עדיין תקועים במכס: "לא רוצים שנקנה סלולרי בזול"
במכס סירבו לתת ל-ynet מועד לסיום פרשת 3,500 הסמארטפונים המעוכבים. "נשלח הודעות לצרכנים", מסרו. יש חבילות ששוחררו, אך רוב הצרכנים עדיין ממתינים. חלקם, כמו משה ברטוב, יעברו חקירות: "8 שנים אני קונה באינטרנט, ידי נקיות. המכס הורגים את החשק של ישראלים לקנות באינטרנט ואת החשק של הסינים למכור לישראלים"
"המכס שקועים בחבילות עד צוואר ואין להם מספיק כוח אדם להתמודד עם העומס שהם יצרו לעצמם", כך אמר ל-ynet צרכן ששוחח עם פקידי המכס. למעלה מ-3,500 משלוחי סמארטפונים, רובם לצרכנים פרטיים, עדיין תקועים במכס, שם מתקשים לענות לטלפונים, לעשות סדר בבלגן ולנקוב במועד לסיום הפרשה.
בפורומים השונים, יש צרכנים שמדווחים על חבילות ששוחררו, אך רובם עדיין לא קיבלו כל עדכון מהמכס וייתכן שההליך ייקח עוד זמן רב. "כולם יקבלו עוד כמה ימים מכתב מסודר ויש להתייחס אליו בהתאם", מסרו ל-ynet במכס. מכאן שחלק מהחבילות יוחזרו תמורת תשלום מכס וחלק מהצרכנים ייחקרו. במכס סירבו לומר כמה זמן יחכו הצרכנים לרכושם.
הפרשה החלה כשבמכס מצאו שהמחירים על גבי חבילות שהוזמנו מחו"ל היו שגויים - נמוכים בכוונה - במטרה להתחמק ממס, אך הצרכנים טוענים: "זו לא אשמתנו, אין לנו שליטה על מה שכותב המוכר על גבי החבילה".
צרכן סיפר ל-ynet: "אמרו לי במכס שהתהליך ייקח כמה חודשים, אני מקווה שהחשיפה של הסיפור הזה תעזור לזרז אותם. גם העובדים במכס לא רוצים להיתקע עם אלפי חבילות".
"בדרך לחקירה עברתי על פני שקים עם מאות סמארטפונים"
אחד הממתינים לחבילות הוא משה ברטוב, שמזמין כבר 8 שנים מוצרים שונים באינטרנט. "אני קונה דרך איביי, אמאזון, דילאקסטרים", הוא מעיד על עצמו. "כל זה לשימושי הפרטי ולאור העובדה שיש לי תחביבים רבים שדורשים אביזרים רבים, ככה לפחות אני מספר לאשתי". ברטוב הוא אחד מהצרכנים שמכשיר הסלולר שקנו - תקוע במכס. יותר מכך, ברטוב עבר חקירה במכס.
ברטוב מספר כיצד נחקר. "לפני כחודש וחצי הזמנתי מכשיר סלולרי - וואווי W910 - מאתר אמאזון האמריקאי. שילמתי בפייפל והכנסתי כתובת למשלוח - בדואר רשום", סיפר ל-ynet.
"קיבלתי חשבונית ואישור הזמנה עם מחיר המכשיר - 139 דולר ומחיר המשלוח - 10 דולר. המתנתי בסבלנות לבואו של המכשיר המיוחל, שמיועד לבני, שלא התברך בסבלנות מופלגת ולאחר כחודש גיליתי במעקב של הדואר שהחבילה נמצאת בתהליכי מכס. כמה ימים מאוחר יותר, קיבלתי שיחת טלפון מבית המכס בראשון לציון ונתבקשתי להגיע לתשאול בבית המכס בנוגע לטלפון. שאלתי את הנציג, מדוע הוא לא מעביר דרישת תשלום למכס דרך המכס, כמו שקרה בעבר בהזמנות אחרות. אך הבחור דרש שאגיע למשרדים ותאם איתה פגישה. הגעתי בשעה הנקובה למחלקת יס"ם (יחידת סיור מכס) בראשון לציון וגיליתי שיחד איתי הגיעו כ-10 אזרחים.
