לגור בים מלח: צמוד קרקע פלוס שני צימרים
רשות מקרקעי ישראל משווקת מגרשים לבניית צמודי קרקע באחד המקומות הקשים לשיווק - היישוב נווה זוהר שבמועצה האזורית תמר בים המלח. גולת הכותרת: עם הבית תוכלו לקבל שני צימרים ולעשות הסבה מקצועית לתחום התיירות. המחיר החל ממיליון שקל. בינתיים כבר התארגנה קבוצת רכישה, וראש המועצה טוען: "הדירות לא יוזלו, לגדל ילד בעין גדי עולה הרבה פחות"
בתחילת השבוע השיק שר השיכון שתי שכונות ענק חדשות בירוחם ובדימונה , יום לאחר מכן אישרה המועצה הארצית לבנייה את הקמת היישוב כסיף בנגב לציבור החרדי. בסה"כ צפויים להיבנות בשנים הקרובות כ-19 יישובים חדשים באזור הדרום שיכללו כ-37 אלף דירות, ונראה שהזרוע עוד נטויה - ל-ynet נודע כי רשות מקרקעי ישראל משווקת בימים אלה מגרשים לבניית צמודי קרקע באחד המקומות הקשים ביותר לשיווק: היישוב נווה זוהר שבמועצה האזורית תמר בים המלח.
בנייה בדרום - עוד כותרות בערוץ הנדל"ן :
- אושר: יוקם היישוב כסיף בנגב לחרדים
- שר השיכון לצעירים: בואו לדימונה וירוחם
- הממשלה אישרה שני יישובים חדשים בנגב
- המדינה תהרוס כפר בדואי בנגב לטובת יישוב יהודי
"זה המקום היחיד בישראל שאפשר לבנות בו בית 40 מטר מהים. נכון שים המלח הוא לא הים התיכון, אבל בכל זאת מדובר בבית שהוא במרחק 40 מטר מקו המים", מספר בשיחה עם ynet דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר. לדברי ליטבינוף, במסגרת השיווק ניתן יהיה לבנות בנווה זוהר, יישוב הכולל כ-1,300 תושבים ליד עין גדי, בתים צמודי קרקע על 110 מגרשים בשטח של 400-600 מ"ר, חלקם בשיטת "בנה ביתך" וחלקם על ידי קבלן שיזכה במכרז, מתוכם 35 מגרשים על קו המים.
אלא שגולת הכותרת בתוכנית השיווק המשותפת למועצה ולרשות, היא האפשרות לבנות לצד בית המגורים - גם שני צימרים צמודים. כך, מי שמהסס לעבור להתגורר בדרום מחשש שלא ימצא עבודה, יכול לשקול הסבה לתחום התיירות.
"התב"ע (תוכנית בניין עיר - ה.צ) מאפשרת בניית בית עם 2-3 צימרים צמודים", מסביר ליטבינוף, "הרעיון הוא בעצם לגור בים המלח, ולקבל עם הבית עסק באחד המקומות המתויירים ביותר בישראל, עם אחוזי התפוסה בבתי המלון ובצימרים הגבוהים ביותר מזה עשור - יותר מטבריה, ירושלים ותל-אביב".
מיליון שקל לצמוד קרקע עם צימר
בינתיים, חושף ליטבינוף, הגיעה אליו קבוצת רכישה שמעוניינת לרכוש את 35 המגרשים שעל קו המים. "פנתה אליי קבוצה מאורגנת של קרוב ל-40 משפחות מפתח תקווה, בת ים, חולון, ראשון לציון ונס ציונה", הוא מספר, "הם אוהבים את האזור ואת ים המלח, עוסקים במקצועות עצמאיים ורוצים שאחד מבני הזוג יעסוק בתחום התיירות הכפרית".
באשר למחירים, צמוד קרקע ביישוב יעלה בין 1-1.5 מיליון שקל, כולל הצימרים. אפשר, כמובן, לקנות בית ללא צימרים והמחיר יירד בהתאם. בסך הכל מחירי המגרשים נעים בין 20-50 אלף שקל, והעלות הנוספת נעוצה בפיתוח התשתיות והבנייה. "יש מענק מקום למגורים בפריפריה, שיכול להגיע לגובה של 60-120 אלף שקל", אומר ליטבינוף, "אבל קבוצת הרכישה תנסה להוזיל את העלויות". נזכיר כי היישוב נווה זוהר נמצא ברשימת היישובים שזכאים להטבות מס מהמדינה.
