שתף קטע נבחר

טרמינל ז'ה טם: להעביר את המזוודה בשלום

השינויים שעובר עולם התעופה הגדילו את תעבורת הנוסעים בכל הטרמינלים. תקנות בטיחות גרמו לשינויים במדיניות בידוק המזוודות ואבטחתם. בנוסף, עליית נפח טיסות הלואו-קוסט גרמה לשינויים כמו תשלום נפרד עבור כבודה ומזון. איך נערכים לטיסה הבאה? סקירה

עקב השינויים בשנים האחרונות בשדות התעופה השונים בעולם, קמו להם מספר חוקים חדשים. הגבלה משמעותית על הכבודה המותרת - בידוק בטחוני, גודל המזוודה ועוד. עליית קרנן של טיסות הלואו-קוסט הוזילו אמנם את עלויות הטיסה אך טומנות בחובן מלכודות כמו תשלומים גבוהים על חריגה במשקל. ביקשנו מאייל אזולאי, מנכ"ל ממסי לעשות לנו סדר.

 

כתבות נוספות במדור הצרכנות של ynet

 

רפורמת "שמיים פתוחים" וכניסתן של חברות הלואו-קוסט לישראל יצרו שינויים בהרגלי הצריכה של המטייל הישראלי. בנוסף, נרשמה עלייה ברכישות אביזרי נסיעה כמו כרית או שמיכה המחולקות בחינם לנוסעי הטיסות הסדירות ונמכרות בתשלום בטיסות הלואו קוסט.

 

הגדרות הכבודה בכרטיסי הטיסה של חברות הלואו קוסט הביאו את הצרכן הישראלי לשים דגש משמעותי על גודל, משקל ותכולת המזוודה במעמד הרכישה.

 

הגברת אכיפת חריגות הכבודה ע"י כל חברות התעופה, מחנכת את המטייל הישראלי לנהוג כמו המקבילים לו באירופה וארה"ב, ולהגיע לשדה עם הכבודה התואמת את מגבלות הכרטיס שרכש. מזוודה קלת משקל מאפשרת למטייל לקחת איתו יותר כבודה ולא על חשבון האריזה, המזוודה.

   

ארזתם לבד?

בתחילת חודש מרס האחרון, החלה לעבוד מערכת ה -HBS - hold baggage screening בנתב"ג, כחלק מיישור קו עם תקני רשויות התעופה במדינות רבות בעולם. המערכת מאפשרת בדיקה אוטומטית של הכבודה ע"י סריקה בטכנולוגיה מתקדמת באמצעות מספר מערכות כאלו שהותקנו במרתף של טרמינל 3 בנתב"ג.

 

כבודה אשר נמצאת כחשודה במהלך הסריקה הראשונית, נפתחת ועוברת שיקוף נוסף ברזולוציה גבוהה יותר. במערכת החדשה, הממוקמת באזורים הנגישים לעובדי הרשות בלבד, מזוודות הנמצאות כחשודות בסריקה הראשונית, נפתחות לבדיקה ע"י עובדי הרשות עצמם. בשל כך, הוציאה הרשות המלצה לפיה על הנוסעים להשאיר את הכבודה הנשלחת לבטן המטוס ללא נעילה.

בידוק בטחוני בנמל התעופה בן גוריון (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
בידוק בטחוני בנמל התעופה בן גוריון(צילום: איתי בלומנטל)

נוסעים רבים המגיעים לשדה התעופה עם מזוודות נעולות מטעמי פרטיות ובטיחות, נתקלים בהמלצה של אנשי הרשות במהלך הבידוק להשאיר את המזוודה פתוחה. לא פעם עולות טענות כי הרשות אינה הגוף היחידי שיטפל במזוודה במהלך הנסיעה עד חזרתה לבעליה, וכי גם אם הרשות ציינה שמתחם הבידוק סגור ומוצל, הרי שלא ניתן לדעת כיצד ינהלו גורמים אחרים שיטפלו במזוודה בהמשך דרכה שתכולתה נגישה לכולם.