"באחד החדרים היו מוטלים על הרצפה כמה שקי דואר גדולים ובתוכם מאות אריזות משלוח קטנות, שמאוחר יותר התברר לי שמדובר במכשירי סלולר שנתפסו. הוכנסתי לחדר חקירות של היס"מ, בו הוסבר לי שהמוכר שמכר לי את המכשיר, הצהיר הצהרה כוזבת על שטר המטען - רשם שמדובר ב-GPS בערך נקוב של 13 דולר ולכן אני בחקירה. שאלתי אותו מדוע אני בחקירה ולא המוכר ואז הוטח בפניי שכ'יבואן' שטר המטען זו האחריות שלי.
"הבהרתי למוכס שאיני יבואן אלא אזרח בישראל ואז המוכס גילה לי שהם יודעים שהמוכרים בסין מדווחים דיווחים כוזבים על שטרי המטען כדי להתחמק ממיסי יצוא בנמלים בסין. שאלתי אותו שוב אם כך מדוע אני נחקר, והוא אמר שהוא מבין את התסכול שלי, אבל זו ההנהלה שהחליטה על הנוהל הנ"ל".
"מלא שאלון של 35 שאלות"
לטענת משה, במשך 30 דקות ישב עם המוכס למלא שאלון של 35 שאלות. "הם ניסו להבין האם היו לי יד ורגל בעניין או אם אני עוסק בייבוא מכשירי סלולר באופן מסחרי. התחושה היתה לא נעימה בלשון המעטה.
"לאחר מכן, נדרשתי לחתום על הצהרות ועל השאלון ועדכנו אותי שהחבילה מעוכבת, עד שוועדה תדון בענייני. שאלתי אותם: 'האם החבילה תשוחרר'? והם רק סיננו משהו בסגנון 'או שתקבל מכתב מהדואר או מהמכס'. אני מבין שהמכס חייב לתפוס ולעכב מוצרים שיש בהם חשד לעברה על החוק, אבל שאלתי את המוכס מדוע הם לא פועלים למגר את התופעה אם על-ידי הסברה, פנייה לרשויות בסין, חיוב על פי מחיר השוק בחו"ל, או כל דרך אחרת, חוץ מלהפוך את אזרחי ישראל לחשודים מיידים בעברות מכס, ולא ממש הייתה לו תשובה".
הטלפון שהזמנתי ב-600 שקל כולל מס - עולה 1,000 שקל בארץ
ברטוב כמו צרכנים רבים אחרים מרגיש ש"המכס הורגים את החשק של ישראלים לקנות באינטרנט והם יהרגו את החשק של הסינים למכור לישראל. במקום למצוא פיתרון המכס פוגע בייבוא הזול לארץ. יש כבר צרכנים מארצות מסוימות שהסינים לא שולחים להם מוצרים בגלל בעיות בקבלת המוצרים.
"אני קונה 10 מוצרים בחודש אבל היחיד היחיד שהתעכב ונעצר במכס היה סמארטפון. אני מסיק שיש פה יד מכוונת. שייבואנים התלוננו. את הטלפון שלי קניתי ב-600 שקל אחרי מס קנייה ומע"מ. בארץ מוכרים אותו ב-1,000 שקל כולל מע"מ. אני חוסך כמעט 40% בזה שאני קונה בחו"ל".
