואנית אייקון, שמחזיקה ברשת איי דיגיטל, מטעה צרכנים לחשוב כי היא מספקת חלקי חילוף לאייפד ואייפוד, אך בפועל היא מספקת רק מכשיר חדש במחיר נמוך. "בכך היא מפרה את החובה המוטלת עליה על פי חוק וגורמת לצרכן להוציא כסף מיותר"

המועצה לצרכנות הגישה השבוע בקשה לתביעה ייצוגית בבית המשפט המחוזי מרכז נגד חברת אייקון, שמייבאת לישראל את מכשירי אפל בין היתר, אייפוד ואייפד. החברה מחזיקה בבעלות רשת איי דיגיטל (idigital) – חברה בת שלה.

 

 

לטענת המועצה, "אייקון מפרה את החובה המוטלת עליה על פי תקנות אחריות ושירות, לספק חלקי חילוף לתיקון מכשירי אייפד ואייפוד, עד תום שנת האחריות, כלומר משך שנתיים ממועד הרכישה", כך נכתב בבקשה לתביעה.

 

"אייקון אינה מספקת חלקי חילוף, אלא מציעה ללקוח לרכוש מכשיר שלם מוזל. כך יוצא כי לקוח המעוניין בתיקון רכיב ספציפי, כמו החלפת מסך שניזוק, נאלץ לרכוש מכשיר שלם במקום להחליף את הרכיב, גם אם מדובר ברכיב שעלותו קטנה יחסית לעלות המכשיר במחיר נמוך".

 

תעודת האחריות מטעה?

לפי המועצה, בתעודת האחריות הניתנת על-ידי אייקון ואיי-דיגיטל, נכתב כי אספקת חלקי חילוף לציוד מסוג iPod או iPad, שמחירו עולה על 300 שקל, תבוצע על-ידי החברה לפי דרישה עד 12 חודשים מיום תום שנת האחריות הראשונה, באמצעות ערכת חלקי חילוף שלמה שעלותה 75% מעלות ציוד דומה באותה עת. אולם, "תעודת האחריות אינה מגלה לצרכן כי לאמיתו של דבר, ערכת חלקי חילוף שלמה איננה כשמה אלא היא מוצר שלם", כך נטען.

 

"על כן תעודת האחריות מטעה. בפועל הצרכן נדרש לרכוש מוצר שלם. לרוב דרישה זו נודעת לצרכן רק אחרי שהמכשיר ניזוק או שנמבצא בו ליקוי. במועד זה, הצרכן ניצב בפני שוקת שבורה. התנהלות זו מנוגדת לדין, מטעה ומהווה הפרת חוזה ההתקשרות".

 

אל המועצה הגיעו תלונות בדבר התנהלות זו והיא שכרה חוקר פרטי שבדק ומצא, לטענת המועצה, כי אין ברשות איי דיגיטל חלקי חילוף. היא רק יכולה להפנות למעבדה חיצונית אך היא אינה מתקנת מכשירים ואינה מספקת חלקי חילוף. אם המכשיר שנרכש בחנויות איי דיגיטל, נפגם בשנה הראשונה שלאחר הרכישה, הוא לא יתוקן, אלא יוחלף במכשיר חדש. אם הוא נפגם אחרי שנת האחריות, הוא לא יתוקן, אלא ניתנת האפשרות לצרכן לרכוש אחר ב-1,900 שקל.

 

"בתעודת האחריות אייקון ואיי דיגיטל יוצרות מצג, לפיו ניתן לרכוש חלפים על בסיס ערכת חלפים וכי הם נמכרים לצרכן בהנחה של 25% לפחות, אך אין הדבר כך. בפועל הן אינן מאפשרות לצרכן לרכוש חלפים. אין זה משנה איזה רכיב נפגעם, הלקוח יכול רק לרכוש מוצר שלם", כך נטען

 