 

דובר רשות שדות התעופה מסר בתגובה כי "כך נהוג במערכות HBS בכל העולם. מאז הפעלת המערכת עברו 400,000 נוסעים בנתב"ג וכמעט ולא נפרצו מזוודות".

 

מה שהרשות לא ציינה, הוא שבמרבית המדינות בעולם בהם נעשה שימוש במערכת ה HBS, יצאה הנחיה ברורה לנוסעים, כי ניתן לנעול את המזוודות במנעולים בתקן של ה TSA (מנהל הבטיחות התעופתית האמריקאי), שנחשף לאותה בעיה לאחר החמרת הבדיקות בשדות התעופה בארה"ב בעקבות אירועי ה11/9.

  

מנעולים אלו מאפשרים ללקוחות לנעול את המזוודות באמצעות קוד בין 3 ספרות או באמצעות מפתח, בשעה שלמנהל הבטיחות התעופתית ישנם מפתחות מסטר, המאפשרים פתיחה של המזוודה ונעילתה חזרה לשם שמירה על פרטיותו של הלקוח ועל בטחונו ובטחון כבודתו בהמשך דרכה.

 

מזוודה שמגיעה עם מנעול שאינו בתקן, ונדרשת לבדיקה מקיפה הכולל פריצה של המנעול, נסגרת מחדש עם אזיקון לשמירה על פרטיותו ובטחונו של הנוסע.

 

בישראל, פתרו את העניין בהמלצה להשאיר את המזוודה פתוחה מבלי להתחשב בביטחונו של הנוסע או בפרטיותו. רשות שדות התעופה אינה הגוף היחיד שמטפל בכבודת הנוסע גם בנסיעה קצרה או מרובת יעדים. לכן, מזוודה לא נעולה יכולה לקרוץ למי מאילו שפוגשים אותה בדרך ומניעיהם אינם טהורים, אלא ביטחוניים או פליליים.

 

מרבית יצרניות המזוודות הגדולות בעולם כמו אנטלר, סמסונייט, רימווה, דלסי, ועוד, מודעות לתקן הנעילה של מנהל הבטיחות התעופתית ומייצרים מנעולים על גבי המזוודות התואמות את התקן.

 

הגודל כן קובע

על כל שירות או מוצר, כולל חריגה מהמשקל המותר בכבודות, גובות חברות התעופה סכומים כה גבוהים שבמידה והנוסע צריך מספר שירותים, כבר היה יכול לטוס בחברות הגדולות ולקבל הכול במחיר הכרטיס. ומכוון שהמשקל הוא מקור הכנסה בטוח, ישנן חברות תעופה המתגמלות את הנציגים בדלפקי ה- check in על גבייה בגין משקל חורג.

  

חברות התעופה מגבילות את הנוסע למשקל של 20 ק"ג – 23 ק"ג עבור הכבודה שנשלחת בבטן המטוס. ו 6 ק"ג – 8 ק"ג לכבודה שעולה לתא הנוסעים. הכול תלוי בחברת התעופה וביעד. כל חריגה במשקל נחשבת במטען נוסף שעלות שילוחו עומדת בטווח של 50$ - 100$, תלוי בחברת התעופה וביעד.

 

אם בעבר המשקל היה הגורם המכריע הבלעדי, הרי שהיום יש משמעות לגודל של הכבודה הנשלחת בבטן המטוס ולכבודה העולה עם הנוסע לתא הנוסעים.

  

בשורה התחתונה, מרבית חברות התעופה מצאו כי בעולם בו הצריכה רק הולכת וגדלה, ואיתה גם הכבודה האישית של כל נוסע, החמרת מגבלות הכבודה וחיוב בגין חריגות מאותן מגבלות הן מקור הכנסה לגיטימי, וכזה הנתפס כמתבקש ע"י הצרכן.