אבל מה קורה אם הצימרים לא מספיקים למחייה? למרות שזה לא נראה כך - לדברי ליטבינוף יש עוד מקומות תעסוקה באזור. כך למשל, ארגון אכסניות הנוער בישראל מתכנן לבנות ביישוב אכסניית נוער של 80 חדרים, ובחודש הקרוב אף תתחיל המועצה בבניית מכון מחקר אוניברסיטאי בשיתוף אוניברסיטת תל-אביב במצדה, שאמורה להעסיק 25 חוקרים. בנוסף, פועלים בסביבה מפעלי ים המלח, אזור התעשייה מישור רותם ומפעלי קוסמטיקה כמו "אהבה", וכמובן בתי המלון המוכרים בעין בוקק.
אתמול, אגב, ביקר ליטבינוף בעין בוקק יחד עם חברי ועדת הכלכלה של הכנסת ונציגי משרד התיירות. הסיור עלה בשלב מסוים על שרטון, כאשר מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, הטיח בליטבינוף כי הוא גובה מיליוני שקלים מתיירים בגין דו"חות חניה, לאחר שצבע את המדרכות הצמודות לבתי המלון בכחול לבן לפני כ-9 חודשים.
"הגיעו אלינו תלונות של תיירים שקיבלו דו"חות ביום שבת בשעה 8:00 בבוקר - דבר שלא נעשה אפילו במתחם המלונות ברחוב הירקון בתל-אביב", טען הלוי. ליטבינוף השיב, מצדו, כי "המועצה גובה את תשלום החניה בהתאם לחוק, וכפי שנעשה בכל אזור תיירותי אחר בישראל. עלות החניה לא עולה על 20 שקלים ליום, שחוזרים לכיסו של התייר בשירותים שהוא מקבל".
"במקום לקנות בקניון - לטייל בקניונים אמיתיים"
תחילת היוזמה לשיווק המגרשים ביישוב בשנת 2008, אז יצאה הרשות (לשעבר מינהל מקרקעי ישראל) בפעם הראשונה עם תהליך שיווק המגרשים, שנכשל כתוצאה מאי-פיתוח תשתיות על ידי החברה המפתחת של המינהל. כעת חתמה הרשות על הסכם עם המועצה האזורית, במסגרתו החברה שאחראית על פיתוח התשתיות באזור תהיה המועצה עצמה.
"האינטרס משותף וגדול הרבה יותר, מכיוון שהמועצה מעוניינת לקדם ולאכלס את היישוב", אומר ליטבינוף. לדבריו, צמודי הקרקע לא ייבנו ללא כבישים ותשתיות חשמל וביוב. "נכון שקודם צריך לשווק כדי לקבל מימון, אבל ברגע שיזכו במכרזים - נוכל להתחיל לפתח את התשתיות", הוא אומר.
המרחק של נווה זוהר מערד עומד על כ-20 דקות נסיעה ברכב פרטי, "וכשיסיימו את כביש 31 מצומת שוקת לערד, שצפוי להפוך לאוטוסטרדה, נסיעה לבאר שבע שאורכת כיום כשעה - תיארך כ-50 דקות", הוא אומר. המרחק מתל-אביב עומד על כשעה ו-50 דקות דרך כביש חוצה ישראל (כביש 6), והמרחק מאילת - כשעתיים ורבע.
"מכל האזור מגיעים לכאן תלמידים, לבית הספר האזורי", הוא מתגאה, "זה אזור יפהפה עם קהילה תומכת - לא מדובר כאן על מגורים בעיר עם קניון, אלא על מקום שבו הילדים יוכלו לטייל בקניונים האמיתיים של מדינת ישראל. יש כאן חינוך ערכי, חיבור לטבע, אווירה כפרית".
"בשורה התחתונה, לא משנה מה נעשה במדינה - מחירי הדיור לא יירדו והביקוש יגבור על ההיצע", הוא מסכם, "הדרך היחידה להקל על מצוקת הדיור זה לגור בפריפריה - המרחקים מכל מקום מתקצרים מדי שנה בזכות פיתוח התשתיות. הילדים תמיד רוצים גאדג'טים, אבל אצלנו בעין גדי להחזיק ילד - עולה הרבה פחות".