הצרכן חייב לפנות לטכנאי לא מוסמך וכך פגה האחריות

במועצה טוענים כי "התנהלות זו של אייקון ואיי-דיגיטל גורמת ללקוחות רבים המעוניינים בתיקון המכשיר שבידם באמצעות החלפת חלק, לקבל שירותי תיקון על-ידי מי שאינו טכנאי מוסמך מטעמן. בכך ניזוק הצרכן, שכן על פי תעודת האחריות המסופקת ללקוחות, במקרה של תיקון שלא על-ידי נציג מורשה מטעם אייקון – פוקעת האחריות. הוראה זו מנוגדת לדין. תקנות אחריות ושירות קובועות כי במקרה שהלקוח פונה לקבל שירותים מאחרים, בשל הפרת התקנות על-ידי העוסק, ממשיכות לחול חובת האחריות והשירות.

 

"בנוסף, תקנות גילוי פרט מהותי מחייבות עוסק המחליף חלק בנכס להשאיר את החלק המוחלף בידי הצרכן. אייקון ואיי דיגיטל מפרות חובה זו ונוטלות את המכשיר המוחלף מרשות הצרכן. הלקוח נדרש להוציא סכום עבור מוצר חלופי, במקום לתקן התקלה על ידי החלפת רכיב בעלות נמוכה, כפי שהוא זכאי לעשות. בעצם הלקוח משלם סכום השווה לכ-75% ממחיר המוצר, כדי שיוכל להמשיך ולהשתמש בו".

 

אייקון: עובדים בדרישות החוק

בעקבות התלונות שהגיעו למועצה, המועצה פנתה לאייקון, שטענה (כך לפי הבקשה לתביעה), כי היא עומדת בדרישות החוק וההסדר הקבוע בתעודת האחריות עולה בקנה אחד עם הוראות הדין ומשקף את מדיניות האחריות הבינלאומית של חברת אפל. כמו כן, טענה שהממונה על הגנת הצרכן לשעבר אישר את נוסח ההסדר שבתדועת האחריות.

 

המועצה מבקשת מבית-המשפט צו המורה שחברי הקבוצה יוכלו לבטל את רכישת המכשירים וצו המורה על אספקת חלקי חילוף לפי דרישה עד שנתיים ממועד הרכישה. כמו כן המועצה מבקשת מאייקון להביא לידיעת הלקוחות את דבר קיומם של חלקי החילוף והמקומות בהם ניתן לרכשם, שאייקון תשיב את הרכיב המחוחלף לידי הלקוח אחרי תיקון המכשיר והמורה לאייקון לספק אחריות עד לתום תקופת האחריות גם למכשירים שתוקנו על-ידי מי שלא הוסמך לכך על-ידי אייקון או איי דיגיטל וכן היא מבקשת צו המורה לאייקון ולאיי דיגיטל לספק לחברי הקבוצה תעודת אחריות התואמת את הוראות הדין לעניין אספקת חלקי חילוף.

 

הדרישה: פיצוי כספי לצרכנים

חברי הקבוצה שהתביעה נוגעת אליהם, הם כל צרכן שהמכשיר שבידו לקה, נפגם, או התקלקל תוך שנתיים ממועד הרכישה ורכש מכשיר שלם ("ערכת חלקי חילוף"). עבורם מבקשת המועצה פיצוי כספי בגין העלות הכספית העודפת שנגרמה להם בתוספת ריבית והצמדה כדין וכן השבה של המוצר הפגום ואם השבת המוצר הפגום אינה אפשרית או סבירה – תשלום שוויו של המוצר הפגום.

 

קבוצה נוספת שהתביעה נוגעת אליה היא צרכנים שהמכשיר שבידם לקה, נפגם, או התקלקל תוך שנתיים ממועד הרכישה והם תיקנוהו אצל מי שלא הוסמך לכך על-ידי אייקון או איי דיגיטל. המועצה מבקשת עבורם השבה של כל נזק או חיסרון כיס שנגרם להם עקב כך , לרבות נזק שנגרם למכשיר עקב שימוש בחלקי חילוף לא מתאימים, וכן פיצוי כספי בגין האובדן.

 

מרשת איי דיגיטל נמסר בתגובה: "אנו בוחנים את התביעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים