פרטנר גובה בסתר על הכנסת סים bigtalk?
לקוח אורנג' טוען בבקשה לתביעה ייצוגית, שעם הכנסת כרטיס הסים למכשיר במסלולי הפרי-פייד שלה, bigtalk, (כרטיסי חיוג) החברה גובה 69 אג' גם אם הלקוח לא עשה כל שימוש בשירותי התקשורת שלה ובלי להודיע על החיוב מראש. פרטנר: "נגיב בערכאות המתאימות"
צרכן הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד פרטנר על סך מוערך של 35 מיליון שקל, בטענה שהיא גובה מלקוחות כסף שלא כדין במסגרת תוכנית הפרי-פייד (כרטיסי חיוג בתשלום מראש) שלה - Orange bigtalk (אורנג' ביג טוק).
לפי כתב הבקשה לתביעה, אותו הגישו לבית-המשפט המחוזי מרכז עורכי הדין אודי הקר, עומר פיינטוך, לירן יגודה, בועז וילנסקי ודני בלנקין, פרטנר נוהגת לחייב את יתרת החשבון של לקוחות הפרי-פייד שלה בסך 69 אג' על הכנסת כרטיס הסים למכשירו של הלקוח, גם כשלא נעשה כל שימוש בפעולה הכרוכה בחיוב כגון חיוג מהמכשיר, גלישה סלולרית, או שליחת הודעת SMS. לטענת המבקש לתבוע הדבר נעשה ללא הצדקה, "תוך הפרה בוטה של החוק, תנאי רישיון משרד התקשורת והוראות הסכם ההתקשרות עם לקוחותיה".
הצרכן המבקש לתבוע את החברה מסיק, שפרטנר מחייבת את כל לקוחות הפרי-פייד שלה כבר בפעם הראשונה שהם מכניסים את כרטיס הסים למכשיר והם חויבו שלא כדין לפחות פעם אחת עת הכניסו את הכרטיס למכשירם. עקב כך היא מתעשרת בסתר על חשבונם.
הפתעה: חיוב גם כשלא השתמשת ולא גלשת
המבקש לתבוע גילה את הגבייה כשקנה כרטיס סים במסלול פרי-פייד ב-60 שקל עבור מודעת מכירה שפרסם. עם הכנסת הכרטיס למכשיר האייפון שלו, הוא התקשר למספר *#222 כדי לבדוק את יתרת החשבון שבכרטיסו. או אז הוא הוציא את כרטיס הסים ממכשירו והחזירו לשם רק בסוף היום כדי לראות אם השאירו לו הודעות בנוגע למודעת המכירה שפרסם. בכל אותה העת, כך הוא טוען, לא עשה כל שימוש במנוי ה-bigtalk שלו. להפתעתו, הוא חויב ב-69 אג', אף על פי שלא שוחח, שלח מסרונים או גלש (בביתו מותקנת רשת אלחוטית). נציגי השירות לטענתו, לא הסבירו לו את מהות החיוב המוזר.
מסלול פרי-פייד זו תוכנית במסגרתה רוכשים לקוחות כרטיס סים, שעם הכנסתו למכשיר הטלפון של הלקוח הוא מקנה לו מספר מנוי ואפשרות להשתמש בשירותי התקשורת של פרטנר (שיחות, הודעות, גלישה ושירותי תקשורת) עד ניצול יתרת החשבון שבכרטיס.
בשיטת הפרי-פייד, הלקוח טוען את הכרטיס בסכום כסף לפי בחירתו, כשפרטנר גובה ממנו 7 שקלים מהסכום כ"עמלת טעינה". כך לדוגמא, אם הלקוח רכש כרטיס סים וטען אותו ב-60 שקל, במועד הכנסת הכרטיס למכשיר הסלולרי של הלקוח, יתרת החשבון שאמורה להיזקף לזכותו הינה 53 שקלים בדיוק.
אין הודעה מראש על החיוב
אחרי שהצרכן לא קיבל לטענתו תשובות מפרטנר, הוא פנה לעורכי-דין. אלה ערכו בדיקות במסגרתן הוא כיבה את האפשרות לגלישה סלולרית במכשיר, כדי לשלול אפשרות שהחיוב נובע משימוש בשירותי הגלישה. תוצאות הבדיקה היו זהות: חיוב של 69 אג'. אחת מיתרות החשבון שהופיעה לאחר הוצאה והכנסה של כרטיס הסים בעוד פונקציית הגלישה הסלולרית כבויה, היתה 51.62 שקלים כלומר, גבייה של 1.38 שקלים (פעמיים 69 אג'). שוב – גבייה על כלום, לכאורה.מכאן טענתו שפרטנר מחייבת את לקוחות הפרי-פייד במקרים של כיבוי והדלקה פשוטים של המכשיר ללא כל הודעה מראש על כך. "חיובים חסרי הצדקה אלה, נעשים ללא הודעה מראש ו/או בדיעבד וללא התראה, כך שלקוחות הפרי-פייד כלל אינם מודעים לעבודה שבהוצאת כרטיס הסים פרטנר מפחיתה שלא כדין את יתרת החשבון של הלקוח", כך נטען.
מבדיקה של הסכם ההתקשרות ועלוני המידע לצרכן, אין הודעה ללקוח על חיוב זה - כך נטען. לפי ההסכם, פרטנר רשאית לגבות כסף רק על שירותי התקשורת שלה. עוד נטען שלא מדובר בתקלה נקודתית, אלא בשיטת חיוב קבועה.
סכום התביעה של הלקוח: 1.38 שקלים
התביעה הוגשה בטענה שפרטנר הפרה את תנאי הרישיון שלה ובכן גבתה גבייה בלתי חוקית, הפרה חוזה, התעשרה שלא במשפט, התרשלה והפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן – בגין הטעיה ואי גילוי נאות.
לתביעה אין עדיין סכום מדויק אלא רק הערכה. בכתב הבקשה נכתב כי ניתן להעריך "שסכום הגבייה האסורה מלקוחותיה, העומד על כ-1% מהסכום אותו שילמו" (אם קנו כרטיס ב-60 שקל, שכן לפרטנר יש גם כרטיסים ב-90 שקל, 35 שקל וכן כרטיסי bigtalk שאינם מוגבלים בשיחות, גלישה והודעות, אלא רק בימים מ.ק). כיוון שההכנסות השנתיות של פרטנר מתחום הפריפייד הסתכמו ב-2012 ב-500 מיליון שקל, כך לפי הדו"חות הכספיים שלה, סכום התביעה המשוערך לפי עורכדי-הדין, מסתכם ב-35 מיליון שקל שנגבו במשך 7 שנים מלקוחותיה. סכום התביעה האישית של הצרכן שהגיש את הבקשה: 1.38 שקלים.
מחברת פרטנר נמסר בתגובה כי "פרטנר קיבלה לידיה את הבקשה, תלמד אותה ותגיב עליה בערכאות המתאימות".