מחקר: מעמיק הפער בין הפריפריה למרכז
על פי ממצאי מחקר חדש של בנק ישראל, ב-2012 היתה ההכנסה במחוזות מרכז ות"א גבוהה ב-5%-6% מהממוצע, בעוד שבמחוז ירושלים למשל, היא עמדה על 8% מתחת לממוצע הארצי. הפערים מיוחסים לממשלה, שהחליטה לצמצם את מספר הישובים שמקבלים הטבות מס
הפערים מתרחבים: בעשור האחרון, ניכרת מגמה של עזיבת הפריפריה לטובת המרכז, ובעיקר לטובת תל-אביב. מגמה זו ניכרת לא רק בנתוני ההגירה הפנימיים, אלא גם בפער בין מחירי הדירות בעיר העברית הראשונה לשאר ערי הארץ. בבנק ישראל החליטו לבדוק את ההשפעה של ההגירה מהפריפריה למרכז על הפערים הכלכליים בין תושבי המחוזות השונים בארץ.
- מחקר: מדיניות המס הגדילה את הפערים בחברה
- 40 אלף חברות פרטיות מעלימות מס
- מחקר: בהיי-טק סובלים יותר ממשבר כלכלי
- עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו
ממצאיהם, שיופיעו בדו"ח השנתי של בנק ישראל שיוגש לממשלה בחודש הקרוב, מלמדים על התרחבות משמעותית של הפער הכלכלי בין המחוזות. התרחבות הפערים באה לידי ביטוי בפערי שכר משמעותיים בין תושבי המרכז ותל-אביב לתושבי ירושלים, הצפון והדרום. בבנק ישראל מייחסים את התרחבות הפערים למדיניות הממשלה, שצמצמה החל משנת 2003 את מספר הישובים בפריפריה שנהנים מהטבות מס. כתוצאה מכך, נטען בדו"ח, קשה יותר לשכנע אוכלוסיות בעלות הכנסה גבוהה לחיות מחוץ למרכז הארץ.
על עומק הפערים ניתן ללמוד מניתוח של רמות ההכנסה במחוזות השונים. על פי ממצאי בנק ישראל, עמדה ב-2012 ההכנסה הכלכלית לנפש על רמה של 24,453 שקל במחוז המרכז ו-23,462 שקל במחוז תל-אביב. ההכנסה במחוזות אלו הייתה גבוהה מההכנסה הארצית הממוצעת ב-5%-6%.
מנגד, במחוז חיפה עמדה ההכנסה הכלכלית לנפש על רמה של 20,484 שקל, במחוז הצפון על 19,098 שקל, במחוז הדרום על 18,356 שקל ובמחוז ירושלים על 10,5187 שקל בלבד - 8% מתחת לממוצע הארצי.
במרכז מרוויחים יותר
על פי ממצאי בנק ישראל, בשנים 1998-2010 חלה עלייה במדד האי-שוויון בין ששת המחוזות בארץ (תל-אביב, ירושלים, חיפה, מרכז, צפון ודרום). בעוד שמדד האי-שוויון בין המחוזות עלה, מדד האי-שוויון בכלל האוכלוסייה ומדד האי-שוויון בתוך כל מחוז שמרו על יציבות יחסית. החל משנת 2010, חלה ירידה במדד האי-שוויון בין המחוזות, אך בבנק המרכזי לא יודעים בשלב זה לומר האם מדובר בשינוי מגמה או בשינוי קצר טווח.
המקור לפערים הללו, הוא ככל הנראה בכך שמקומות העבודה שמספקים הכנסה גבוהה יותר, מרוכזים במרכז הארץ. זאת ניתן ללמוד מהעובדה שפערי ההכנסה בתוך כל מחוז נשארו זהים או אפילו הצטמצמו מאז 1998. כלומר, האוכלוסייה שמרוויחה יותר עזבה למרכז, מה שהביא לירידה באי-שוויון בתוך כל מחוז, אך לעלייה באי-שוויון בין המחוזות.
הכלי המרכזי שבו משתמשת ממשלת ישראל כדי לעודד אוכלוסייה בעלת הכנסות גבוהות לצאת ממרכז הארץ ולגור בפריפריה הוא הטבות המס. הטבות אלה, מכוונות ישירות לבעלי הכנסה גבוהה, שכן כדי ליהנות מהן צריך להרוויח מספיק
על מנת שתחויב במס הכנסה וככל שמרוויחים יותר, כך נהנים יותר (עד לתקרת ההטבה).
בבנק ישראל מציינים את צמצומן של הטבות המס במסגרת תכנית הקיצוצים של 2003, כגורם אפשרי להרחבות הפערים בין המרכז לפריפריה. "ליישובי הצפון ההטבות צומצמו ולמאות יישובים בנגב הן בוטלו, וייתכן כי הדבר שוחק את יכולתה של הפריפריה לשמר בתוכה אוכלוסיות חזקות ולמשוך אותן אליה ממרכז הארץ", נכתב בדו"ח.