תיאור המוצר לא מתאים לתכולת החבילה
לשאלה: האם ידעת מראש שהמוכר יכתוב מחיר שגוי על גבי החבילה? השיב ברטוב ל-ynet: "לא זכור לי שהטעו אותי בעבר במחיר על גבי החבילה, אבל בהחלט מעולם לא קיבלתי תיאור מוצר על גבי החבילה שמתאים לתכולת החבילה. במקום מוצר אלקטרוני הם כותבים 'צעצוע'. אין לי שום קשר לזה, זו לא יוזמה שלי. לא ייחסתי לזה חשיבות עד היום, מפני שלרוב אני קונה מוצרים בכמה עשרות דולרים בודדים לא יותר וגם כשהזמנתי מוצרים יקרים שקניתי, תמיד שילמתי מס. למשל - על דיסק קשיח לנייד. אני עצמאי, אז עבורי זו הוצאה מוכרת. אני תמיד משלם מס. גם פה לא התחמקתי מתשלום מס".
בינתיים, ברטוב פנה למוכר בסין, שהחזיר לו את כספו. "אני אדם ישר אם אקבל את המוצר בסופו של דבר - אחזיר לו את הכסף", סיפר. "אני מדגיש: ידי נקיות ולראייה: המוכר הסיני הסכים להחזיר לי את הכסף ויש לי הוכחה בכתב על כך. ואם המכס לא יחזירו לי את החבילה – אתבע אותם. כל הטרטור הזה שלי ושל עוד אלפי אנשים, הוא על זה שהעזתי לרכוש באינטרנט טלפון סלולרי. זה פשוט תסכול. מעולם לא הייתי בחקירה. הרגשתי מושפל ומתוסכל. זה מבצע ביריוני".
למרות פניית ynet לרשות המסים – משה לא קיבל עדיין כל מכתב או שיחת טלפון עם עדכון מתי יקבל, אם בכלל את החבילה. "גם כשאני מתקשר, אי אפשר לתפוס אותם".
האם זה מבריח? סבא שקנה סמארטפונים לנכדיו
צרכן נוסף שפנה ל-ynet הוא זאב גפן, שקנה שני מכשירי סלולר סיניים לנכדיו. "ביקשתי להפתיע את נכדי החמודים", סיפר ל-ynet. "חבר הזמין עבורי את המכשירים כי אני לא מתמצא בזה.
"ראינו באינטרנט שהחבילה הגיעה ב-7 בינואר ארצה והיא נמצאת בדואר חבילות ת"א. לא התעצלתי נסעתי לשמה והתחלתי לברר. 'יש עיכוב במכס', אמרו לי. קח מספר טלפון, תתקשר, תענה לך בחורה בשם שלומית היא תגיד לך מה מצב החבילה. התקשרתי למספר 03-6303383. כמובן שלהשיגה היה מבצע לא פשוט ולא קל. קיבלתי תשובה: 'המשלוח עוכב במכס ועוד אין איתור לחבילה'. אחרי טרטורים בין מספרי טלפון של המכס, עבר עוד שבוע, לא התעצלתי ונסעתי לדואר חבילות. בחור נחמד מאוד אמר לי: 'כל המשלוח תקוע במכס'.
"נסעתי למכס בשיושב בקריית הממשלה בראשל"צ, רחוב ישראל גלילי מספר 3. קודם לנסיעתי, ניסיתי לצלצל לשם, אבל אין מענה או אין תשובות. החלטתי שאני נאמן לשיטת הדוברמן – ניגש אישית לתת ביס. הגעתי לשם וקיבלו אותי מאוד יפה. ניסו, השתדלו, הרימו טלפונים, עשו בירורים. אך לא ידעו לומר לי איפה החבילה. 'תתאזר בסבלנות הם יוציאו מכתבים לכל המכשירים שנתפסו', אמרו לי. 'כמה זמן זה עשוי לקחת'? שאלתי. 'אנחנו מעריכים תוך שבוע', השיבו. היחס שלהם היה ממש מעולה, אך אני ממתין כבר למעלה מחודש וכך גם הנכדים".
