צרכנות במלחמה: טרנזיסטורים וקניות אונליין
בימים האחרונים יש עלייה במכירות מכשירי רדיו ומאווררים לממ"ד ועלייה גם בקניות של קוסמטיקה וציוד רפואי דרך האינטרנט. ברשתות הסופרמרקטים מדווחים על ירידה במכירות בדרום, אך יש עלייה דו ספרתית במכירות בסניפים השכונתיים ועלייה חדה במכירות מזון באינטרנט
מה קונה הצרכן הישראלי בימים בהם רוב הארץ היא מִטווח? לאחרונה פרסמנו שיש ירידה במכירות בקניונים בעקבות ירי הרקטות לעבר אזרחי ישראל. מסתבר שכמו במלחמות קודמות, הישראלים חוזרים אחורה בזמן, למכולת ולטרנזיסטור, אך מנגד עושים שימוש הולך וגובר באינטרנט באמצעי לקניות.
ציפי, מוכרת באחת מחנויות הום סנטר במרכז הארץ בואך דרומה, אמרה לנו: "קונים יותר מאווררים וממיר דיגיטלי. כנראה לטלוויזיה בממ"ד".
טרנזיסטורים: עלייה של 300%-400%
כיוון שמספר המקשיבים לגל השקט עלה, יש גם עלייה, לא תאמינו, במכירות מכשירי רדיו, טרנזיסטורים, כן, למרות הסמארטפונים. "לפני שנה התחלנו לייבא לארץ טרנזיטורים", אמר ל-ynet גיא אלוביץ' סמנכ"ל מכירות ביורוקום פנסוניק. "מאז תחילת המבצע אנחנו רואים גידולים דרמטיים במכירות. 300%-400%. מכמה מאות עד 1,200 יחידות בחודש, ל-4,000-3,500 יחידות.
"אנחנו מוכרים ממכשיר קטן כמו שמחזיקים השומרים ב-99 שקל מחיר לצרכן, מוצר רטרו ב-199 שקל ועד למוצר ב-450 שקל מחיר לצרכן.
"גם בפנסים שאנחנו מוכרים ב-200-49 שקל (יש בשוק פנסים זולים יותר מ.ק) יש גידול של יותר מפי 4, מ-700 יחידות בחודש ל-2,500-2,000 יחידות. אנחנו לא מוכרים לצרכן אלא ישירות לחנויות והן מזהות ביקוש ומתחילות להזמין. כל יום יש לנו מאות הזמנות. גם במכירות של סוללות רואים גידול".
בטח יש גם מוצרים שהמכירות שלהם בירידה.
"כן. רמקולים, טלפונים, מערכות סטריאו, טלוויזיות יוקרתיות - בכל אלה יש ירידה בצריכה".
בעוד שבסניפים של הרשתות טרקלין חשמל ואבי סופר בדרום, לא שמעו על הביקוש הזה לפנסים וטרנזיסטורים והתלוננו על ירידה רבתי במכירות, חיים ליטמנוביץ'., קניין של רשת באג, אמר ל-ynet שהוא אכן רואה עלייה במכירות של מוצרים כמו רדיו, רדיו דיסק, פנסים וסלוללות. "אולי אנשים אוגרים לשעת חירום. אנחנו חושבים להרכיב באנדל של סוללות פנס ורדיו אם המצב יימשך".
הגידול הוא בכל הארץ, בדרום?
"בכל הארץ ולא בכל החנויות. בדרום החנויות נסגרות לסירוגין ויש ירידה במכירות בדרום, אין ספק".
קונים יותר במכולת, רק שחצי מתושבי המושב לא פה
לצד פנסים, מים מינרליים, שימורים וחטיפים הם להיטי הממ"ד הקבועים, כך מדווחים ברשתות השיווק. בימי מבצע צוק איתן חלה עליה דו ספרתית בקניות "ליד הבית": מכולות וסניפים שכונתיים.
בעוד שעבור הרשתות הגדולות, המכירות בסניפים השכונתיים מכסים על ירידה במכירות בסניפים הגדולים בדרום, שרלי שבת בעל צרכניה מנתיב העשרה, החברה ברשת קואופ, לא בהכרח מרוויח מזה שהוא ממוקם "קרוב לבית". "אלו שנשארו במושב קונים פה במקום באשקלון למשל. את כל הקניות שלהם הם עושים פה. הם לא יצאו החוצה לקנות תחת ההפצצות. רק שלפחות 50% מתושבי המושב כבר לא נמצאים פה, הם לא רוצים להשאיר את הילדים כשהכל מטווח.
אז זה הביא לעלייה או לירידה במכירות?
"בסופו של דבר זה הוריד את המכירות. התושבים שנמצאים פה בהחלט נכנסים יותר, אבל אין מספיק כאלה. מה שכן חייבים לציין, זה שברשת דואגים שכל הספקים ייכנסו לכאן בלי יוצא מהכלל ומוודאים שלא חסר לנו כלום".
מה אנשים קונים?
"כל מה שהם צריכים לבית, אין משהו מיוחד. הם פשוט לא ייסעו לאשקלון. אני נסעתי לשם לאחרונה ולפחות 3 פעמים עצרתי את הרכב בצד והנחתי ידיים על הראש. אפילו במשלוחים במושב מטווחים אותנו".
ואתה עושה משלוחים?
"כן, בטח, תמיד, למרות שאין מצב שאני יוצא למשלוח ואין צבא אדום. זמן התגובה שלנו פה זה 10 שניות".
