סוף לכאוס שגרמו רוכבי האופניים החשמליים?
תקדים: פסק דין קבע שאופניים ממונעים הם כלי רכב לכל דבר. רוכב שנהג תחת השפעת אלכוהול נענש בשלילת רישיון הנהיגה ובמאסר על תנאי
השבוע נפל דבר בישראל: אופניים חשמליים
הוכרו על יד בית המשפט לתעבורה בתל אביב ככלי רכב לכל דבר. רוכב אופניים חשמליים שנהג בשכרות הורשע
ונקנס ב-2,000 שקל לצד שלילת רישיון נהיגה במכונית לשמונה חודשים ושנת מאסר על תנאי.
אותה פשטות ונגישות מאפשרת לכל נער בן 14 לעשות בהם שימוש יומיומי, ללא חוק המסדיר את המקומות המותרים לו לרכיבה, את המהירות המותרת, את השימוש באמצעי הזהירות ההכרחיים או את ה"שדרוגים" המכניים המאפשרים לכלי הרכב הללו להגיע למהירויות של 50 קמ"ש. לכן הופכת פסיקתו של השופט ויטלסון לחדשנית ומשמחת.
פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:
- הקומבינה של עורך הדין תעלה לו 470 אלף ש'
- לקוח הסכים לפוליגרף והתחרט כשנמצא משקר
- ביהמ"ש לחברות ביטוח: "תעסיקו פחות עורכי-דין"
- גבר תבע: פוטרתי כי ביקשתי חופשת לידה
הנהג נתפס רוכב על אופניים חשמליים בנתיבי איילון כשהוא תחת השפעת אלכוהול. תאונת דרכים שבה נחבל קשות הביאה למקום את כוחות ההצלה והביטחון. בניגוד לטענת פרקליטו, עו"ד דוד גולן, שלפיה לרוכב אופניים לא ניתן לייחס עבירת נהיגה בשכרות, נתן השופט ישראל ויטלסון פסק דין חדשני, שראוי שיוביל מהלכים חדשניים וחיוניים בתחום הרכיבה על אופניים חשמליים, התקינה, הסדרי הביטוח והאכיפה.
- לקריאת הכרעת הדין - לחצו כאן
השופט ויטלסון ראה לנגד עיניו עבריין תנועה לכל דבר, וקבע שהמקרה כלל שכרות, רכיבה במקום אסור ומעורבות בתאונת דרכים. יש להביט בתמונה המלאה על מנת להבין את הבשורה. האופניים החשמליים הפכו בשנים האחרונות לפופולאריים בישראל ובעולם מסיבות מובנות לחלוטין: הם מהווים כלי רכב פשוט, נגיש, זול ופתרון משלים לתחבורה הציבורית. אולם מדובר באליה וקוץ בה.
מדריך
אופניים חשמליים - מי ישלם במקרה של פציעה?
עו"ד גיל מיכלס
מחד הם פופולריים יותר ויותר, מאידך הם לא דורשים ביטוח או רישיון. אז מה באמת עושים במקרה של תאונה? לעו"ד גיל מיכלס יש תשובות
השילוב בין נגישות וקלות לבין אי-קיומה של תקינה בנושא יצרו ג'ונגל תחבורתי: נערים צעירים הנעים בכבישים ועל מדרכות כאחד, במהירות מטורפת, ללא אמצעי זהירות ואזהרה כמו תאורה או קסדה, ללא צורך בלוחית רישוי, ללא חוק המסדיר את שעות הנסיעה החוקיות, ללא החובה לציית לחוקי התנועה או התמרורים, ללא התחשבות בהולכי הרגל שסביבם או וללא נקיטת אמצעי זהירות מפני כלי הרכב הנוסעים סביבם במהירות גבוהה. הסצנה הכאוטית הזו מפקירה את הרוכבים, את הנהגים ואת הולכי הרגל.
משרד התחבורה עוסק כבר כמה שנים ביצירת תקנות והנחיות לאכיפה לרכיבה הדו-גלגלית הממונעת בישראל, אך משום מה נכשל בכך. לאחרונה שוב עלה הנושא על סדר היום בוועדת הכלכלה של הכנסת ושוב נכשלה הסדרתו.
המצב לא יכול להימשך. כל עוד מדינת ישראל לא פועלת באינטנסיביות וברצינות הנחוצה, היא מפקירה את אזרחיה ליד המקרה.
הרוכב במקרה המדובר נפצע קשה בתאונה זו. פרסום דבר התאונה שולח מסר חשוב לכל רוכבי האופניים ושאר רוכבי הכלים הדו-גלגליים הממונעים שראוי וכדאי להיזהר למען השמירה על חייהם. אך הרבה יותר מזה, מעצרו ובעיקר פסק הדין החשוב הזה, עשויים להיות צעד ראשון בדרך להסדרתו של כאוס בחסות המדינה.
להערכתי עשוי פסק הדין הזה לשמש יריית פתיחה. דהיינו, אם רוכבי האופניים סברו בעבר שאינם חשופים להוראות החוק הדנות בנהגי רכב מנועי - הרי שייתכן שטעות בידם. תקוותי כי אכן מדובר בסנונית ראשונה שאחרות יבואו בעקבותיה. ויפה שעה אחת קודם.
- עו"ד עמיקם חרל"פ
עוסק בדיני נזיקין, תאונות, ביטוח ורשלנות רפואית
מומלצים