זינוק מפתיע בגיהוצים באשראי אחרי צוק איתן
אחרי הטלטלה שעורר מבצע צוק איתן והירידה הדרסטית בעסקאות, מתברר כי מיד עם תום הלחימה זינקו מחזורי הקניות ושיפרו את תוצאות הרבעון השלישי בחברות האשראי. גורם בכיר בענף: "פתאום תוך יומיים הקניות זינקו כאילו העם חיפש לשכוח הכל. ציפינו לרבעון חלש וזה פשוט הפתיע אותנו"
חברות כרטיסי האשראי החלו לפרסם את נתוני הרבעון השלישי של השנה הכולל את תקופת מבצע צוק איתן. מסתבר כי למרות הירידה החדה בעסקאות במהלך הלחימה והציפיה לרבעון חלש בעקבות זאת, הציבור הישראלי חזר מהר מאוד לשגרת גיהוצים ומיתן בצורה משמעותית את אפקט הלחימה.
- רוכשים בחו"ל? אל תמהרו לשלם בשקלים
>> גם אתם יכולים להשקיע בקלות - הערוץ שלכם לעולם שוק ההון
על פי נתוני חברות האשראי, בחודש הראשון של מבצע צוק איתן, חלה ירידה ממוצעת במחזורי הקניות הנעה בין 3% ל-6%.
היקפי הקניות בכלל חברות האשראי עומדים בממוצע על כ-18 מיליארד שקל בחודש, והענף מציג מדי שנה צמיחה הנעה סביב 7%. עם זאת במהלך השנה יש חודשים "חזקים" יותר. באופן מסורתי, הרבעון השלישי של השנה (יולי-ספטמבר) נחשב רבעון חזק בחברות האשראי, גם בגלל היקפי הקניות הגדולים במהלך הקיץ וגם בגלל הקניות לקראת חגי תשרי, אולם השנה, במהלך יולי-אוגוסט, לא רק שהמחזורים לא עלו, דווקא בתקופה זו הם הצטמצמו.
ואולם, מיד עם תום המבצע ועד סוף חודש ספטמבר, זינקו היקפי הקניות ב-10%-15% ומיתנו באופן ניכר את השפעת הלחימה.
"גם באירועים מלחמתיים אחרים בעבר, כגון מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ועמוד ענן, ראינו ירידה ברכישות, אך לאחר מכן הגיע תיקון", אומר ל-ynet בכיר בענף כרטיסי האשראי. "מבצע צוק איתן היה ארוך יותר ולכן הערכנו שלמרות התיקון עדיין מחזורי הקניות יהיו נמוכים וזה ישפיע מאוד לרעה על תוצאות הרבעון השלישי. פתאום תוך יומיים הקניות זינקו כאילו העם חיפש לשכוח הכל. ציפינו לרבעון חלש וזה פשוט הפתיע אותנו המחזורים פשוט זינקו".
יש לציין כי מלבד העלייה ברכישות של הציבור בתקופה זו של ערב החגים, הזינוק בעסקאות לאחר צוק איתן התחזק גם על רקע תשלומים לרשויות שונות, שנדחו בתקופת הלחימה.
ריבית ממוצעת של 10.9% על הלוואות
אתמול (ד') פרסמה חברת כרטיס האשראי כאל את הדוחות הכפיים לרבעון השלישי של השנה מהם עולה כי היקף הרכישות של הציבור בכרטיסי החברה גדל ב-5.8% ברבעון השלישי, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ובתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו היקפי הקניות על 45.6 מיליארד שקל.
הרווח הנקי של החברה ברבעון הסתכם ב-43 מיליון שקל, גידול של 19%, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח ב-116 מיליון שקל, גידול של 12%.
מספר כרטיסי החברה נכון לסוף חודש ספטמבר הסתכם ב-2.23 מיליון מתוכם 819 כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים.
שיעור הריבית הממוצעת שנגבתה מלקוחות החברה בגין הלוואות בכרטיס עמדה, נכון לסוף ספטמבר, על .10.9%.
דורון ספיר, מנכ"ל כאל, אמר בעקבות פרסום הדו"ח: " הרבעון האחרון אופיין בתנודתיות רבה בשל מבצע צוק איתן שהביא לירידה משמעותית בהיקף מחזורי העסקאות ביולי-אוגוסט, אשר פוצתה בחלקה בעלייה מהותית בספטמבר בו חל ראש השנה".
ספיר הוסיף כי "במהלך הרבעון האחרון השקנו שני מועדוני לקוחות חדשים עם אל על ועם יינות ביתן, אשר מהווים מנועי צמיחה נוספים לחברה. אנו נמשיך להוביל ביצירת מיזמים משמעותיים נוספים להרחבת בסיס פעילותה של החברה בהנפקה ובסליקה".
בסוף השבוע הבא יפרסמו גם ישראכרט ולאומי קארד את דו"חותיהן לרבעון השלישי.