חברות הסלולר: רוצה לנייד מספר? שלם כסף
החברות מקשות על לקוחות פריפייד לנייד מספרים, שכן הן מחייבות אותם לטעון את הקו בכסף רגע לפני המעבר. במשרד התקשורת מדגישים: הדבר מנוגד לחוק. בנוסף, לקוחות שעזבו חברה סלולרית וחזרו אליה, התלוננו במועצה לצרכנות שהם נדרשים לשלם שוב פעם על סים. זה דווקא חוקי
ניוד מספר טלפון מחברה אחת לאחרת, אמור להיות הליך קצר ומהיר, במטרה לשמור על תחרות בתחום, אבל צרכנים טוענים שחברות הסלולר מקשות על הניוד בכך שהן מבקשות מהם תשלומים שלא לצורך.
לקוחות פריפייד (הנמצאים במסלול כרטיסי חיוג מוטענים מראש כדוגמת טוקמן, איזי, ביגטוק וכו') פנו למשרד התקשורת בתלונה: החברות מאלצות אותם להטעין את כרטיס החיוג בכסף, כדי שיוכלו לאשר בשיחת טלפון את העברת מספר הטלפון שלהם לחברה אחרת. החברות מחייבות את הלקוחות לערוך את השיחה הלא חינמית הזאת, מהמכשיר שברשותם. כל זאת למרות שאחרי המעבר, אין להם מה לעשות עם הכסף שהוטען בחברה הוותיקה. התעלול הזה, מזרים כסף לכיסי החברות ומהווה חסם מעבר.
לקוחות מתלוננים: 50-20 שקל נזרקים לפח
לקוח כתב למשרד: "רציתי לדעת למה ישנה הנחיה חדשה, לפיה לפני ניוד מספר מחברה אחת לחברה אחרת, אני צריך לטעון כסף במינוי כדי להתקשר לאשר ניוד? זה ממש לא הוגן כלפי. הרי אחרי הרכישה - הקו שייך לי. מדוע מספר הטלפון לאישור הניוד אינו חינמי גם למנויי פריפייד? הרי רוב הטעינות נעות בין 20 ל-50 שקל ולאחר הניוד - הכסף הזה הולך לפח כי אין בו שימוש".
אחד הלקוחות, בעל חברה, כתב כי יש לו כמה עובדים המנויים ברשת סלולרית מסוימת, במסלול פריפייד. "כרגע הקווים לא טעונים בכסף, אך בכל זאת ניתן לחייג מהם למספרי 1-800 החינמיים. המנויים רוצים לנייד את המספרים לחברה אחרת, אך לא מצליחים, כי יש להתקשר למספר לאישור ניוד. למרות שהמספר הזה הוא מספר 1-800, אי אפשר להתקשר אליו. שתי החברות דורשות להטעין את כרטיסי החיוג בכסף ורק כך ניתן להוציא שיחה ולנייד את המספרים. נראה לי שזה לא חוקי ולא בסדר".
לקוח נוסף כתב כי בחר לנייד את מספר הפריפייד שלו מחברה אחת לאחרת. "שילמתי 49 שקל על סים של החברה החדשה. כשהסים הגיע לביתי, נכנסתי לאתר האינטרנט של החברה החדשה ובחרתי בניוד. כעבור דקות קיבלתי מייל שהניוד לא צלח. יצרתי קשר עם החברה כדי להבין מה קרה ולאחר בדיקה אמרו לי שהחברה הקודמת מבקשת מכל המניידים שיטעינו את כרטיס החיוג בסכום מסוים. יש לציין שפרט זה אינו מצויין באתר האינטרנט של החברות והנציגים לא מציינים זאת בשיחות. אם במעמד ההצטרפות היו מציינים זאת, הייתי בוחר מספר חדש. כעת, כדי לקבל מספר חדש, מבקשים ממני בחברה החדשה שאשלם שוב על סים".
משרד התקשורת: זה לא חוקי
במשרד התקשורת מסרו בתגובה לשאלה - האם חברת סלולר רשאית להתנות ביצוע ניידות מספרים ללקוחות פריפייד בהטענת סכום כסף ראשוני: "חברות הסלולר מחויבות לאפשר לכל מנוי לנייד את מספר הטלפון שהוקצה לו, אף אם המנוי טרם 'הטעין' את מספר הטלפון בסכום כסף.
"התניית הניוד בהטענה של סכום כסף ראשוני מנוגדת להוראות חוק התקשורת הקובע כי כל חברה תספק ניידות מספרים לכל מנוי שמבקש זאת".
יש לי סים של החברה ומבקשים ממני לשלם שוב על הפעלתו
במקביל, מתקיימת תופעה נוספת שמקשה על ניוד מספרים: בגלל המחירים הנמוכים בסלולר, לקוחות עוברים מחברה לחברה לעיתים תכופות מהרגיל. רבים מבצעים את המהלך הבא: עוברים מחברה א' לחברה ב' ואז חוזרים לחברה א'. רוב הלקוחות שומרים את הסים של חברת א' גם אחרי שהם עוברים לחברה ב'. כשהם מבקשים לחזור לחברה א' - הם מבקשים להפעיל מחדש (לאקטב) את הסים שברשותם. לקוחות מתלוננים שחברה א' מסרבת להפעיל מחדש את הסים ומבקשת מהם לקנות סים חדש. למה? ככה. כי אפשר.
לקוחות פנו למועצה לצרכנות בתלונה זו, על מספר חברות. אחד הלקוחות כתב למועצה: "על אף שאני מחזיק ברשותי סים של אחת החברות, שהיה של אשתי שעזבה אותם, הם אינם מאפשרים לי להשתמש בו אלא דורשים רכישת סים חדש".
לקוח אחר, טען כי חסם בטעות את הסים שברשותו. "בחברת הסלולר רוצים שארכוש סים חדש מהחברה. מדוע"? בנוסף, בעבר, לקוח פנה ל-ynet בטענה שבמעבר בין אורנג' ל-012 מובייל, יש לרכוש סים חדש, למרות שמדובר בשני מותגי סלולר של אותה חברה: פרטנר. גם למוצה לצרכנות הגיעו תלונות בעניין זה.
מסתבר שהנוהג הזה, הוא לא בניגוד להוראות הרישיון. לפי משרד התקשורת, החברות רשאיות לגבות דמי חיבור מלקוח חדש, גם מכזה שהיה אצלם, עזב וחזר. אנחנו מציעים, שבמקרה שחברה שמבקשת מכם לשלם לה שוב על סים, למרות שקיים אצלכם סים שלה, מוטב שתשקלו בשנית את המעבר אליה.