 

בפעם הבאה שאתם ברחוב הולנדי

מזוודות 4 גלגלים מציעות למעשה מגוון רחב של אפשרויות נשיאה לעומת האופציה היחידה שמאפשרת מזוודה בעלת 2 גלגלים. הנוחות של גלגול המזוודה בצורה אופקית או אנכית ללא שיפוע מקלה על נשיאתה ומאפשרת להניח על גבי המזוודה תיק גב או תיק צד.

 

בנוסף, פיתוחים בתחום הגלגלים אפשרו לייצר בעלויות נמוכות יחסית, מנגנונים המאפשרים תנועה חלקה קלה ונעימה. קיים אפילו דגם בשם fifth element של חברת TITAN הכולל בולמי זעזועים, על מנת לייצר תנועה חלקה במשטחים מחוספסים כמו רחובות אבנים משולבות הנפוצים באירופה.

 

פיתוחים בתחום הנדסת החומרים בשנים האחרונות, בעיקר בתחום הטרמו-פלסטיק והפוליאסטר הביאו ליצירת חומרי גלם המאפשרים יצירת מזוודות קלות מאוד מצד אחד, ועמידות מאוד מצד שני. מה שאפשר למרבית החברות הגדולות בעולם לייצר מוצרים שניתן לתת עליהם עד 10 שנות אחריות.

 

אופנת המזוודות

התגברות התנועה בין הארצות על פני הכדור, בעולם צרכני, יצרה ביקוש ההולך וגובר משנה לשנה למזוודות ותיקים. האופנה לא פסחה על הטרנד, והחלה להוסיף לטרנד האקססוריז מזוודות ותיקים בעלי עיצוב, גוון ואופי התואמים את הטרנדים החמים.

 

ההשפעה ניכרת בעיקר על ידי ייצור מזוודות בייצור עצמי של מעצבים ובתי אופנה גדולים מהעולם, שימוש במזוודות בצילומי אופנה יוקרתיים וקביעת הצבעים של המזוודות בכל שנה בהתאם לטרנד באופנה. את הביטוי לכך ניתן לראות בשדות התעופה אשר הפכו להיות צבעוניים יותר בשנים האחרונות מצבעי המזוודות של המבקרים בהם.

 

המזוודות הקשיחות עשויות מחומרים חזקים וקשיחים יותר ולכן מגנות טוב יותר על הציוד שלנו, בדגש על אביזרים שבירים לעומת המזוודות הרכות. למרות זאת, למזוודות הרכות ישנן יתרונות אשר לא תוכלו למצוא במזוודות הקשיחות: הכיסים החיצוניים המאפשרים עוד פתרון אחסון ושליפה מהירה.

 

היתרון השני הוא הגמישות. כיוון שהמזוודות הרכות עשויות מבד והן גמישות יותר, ניתן לדחוס לתוכן יותר ציוד ולהתאימן לתא המטען של הרכב. במרבית המזוודות הרכות קיימת אופציה להרחבה – כלומר רוכסן נוסף אשר מגדיל את נפח המזוודה ב-20% בממוצע. פונקציה זו קיימת במעט מאוד מזוודות קשיחות.

 

טיפים לאריזה נכונה

הזמנו טיסות, מלון, רכב שכור וכרטיסים לאטרקציות, גם קנינו כבר מט"ח והתאמנו את הנייד לשיחות מוזלות מחו"ל. עכשיו רק נשאר לנו להחליט מה לוקחים והכי חשוב - איך.

 

כשאנו מטיילים, המזוודה היא הבית הנייד שלנו. זו ששומרת על הבגדים והחפצים האישיים ודואגת שנרגיש כמו בבית בכל מקום בו בחרנו לעצור לאתנחתא קלה או כמה לילות. אחת הדאגות הגדולות כשמטיילים, היא שחס וחלילה המזוודה לא תחכה לנו בשדה או שהיא תגיע שבורה ומפורקת.