רמי לוי ירידה במכירות באשדוד, עלייה במכירות באינטרנט
ברשתות השיווק מדווחים על מכירות יציבות בכלל הארץ, אבל ישנה ירידה במכירות באזור הדרום. רמי לוי אמר ל-ynet כי בימים ראשון עד רביעי, היתה ירידה במכירות ברשת שלו באשדוד של 30%, ירידה של 7% בב"ש, ירידה של 1.5% בקסטינה. גם במרכז יש ירידה זניחה כי אנשים חוששים לצאת. יחד עם זאת בכל הארץ סך הכל יש עלייה במכירות של כ-1%. יש עלייה במכירות בין היתר בירושלים, במישור אדומים, מודיעין, חיפה, זיכרון יעקב, עכו, פרדס חנה, קדימה. גם באינטרנט יש עלייה של כ-20%.
בעוד שרמי לוי מוכר דרך האינטרנט רק למגוון מצומצם של אזורים, ברשת מגה, מוכרים דרך האינטרנט לכל חלקי הארץ ושם מדווחים על עלייה במכירות אונליין בהיקף של כ-40% בממוצע, בעיקר באזור הדרום, שם העלייה גדולה יותר. בערים באר-שבע ואשקלון נרשמה העלייה הגדולה ביותר של כ- 70% מול ממוצע 3 שבועות קודמים, כך מסרו מהחברה, שגם מעודדת קניות באינטרנט: מציעה משלוחים חינם ב-62 יישובים בעוטף עזה ובערי הדרום בקנייה מעל 180 שקל ומעלה. בשאר חלקי הארץ יש הנחה של 50% במשלוחים.
מורן ויסמן, מנהלת האתר מגה באינטרנט אמרה ל-ynet כי אין שינוי בגודל הסל בעקבות המבצע. "באינטרנט הסל גבוה יחסית כל השנה, אבל אנחנו כן רואים יותר רכישות של שישיות בקבוקי מים, שימורים וחומרי ניקוי. העברנו הרבה עובדים לאזורי הדרום כדי לתגבר את המשלוחים", אמרה.
מכירות אונליין: באופנה לרוב אין שינוי, בציוד רפואי - עלייה
ניתן היה לחשוב שמכירות האינטרנט הן בפריחה כוללת, אך מסתבר שלא בכל התחומים. באופנה למשל, רוב השחקנים ששאלנו מסרו שאין עלייה ואין ירידה במכירות. בציוד רפואי המצב שונה.
בחברת טלפארמה המשווקת, תרופות, ויטמינים, ציוד רפואי וגם מוצרים לגיל השלישי דרך אתר אינטרנט שגולשים בו 50 אלף גולשים (יוניקים) בחודש, מוסרים שהיתה עלייה במכירות במוצרי הרגעה ללא מרשם של 50%. חלה גם עלייה במוצרי ספיגה למבוגרים של 20%. ערכות לעזרה ראשונה נמכרות ב-30% יותר לעומת שבוע לפני כן. במכשירי לחץ דם יש עלייה של בערך 15%.
קוסמטיקה אונליין: קונות חדשות מהדרום
באתר קניות הקוסמטיקה אונליין גילטי (guilty.co.il) מדווחים על עלייה ברכישות באתר במהלך השבוע האחרון. השיא נרשם בסוף השבוע, עם עלייה של 60% במכירות לעומת סוף שבוע רגיל. הסיבה לכך היא כנראה תערובת של שיעמום, חוסר רצון לצאת מהבית עבור קניית קוסמטיקה (קנייה לא מספיק חשובה כדי להסתכן ביציאה מהבית) וכן מבצעים. האתר מציע משלוח חינם ברכישה מעל 100 שקל.
"במהלך השבוע האחרון, קרוב ל80% מהרכישות באתר נעשו מאזור ת"א והדרום", אמרה לנו מנהלת השיווק של האתר טל אבני-צור, שגרה במושב נווה מיבטח, גם הוא בטווח הרקטות, "בלטו בהזמנות - ת"א, רחובות, אשדוד ומושבי הדרום. כרגע יש לנו גידול ממוצע של 65% במכירות וגידול של 40% בכניסות. אם בחודש רגיל שליש מהגולשים באתר מממשים את הקנייה, היחס בשבוע הזה היה 49%".
היו הזמנות מיישובים מהם לא הזמינו בעבר?
"כן, למשל קיבוץ דורות. היתה גם הזמנה ממושב ליד נתיבות. האינטרנט נותן פתח לברוח. נחמה ותחושה שהחיים ממשיכים".
אין בעיות במשלוחים, השליחים לא חוששים?
" אנחנו מוציאים משלוחים מדי יום ועובדים עם פדאקס אז אין בעיה".
העלייה במכירות התחילה לפני או אחרי שהתחלפתם להציע משלוח חינם?
"לפני. בעקבות העלייה החלטנו לעודד מכירות ולהקל על-ידי משלוח חינם ולק אדום מתנה על כל קנייה".
ואיך אתם יודעים שהעלייה במכירות קשורה למלחמה?
"אין לנו פיקים כאלה בדרך כלל, למעט במבצעים וגם אז אין עלייה כזאת משמעותית של 60%. נשים רבות נאלצות להישאר עם הילדים בבית, או חוששות לצאת החוצה ולרכוש את תכשירי הקוסמטיקה שלהן ברשתות השיווק או אצל הקוסמטיקאית, עקב המצב הביטחוני. אנחנו אתר ישראלי ומבינים את הצורך של הקהל הישראלי לקבל אופציה של בריחה בתקופה מחורפנת".