חובה לפרט: מהי ההגבלה במסלול "ללא הגבלה"
חברות הסלולר יחויבו להבהיר לצרכנים מהו "שימוש לא סביר" או "חורג", או מהי המכסה החודשית של דקות ומסרונים בכל חבילה, זאת אחרי שחייבו לקוחות בתעריף גבוה וניתקו קווים של לקוחות שעברו את הרף. הלקוחות לתומם חשבו שאין הגבלה במסלול "ללא הגבלה"
מה לא כלול ב"הכל כלול", זה מה שחברות הסלולר יידרשו לפרט לצרכנים, כך לפי דרישת משרד התקשורת לשקיפות בחבילות התקשורת. צרכנים התלוננו בעבר ל-ynet כי קיבלו חיובים על חריגות בגלישה, למרות שחבילת הגלישה אמורה היתה להיות מואטת בתום השימוש, או נותקו בשל "שימוש חריג" בשיחות והודעות, למרות שהם מנויים בחבילה "ללא הגבלה". המידע על גבולות ה"ללא הגבלה" מופיע לרוב בתקנון, אך לא בהכרח בחוזה מול הצרכן.
- ללא הגבלה? חריגות גלישה יקרות בסלולרי האותיות הקטנות בחבילות ללא הגבלה של פלאפון
- מהי ההגבלה בחבילות "ללא הגבלה" של סלקום?
החבילות ללא הגבלה מוגבלות בכך שחבילות הגלישה שלהן מגיעות בנפח מסוים. אם עוברים את הנפח הזה, בחברות גולן טלקום ו-HOT מובייל, הלקוחות לא משלמים סכום נוסף, אלא הגלישה שלהם מואטת. לעומת זאת, בחברות אחרות, מתחילים לגבות כסף ל גלישה שחורגת מהנפח שבחבילה. בנוסף, לכל החברות יש גבול לשיחות ולהודעות שניתן לשלוח בחבילות "ללא הגבלה". מדובר במספרים גדולים, כמה עשרותא לפי דקות והודעות, אבל יש צרכנים שהגיעו למספרים אלו למרות שלטענתם לא עשו בטלפון שימוש מסחרי ונותוקו.
יש להציג את המגבלות בטופס עיקרי החוזה
במשרד התקשורת מסרו כי: "על חברות התקשורת להציג ללקוחותיהן בצורה ברורה את תנאי ההתקשרות לרבות בחבילות 'ללא הגבלה' ו'הכול כלול', החברות מחויבות לציין את כמות המסרונים, דקות השיחה, ונפחי הגלישה שכוללות החבילות, ואת מלוא התעריפים.
"מתלונות רבות שקיבל המשרד, לאחרונה, עולה כי חלק מחברות התקשורת החלו לנתק, קווים של מנויים הרשומים לתכניות 'ללא הגבלה', או לחייב אותם בתעריף גבוה בגין שימוש 'חורג' או 'בלתי סביר', לטענתן, בשירותי הדיבור או המסרונים, וזאת מבלי ליידע את המנויים בדבר החריגה, לכאורה, מתנאי התכנית
"על פי הידוע למשרד, חברות התקשורת אינן מקפידות לציין בפני המנויים המצטרפים לתוכניות את המגבלות והתנאים השונים, כגון מהו "שימוש סביר" או מהי המכסה החודשית של דקות ומסרונים בכל חבילה.
"זאת למרות שלעמדת המשרד, מגבלת מכסת הדקות והמסרונים שנופלת תחת תנאי "שימוש סביר", כפי שנקבעו על ידי החברה, מהווה חלק מתנאי התכנית, והתעריפים הנהוגים לאחר החריגה לכאורה ממכסה כאמור, מהווים תעריף לכל דבר ועניין. אשר על כן, החליט המשרד להבהיר לחברות את מחויבותן".
המשרד שלח מכתב הבהרה לחברות התקשורת, לפיו "על החברות להציג את המידע גם ב'עמוד עיקרי פרטי התכנית', של כל הסכם התקשרות בין החברות למנויים. החברות מחויבות להציג גם ב'פירוט החשבון' למנויים, במסגרת 'המידע הכללי אודות תכנית התעריפים', את כל המידע על התעריפים אשר בהתאם להם מחויב המנוי.
"לציבור הצרכנים בישראל מגיע חשבון פשוט שימנע הפתעות בסוף החודש. שקיפות המידע של חברות התקשורת כלפי הצרכנים, היא כלי חשוב בהתנהלות של הצרכנים מול החברות".