 

חשוב לזכור, בעוד שאנו טסים בנוחות, המזוודה עוברת טלטלות וחבטות רבות בדרך. הסבלים מעבירים אותה מהשדה למטוס, שם היא נערמת על גבי עוד מזוודות בתא המטען, ושוב נפרקת בתחנת היעד. לכן, חשוב שהמזוודה תהיה חזקה, איכותית ועמידה.

 

1. הכנת רשימה - על מנת לא לקחת דברים מיותרים שלא נשתמש בהם או לחילופין לשכוח לקחת דברים שאנו חייבים, יש לערוך רשימה מסודרת של כל הפריטים כולל תוכנית לבוש לפי ימים.

 

2. ביגוד - חולצות, לבנים, שמלות ופרטי לבוש אשר אינם דורשים גיהוץ, כדאי לגלגל ולא לקפל. גלגול הפריטים חוסך מקום ומאפשר לקחת פריטים נוספים. כמו כן, כדאי לבדוק אם יש מגהץ במלון אליו אתם נוסעים. במידה ואלו בהישג ידכם, וותרו על הגיהוץ לפני הנסיעה. 

 

3. הנעלה - נעליים תופסות נפח רב. לכן, מומלץ לפזר אותם בחללים שנותרו לאחר אריזת הבגדים. כמו כן, ניתן להשתמש בנעליים על מנת לשמור על בקבוקונים שבירים או ניצול הנפח הפנימי של הנעל.

 

4. חפצים לטיסה - את הפריטים שתצטרכו במהלך הנסיעה יש לשמור בכבודת היד שלכם. פריטים אשר תרצו לשלוף בזריזות עם נחיתה בארץ היעד (כמו מעיל או עליונית) כדאי לשים בכיסים חיצוניים של המזוודה. פריטים שבירים או מוצרי אלקטרוניקה כדאי לעטוף בפרטי לבוש.

 

5. פריטים בעלי נפח רב -  מעילים או חליפות סקי ניתן לארוז בשקיות וואקום, שניתן להשיג בחנויות המטיילים.

 

6. תיק רחצה - מומלץ להכין תיק המכיל מוצרים להתרעננות: דאודורנט, מברשת ומשחת שיניים, קרם לחות, נוזלים לעדשות המגע וכו', במיוחד לטיסות ארוכות. שימו לב, נהלי הבטיחות בתעופה אינם מאפשרים לעלות נוזלים אשר מידתם עולה על 100 מ"ל. מומלץ להצטייד בבקבוקונים קטנים להעברת הנוזלים. כל הבקבוקונים חייבים להיות ארוזים בשקית אטומה לנוזלים בהתאם לאותם נהלים.

 

7. משפחה - מומלץ לארוז פריטים בצורה מעורבת בין המזוודות, כלומר, שכל נוסע ישים כמה דברים בסיסיים בכבודה של נוסע אחר. כך, במידה ואחת המזוודות לא תגיע, יהיה לכולם עם מה להסתדר בימים הראשונים או עד לבואה של המזוודה האובדת.

  

8. נוזלים בבקבוקים - יש לעטוף בשקית ניילון נוספת או לארוז בניילון נצמד על מנת למנוע את פתיחתם או קריעתם בתוך המזוודה מה שיכול להרוס את כל תוכן המזוודה.

 

9. חפצים שבירים -  אותם כדאי למקם במרכז המזוודה על מנת למנוע ממכות חיצוניות, שהמזוודה עלולה לקבל בדרכה לבטן המטוס או חזרה ממנה.

 

10. לנצל מקום - מומלץ לארוז את המזוודה עד אפס מקום, או לחילופין להשתמש ברצועות שיש בתוך המזוודה על מנת למנוע טלטול ופיזור של הפריטים במזוודה לא מלאה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים