"עבירה": חשבון נפש מהזן האוסטרלי
דילמות של אנשי חוק בעלי מצפון עומדות במרכז הדרמה האוסטרלית "עבירה". האקשן מפנה מקום להרהורים מעניינים על מוסר ואחריות, אולם הדמויות עצמן אינן מפותחות מספיק, כך שסוגיות כבדות משקל נפתרות בקלות
את הסרט האוסטרלי "עבירה" ("Felony") ניתן להגדיר כמותחן פסיכולוגי, אך הגדרה מדויקת יותר תהיה "מותחן מוסרי". למרות ששלושת גיבוריו שוטרים, העלילה אינה נעה לעבר רגע של פעילות פיזית אינטנסיבית ומסוכנת, אלא לעבר העימות המכריע בין העמדות המוסריות בהן מחזיקות הדמויות. בטובים שבסרטים מסוג זה (כמו, למשל, הסרט האירני "פרידה") רבדים נוספים נחשפים בהדרגה והסוגיה המוסרית הופכת לטעונה יותר. אמנם "עבירה" פונה לקהל בוגר, אך דמויותיו אינן מורכבות מספיק, והוא חוטא במניפולציות עלילתיות בעיתיות בחלקו האחרון.
מאל טוהי (ג'ואל אדג'רטון, שהוא גם התסריטאי) הוא שוטר מקצוען ועז נפש שיוצא לחגוג עם חבריו ליחידה אחרי פשיטה מוצלחת על מעבדת סמים. בדרכו חזרה לביתו, עייף ושתוי (אם כי בוודאי לא שיכור כלוט), ראי הצד של מכוניתו פוגע בילד שרוכב על אופניים. ראשו של הילד פוגע בכביש והוא נותר מחוסר הכרה. טוהי מזמין אמבולנס, אך מסתיר את העובדה כי הוא זה שפגע בילד.
למקום התאונה מגיע צמד שוטרים. הוותיק ובעל הדרגה הבכירה הוא קארל סאמר (טום ווילקינסון), ולצידו השותף החדש שלו, שוטר צעיר בשם ג'ים מליק (ג'אי קורטני). סאמר שולח את מליק לדאוג לסגירת המתחם של התאונה, בעודו מתחקר את טוהי. הסרט אינו מציג בפנינו את השיחה המתנהלת בין סאמר לטוהי, אבל הכרות של דקות ספורות עם דמותו של סאמר מספיקה כדי לנחש את המתחולל. כמעט שעה לתוך הסרט יהיה פלשבק שיציג את תוכן השיחה, אבל קשה להאמין כי יהיו צופים רבים שיופתעו ממה שיתגלה.
שני השוטרים אמורים להתחקות אחר עכבותיו של הנהג שפגע בילד. טוהי מדווח שראה מכונית עומדת ליד הילד השוכב, וממהרת להסתלק כשהוא התקרב לזירה. אך בין שני השוטרים מתגלה מחלוקת. מליק חושד שטוהי הוא האשם, ומתעקש על פיתוח החקירה בכיוון זה. סאמר, לעומת זאת, נראה כמי שאינו ממהר להשתכנע.
למרות ששיקר, טוהי רחוק מלהיות פושע מחושב וקר רוח. יש לו בן בגילו של הילד שבו פגע, ומנגד הוא מודע למחיר שאותו תשלם משפחתו אם אשמתו תוכח. הוא מסתיר את האמת מאשתו ג'ולי (מליסה ג'ורג'), אך אינו יכול שלא לבקר בבית החולים שבו שוכב הקורבן בתרדמת. התנהגותו במהלך הפגישה עם האם אנקהילה (שרה רוברטס) ממחישה כי ייסורי המצפון עלולים להכריעו בכל רגע.
גם מליק מגיע לבית החולים במסגרת המעקב אותו הוא מבצע אחר טוהי. נחישותו לגלות את האשם מתחילה להימהל בכימיה בינו לבין אמו של הילד. גם לסאמר יש יחס אישי למקרה - בנו נהרג בתאונת דרכים. לכל דמות יש את המטענים שלה, ובתיאוריה החיכוך בין מי שכשל וכעת רדוף רגשות אשם, מי הדוגל בחוק ללא פשרות והפרגמטיסט, יכול להוליד דרמה רבת עוצמה. בפועל הדמויות אינן מורכבות מספיק, ואם יש מורכבות ניתן ליחס אותה לתרומה של השחקן - כך במקרה של ווילקינסון הוותיק.
"עבירה" הוא סרטו הראשון של מת'יו סביל, יוצר עם ניסיון של עשור בבימוי סדרות וסרטי טלוויזיה באוסטרליה. הסרט בהחלט יכול להיחשב לדרמה מוצלחת בפרמטרים של סרטי טלוויזיה, אך הוא חסר איכויות מהסוג הקיים במיטב דרמות הטלוויזיה.
המניפולציה הבסיסית של הסרט היא במה שנראה כניסיון עקבי להעמיד את הצופים בנקודת הזדהות עם השוטר שפגע בילד,
ומנגד החוקר הנחוש מוצג כחוטא בטוהר מידות מופרז ואולי אף נגוע בשיקולים לא מקצועיים. מבלי להסגיר את מה שקורה במחצית השניה של הסרט, אפשר רק לספר כי המאמץ של יוצריו למקם את הצופה בצד הנכון (לתפיסתם) מוביל מספר מהלכים עלילתיים לא מאופקים במיוחד. עד שיסתיים הסרט, השוטר שדרס בעודו שתוי יוצג כמעט כמרטיר.
מתחת לפני השטח יש נושא נוסף שעולה בסרט, אך הוא אינו מטופל באופן מספק או אפילו ישיר. משפחתו של הילד הנדרס היא ממוצא הודי. כנופיית סוחרי הסמים אותה מנסה למגר טוהי היא אסייתית. שלושת הגיבורים, לעומת זאת, הם גברים אוסטרלים לבנים המייצגים מתוקף תפקידם את הממסד הלבן. פעולות הפגיעה, ההסתרה והחיזור המבוצעים מצד הגברים הלבנים ביחס לילד הפגוע ומשפחתו מזמינים התייחסות גם לפערים תרבותיים. אך הדמויות לא מתייחסות לכך, ונדמה כי לסרט אין יותר מדי מה לומר בנושא.