מאזדה מתנפלת מחדש על השוק המקומי
ארבע שנים אחרי שאיבדה את הבכורה בשוק, מאזדה מנסה לחזור לבכורה עם שורת חידושים - משפחתית קטנה, רכב פנאי אופנתי וגרסאות מעודכנות לשני להיטי מכירות מוכחים
מאזדה בונה על 2015 כשנת חזרה לצמרת. יצרנית הרכב היפנית, פעם מובילה בלתי-מעורערת של שוק הרכב המקומי, מתכננת על חזרה לצמרת הגבוהה. את זה היא צפויה לעשות אצלנו בעזרת מספר דגמים חדשים, כל אחד בדרכו עם יומרה להוביל את הקטגוריה אליה הוא שייך. בראשם ה-CX-3, ניסיון ראשון של מאזדה לחדור לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים הנשלטת כיום על-ידי ניסאן ג'וק. במקביל תחזיר מאזדה לישראל שם ותיק ומצליח בעבר - דמיו (Demio). בעבר סופר-מיני, כעת גרסת הסדאן ל-2 האצ'בק. ובנוסף, גרסאות עדכניות למאזדה 6 ו-CX-5, המובילים בישראל באופן בולט את קטגוריית המשפחתיות הגדולות ורכבי הפנאי הקומפקטיים בהתאמה.
CX-3
מאזדה CX-3 הוא רכב פנאי קטן, קטגוריה בה מתחרים כלי רכב בעלי עיצוב "שטח" המבוססים בדרך-כלל על פלטפורמת מכונית סופר-מיני. במקרה של מאזדה, ה-CX-3 מבוסס על ה-2 החדשה, ואף מציג דימיון מסוים בתא הנוסעים. הרכב החדש ייוצר עם מנוע בנזין החל מסביבות חודש אפריל (מאזדה תחל קודם בייצור גרסת דיזל שמיועדת ליפן ואירופה אך לא לישראל). מועד שיווק מדויק עדיין אינו ידוע, אך צפוי שבועות עד חודשים ספורים לאחר מכן.
המנוע הוא יחידת הסקאיי-אקטיב המוכרת בין היתר ממאזדה 3 החדשה. ב-CX-3 המנוע יוצע בשני הספקים (מפרט טכני לא פורסם) ועם תיבת שישה הילוכים אוטומטית. כן יהיו גרסאות הנעה קדמית או כפולה.
לרכב החדש אורך כולל של 427.5 ס"מ, רוחב של 176.5 ס"מ, גובה של 155 ס"מ ובסיס גלגלים של 257 ס"מ - מידות נדיבות יחסית לקטגוריה. הוא יוצע עם גלגלים במידה של עד "18 ועם חמישה מושבים.
בתא הנוסעים ה-CX-3 יציע, כמו יתר דגמי מאזדה המודרניים, מערכת מולטימדיה עם מסך גדול ומתגי שליטה מרכזיים בין המושבים. כן תוצע תצוגה עילית לנהג שמוקרנת על מסך זכוכית. פרטים נוספים על הדגם, ובכלל זה מפרט טכני רלוונטי, צפויים להתפרסם לכל המאוחר בחודש מרס בתערוכת ז'נבה.
דמיו
מכונית חשובה שנייה לשוק הישראלי, הפעם בעיקר לציי רכב, היא הדמיו החדשה. המכונית, שתשווק בעולם גם תחת השם 2 סדאן, מבוססת על ה-2 האצ'בק ותגיע לישראל במקביל לה - בסביבות חודש אפריל הקרוב.
בדומה ל-2, הדמיו מאמצת את שפת העיצוב המודרנית של מאזדה, ובעיקר מציגה דימיון לא מבוטל ל-3 סדאן. היא צפויה להימכר אצלנו עם מנוע 1.5 ליטר, 107 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית - אם כי בשלב זה עדיין לא פורסם מפרט טכני כלשהו הרלוונטי אלינו.
6 ו-CX-5
לצד שני הדגמים החדשים, מאזדה חשפה גם מתיחות פנים למשפחתית הגדולה ולרכב הפנאי הקומפקטי שלה. שתי המכוניות, שיגיעו אלינו באמצע שנה הבאה, זכו לעדכון ברוח דומה: מבחוץ עדכון קליל לסבכה הקדמית ויחידות התאורה (שיוצעו בחלק מהגרסאות עם תאורת לד אדפטיבית), חישוקים קלים בעיצוב חדש וגווני מרכב חדשים.
בתא הנוסעים שני הדגמים זכו לעדכון למערכת המולטימדיה - למעשה יישור קו עם זו שהוצגה מוקדם יותר ב-3 הקומפקטית. ב-6 המסך כעת גדול יותר משמעותית ("7) וניצב בנפרד על הקונסולה במקום בתוכה. ב-CX-5 המסך גדל אך נותר באותו מקום, ובשני המקרים נוספה גם מערכת השליטה המרכזית בין המושבים. מאזדה גם פינתה מקום ליותר תאי אחסון על-ידי החלפת בלם החנייה הידני בבלם מופעל במתג אלקטרוני.
מבחינת מנועים, הגרסאות שיגיעו לישראל לא עברו שינויים - וימשיכו להיות 2.0 או 2.5 ליטר עם 155 או 188 כ"ס בהתאמה, בשני המקרים עם תיבת שישה הילוכים. המנוע הבכיר ב-CX-5 מוצע בשידוך להנעה כפולה, ובשני המקרים עם מערכת אגירת אנרגיית בלימה ומערכת עצור-סע לחסכון בדלק.
אבזור הבטיחות התקני והאופציונלי בשתי המכוניות שודרג אף הוא, ויכלול מעתה התראה מפני הירדמות הנהג, מערכת לסיוע בשמירת נתיב (כולל היגוי אקטיבי), בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לזיהוי סיכון לתאונה ובלימה אוטונומית והתראה מפני תנועה חוצה בנסיעה לאחור. מאזדה מבטיחה גם שיפור של בין 10% ל-25% ברמת הרעש בתא הנוסעים, ואיכות חומרים והרכבה משופרת.
הצונאמי ששטף את ההובלה
מאזדה הייתה יצרנית הרכב הגדולה ביותר בישראל במשך יותר מעשור, מאמצע שנות ה-90 ועד לשנת 2011. משבר חריף שפקד את היצרנית - כמו את תעשיית הרכב היפנית כולה - כתוצאה מאסון הטבע ביפן בשנת 2009, נתן אותותיו בשנים הבאות.
כושר הייצור של מאזדה נפגע, לצד זינוק בשער הין - ואלו הובילו את היצרנית לצניחה במכירות. מהמקום הראשון בשנת 2010, מאזדה ירדה לשני ב-2011, ומשם צנחה למקום השישי ב-2012 ולמקום השביעי בלבד בשנת 2013. השנה מסירות היצרנית התאוששו במידה מסוימת, והיא ממוקמת בחודשים ינואר-אוקטובר במקום הרביעי.