גם זאב לא קיבל שום עדכון מהמכס לעניין מועד שחרור החבילה שלו מהמכס, זאת למרות פניית ynet בעניינו.
אלמוג: מעולם לא ביקשתי מהמוכר לרשום סכום נמוך
כמו זאב וכמו משה אזרחים רבים מחכים לחבילות שהזמינו – לטענתם בתום לב גמור. אחד מעשרות הפונים ל-ynet הוא אלמוג, שמספר כי הזמין בתחילת ינואר מכשיר סלולרי לאחיין שלו. "הזמנתי מכשיר סלולרי דרך ebay מדגם THL W100S", סיפר ל-ynet. לאחר בדיקה באתר של הדואר הסתבר כי החבילה הנתונה הגיע לארץ ותקועה במכס החל מ-29 בינואר 2014. פניתי במייל למכס בתל אביב וקיבלתי תשובה ממנהל בשם צביקה, כי המוכר הצהיר לכאורה על ערך נמוך מידי ולכן החבילה מעוקבת במכס לבירור
"אני מתחייב כי מעולם לא ביקשתי מהמוכר לרשום סכום נמוך ממה ששילמתי ואין לי שום בעיה לשלם מכס במידת הצורך.
ב-12 בפברואר 2014, הגעתי למכס בתל אביב עם קבלות המעידות על ערך המוצר כולל קבלה מחשבון ה paypal שלי שבה כתוב כי הסכום ששילמתי בגין מוצר זה הינו 149 דולר. משום מה קיבלתי תשובה תמוהה כי הם קיבלו 3,000 מכשירים סלולריים ואין להם מושג מה לעשות עם זה והם בהמתנה למחלקה המשפטית של המכס".
גם כאן, אחרי פניית ynet – לא התקשרו לאלמוג מרשות המסים. "איש לא פנה אלי. זו פשוט אטימות. שלחתי להם פקסים, הוכחות קנייה. והם בשלהם: אתה מעוכב, תמתין. הם עושים מה שהם רוצים".
רשות המסים עשוייה לבקש תשלומים נוספים על שחרור החבילה
מרשות המסים נמסר בתגובה: "לאור העלייה החדה בהברחות טלפונים חכמים, עד כדי מכת מדינה שמשמעותה הפסד של מיליוני שקלים לקופה הציבורית מדי שנה, הוחלט ברשות המסים להגביר אף יותר את האכיפה בתחום ואכן, בשלושת החודשים האחרונים בלבד נתפסו למעלה מ-3,500 מכשירים שיובאו באמצעות הדואר תחת הצהרה כוזבת.
"ברשת האינטרנט קיימים ספקים רבים המציעים לצרכנים לרכוש דרכם את המכשיר במחיר מוזל באמצעות הונאת הרשויות, ותפיסת המכשירים המיובאים שלא כחוק היא אמצעי ההרתעה היעיל ביותר הן בפני הרוכשים והן בפני הספקים, המודעים לדרישות המכס בישראל.
"שיטוט באינטרנט מעלה כי רבים הצ'אטים המייעצים לנמענים כיצד לייבא טובין בלא תשלום מסים כדין. גם אם מזמין המכשיר טוען כי אינו מודע להונאה המתבצעת על ידי השולח באמצעות הצהרת הייבוא הכוזבת, דבר שכמעט ולא ניתן להוכיחו, התפיסה נעשית על פי החוק, הקובע כי די בכך שהטובין אינם תואמים את הפרטים הכתובים בהצהרת הייבוא או בתווית על מנת לתופסם, וכך גם לגבי דרישת תשלום המס ו/או תשלום כופר כסף או חילוט המכשירים, בהתאם לכל מקרה ומקרה.
"בשבוע הקרוב יישלחו לנמענים הודעות על תפיסת המכשירים. כל תיק יובא לפני וועדה פנימית במכס והחלטת הוועדה תובא לידיעת הנמען".