רואים שש שש: 66 שנות עיצוב ישראלי
טעמו של הדייר הישראלי השתנה מאוד עם השנים וכך גם העדפותיו בעיצוב הבית. מהם הצבעים השולטים בחדרי הרחצה והמטבחים ואיפה תוכלו למצוא עיצובים בצבעי הדגל? סקירת עיצוב ברוח יום ההולדת ה-66 למדינה
השינוי במראה של הדירה הישראלית לאורך השנים יכול להעיד גם על האופי הישראלי. בשנים הראשונות של המדינה, מרבית הדירות היו צנועות והעיצוב היה בעיקר פונקציונלי. לאורך השנים, הושפעו מעצבי הפנים הישראלים מטרנדים בינלאומיים, ואפילו מהפכת האינטרנט של שנות האלפיים הייתה גורם מרכזי בעיצוב הבית. כן, אין ספק - עיצוב זו שאלה של טיימינג.
עוד במדור "עיצוב ותכנון הבית " בערוץ הנדל"ן :
- בדרך הביתה עוצרים בלובי: שדרוג הכניסה
- כיף בקיבוץ: מאסם מוזנח למשרד מעוצב
- גם לממ"ד מגיע: טיפים לעיצוב המרחב המוגן
- משרד, שפר הופעתך - עיצוב ומיתוג מחדש
"הטעם הישראלי משתנה מתקופה לתקופה", מסביר יגאל סייג, מבעלי רשת עיצוב הבית אליתה ליוינג, "בשנות ה-90 של המאה הקודמת רוב הרהיטים היו בגוונים חומים. היום הדיירים משלבים יותר גוונים, סגנונות בריהוט וכמובן יש מהפך של ממש בצבעים - מצבעים כהים בגוונים חומים לצבעים בהירים יותר בגוונים שונים, כמו לבן, אפור ושמנת".
לדבריו, "בעשור האחרון, בעידן האינטרנט, הצרכן הישראלי נפתח ליותר טרנדים בתחום עיצוב הבית. הוא מוקף במידע, במגזינים של עיצוב, בגישה למעצבים עולמיים בעלי אמירה מיוחדת - ובעלי דירות רבים מנצלים את ההזדמנות הזאת. הם מזמינים לדירה מעצבי פנים - או אפילו מעצבים את הדירה בעצמם".
"אור לגויים": מודעות לתאורה כחלק מהעיצוב
"עד לפני מספר שנים התייחס השוק הישראלי לעיצוב כפרקטי בלבד", מוסיף מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, "הקווים היו קלאסיים ושמרניים, עם חומרים בסיסיים וקלים לעבודה. הצרכן הישראלי לא העז לצאת מהקווים המקובלים". לדברי בן צבי, "ב-15 השנים האחרונות החלו הישראלים לקבל השראה ממעצבים מחו"ל, בעיקר מאירופה. גם אם נמשיך להיות סולידיים - היום כבר נחפש את הטוויסט".
"בתקופה האחרונה, הקהל הישראלי הפך פתוח לחידושים בכל הקשור לחומרים, צבעים ועיצובים", טוען רפי קואפמן, מבעלי נוסבאום בית בדים. "לצד גווני הלבן, הקרם והשמנת שתמיד הולכים, כיום ניתן לראות עוד שתי מגמות בולטות - הראשונה היא שילובים של צבע הכסף בעולם הטקסטיל, יחד עם גווני שחור אפור ולבן; השנייה, היא יצירת שילובים של חומרים שונים ובדים ארוגים ומודפסים בצבעים חמים כמו כתום, סגול, אדום, ירוק, ורוד, צהוב וכחול".
אגב, לא רק בטקסטיל - גם בתחום עיצוב התאורה הצרכנים הישראלים לא נשארו מאחור. "עולם התאורה קיבל את החשיבות לה הוא ראוי", טוענת אווה קמחי, מנכ"לית ומבעלי קמחי תאורה. לדבריה, "הצרכן הישראלי מודע הרבה יותר לתחום העיצוב בכלל ולתאורה בפרט. אם בעבר הישראלי עשה שימוש בתאורה לצורך הארה בלבד, כיום הוא מודע לאפקטים של התאורה על החלל, והוא נעזר באלמנטים של תאורה כדי ליצור את האווירה הרצויה לו בחללים השונים של הבית".
אמבטיות ומטבחים: מפונקים אך פונקציונליים
גם בכל הקשור לעיצוב חדרי הרחצה, טעמו של הצרכן הישראלי השתנה. "אם פעם האמבטיה הייתה עם קישוטים וצבעים נועזים, היום הצרכן הישראלי הוא אנין טעם ויבחר חללי אמבטיות מעודנים וקלאסיים יותר", אומר ג'יימי הרננדורנה, מנהל השיווק בחברת HeziBank.
לדבריו, "היום הנטייה היא להציב באמבטיה מקלחון גדול ופתוח עם מזרמים (ג'טים). הצרכן הישראלי הוא מפונק, פחות רעשן, הרבה יותר סולידי, המוצרים שהוא ירכוש הם פונקציונליים אבל בהחלט מענגים".
"הטופוגרפיה של המטבח בחלל הבית השתנתה", מוסיפה רינה אלקובי, המעצבת הראשית של מטבחי דקור. "בעבר, המטבח היה ממוקם בחלל סגור ומוגדר כמקום להכנת מזון בלבד. היום, הוא הפך ליחידה פתוחה, שלא מתביישים להכניס אליה אורחים. המטבח השתנה לגמרי וכיום הוא הפנינה של הבית".
גם העבודה נכנסה, היום יותר מתמיד, לתוך הבית. עד לא מזמן, המושג "משרד ביתי" כמעט ולא היה קיים. "בעלי ממון עיצבו בעבר את המשרד הביתי עם הרבה פוזה, ריהוט עץ מהגוני, אגוז, בעל מראה דומיננטי מכובד וכבד, חלל שמיועד לשעות הפנאי. אותו משרד ביתי היה מיועד בעיקר לקהל הגברי, עם סגנון מאוד מסוים", אומרת אורה פיטרו-בלכמן, מבעלי חברת פיטרו.
לדבריה, "הטכנולוגיה מאפשרת לקהל הישראלי לעבוד מהבית ולהיות מחובר למשרד גם אחרי שעות העבודה הרגילות. בנוסף, התפתח תחום חדש של ריהוט למשרד הביתי. כיום, רוב המשרדים הביתיים מאוד אווריריים, פתוחים וססגוניים, אם כי עדיין ניתן למצוא משרדים ביתיים במראה הדומיננטי והעתיק של פעם".
צבעי הדגל: "כחול ולבן זה נכון עיצובית"
ברוח יום העצמאות, בדקנו גם את השפעת צבעי הדגל הלאומי על העיצוב הישראלי. לדברי מעצבי הפנים, השילוב של צבעי כחול ולבן נחשב לקלאסי ומרגיע. עיצובים כאלה מופיעים הן בפנים הבית והן מחוצה לו: במסגרות לתמונות, במגשים, במטבחים עצמם, באריחים, בפסיפסים שבחדרי הרחצה ואפילו בגופי התאורה, בווילונות ובספות בסלון.
"כחול ולבן הם לא רק צבעי הדגל, הצבעוניות העדינה הזו היא חלק מטרנד שמשדר ניקיון ויוקרה, ומעצבים רבים בארץ ובעולם בוחרים לעצב פריטים לבית בהשראת צבעי הלאום שלנו", מספרת מיכל איתני-פארי, סמנכ"לית הסחר ברשת העיצוב ביתילי.
לדברי אורה הר לב, קניינית ראשית ברשת העיצוב IDdesign, בחירת הצבעים אינה סתמית או מקרית. "לצבעים יש השפעה רבה על חיינו. בצבעוניות יש חיים ושמחה, רוגע ושלווה שמאפשרים לנו לצאת מהמסגרת ולעשות שילובים שנחשבו עד לא מזמן לבלתי אפשריים".
תמיר כהן, מנכ"ל ומבעלי רשת צמר שטיחים יפים, מוסיף כי "השילובים של הצבעים הללו בעולם השטיחים מגוונים ונפוצים. יש אצלנו מותגים בינלאומיים שמציגים היצע גדול מתמיד של שטיחים בצבעי כחול-לבן - אשר מחזקים את תפיסת השילוב כנכון מבחינה עיצובית".
גם בעולם עיצוב הטפטים מקבלים את צבעי הדגל בברכה. "מומלץ לשלב את הלבן עם צבעים דומיננטיים שישברו את הסטריליות", מציעה שרית קרייתי-גולדשטיין מגולדשטיין גלרי טפט. "הכחול, למשל, נחשב לצבע מעצים משום שהוא אחד מצבעי היסוד. הוא גם שייך למשפחת הצבעים הקרים, ולכן קיר שעטוף בטפט המאופיין ברקע לבן ועליו נגיעות של כחול עם הדפסים ודוגמאות ייצור בחלל תחושה של ניקיון ורעננות".
מבחינת הצבעים המועדפים בחדר הרחצה, הלבן הוא עדיין הצבע המועדף על הישראלים. "למרות שבשנים האחרונות נכנסו עוד ועוד צבעים בשלל דוגמאות וצורות לחדר האמבט, שומר הצבע הלבן על מעמדו וכוחו", אומרת הילית פרויד, מנהלת רשת חנויות חרש.
ומחדר הרחצה למטבח - בחברת קלינטון סחר, המייבאת את המותג האיטלקי TECNOGAS, ממליצים לשלב במטבח לבן מוצרים כחולים, כמו למשל תנור בגווני הכחול שישדרג את מראה החלל. בטורקיז בית יצחק מציעים לשלב אריחי בטון וקרמיקה בגווני כחול ולבן, כדי "לקרר" את האווירה במטבח - המזוהה עם אווירה "לוהטת" של בישולים.