עליות מחירים: הבשר והפירות היבשים התייקרו
הייבואנים ייקרו ב-20% את הבשר הקפוא והמופשר. המבורגרים וקבבים התייקרו ב-10%, אבל בפועל בשל סיום מבצעים - ב-30%. במקביל התייקרו משמשים, תאנים ושזיפים. קמעונאי: "בגלל חוק המזון וכיוון שהממשלה לא מוזילה את הדלק, אלה לא המוצרים היחידים שיתייקרו"
בלי ששמנו לב, מחירי בשר קפוא ומופשר, שמהווה 80% מהשוק, עלו לאחרונה ב-20%. בשר מעובד התייקר ב-10% אבל בפועל בשל סיום מבצעים יש מוצרים שהתייקרו ב-30%. לא התייקר: בשר טרי: עגלים שמגיעים מאוסטרליה ונשחטים בארץ. במקביל, מחירי הפירות היבשים עלו: מחיר ק"ג שזיפים עלה לקמעונאים ב-30%-100%, משמש ותאנה התייקרו בעד 103%.
מגה בעיר ייקרה אתמול מוצרי חלב ובכך סימנה מגמה ברשתות המזון. זאת בניגוד למגמה שהחלה ב-2014 להעמקת מבצעים והורדת מחירים. האם זו תחילתו של גל עליות מחירים?
"בגלל חוק המזון, שיוביל להאחדת מחירים בין הסניפים (בגלל החובה לשקיפות מחירים באינטרנט, בכל סניף וסניף מ.ק) וכיוון שהממשלה לא מוזילה את הדלק, אלה לא המוצרים היחידים שיתייקרו", אמר ל-ynet אחד הקמעונאים. "גם אם הספקים לא ייקרו את המחירונים - מקסימום במקום מבצע 3 ב-10, היצרניות יעשו מבצע 3 ב-10.90 והצרכן לא ישים לב".
עליית מחירים בגלל הדולר
עליית מחירי הבשק הקפוא והמופשר קרתה בהדרגה. "עיקר השוק זה בשר גלם, הגושים שרואים במקררים במעדניות ברשתות, נתח מספר 5, נתח מספר 8", אמר לנו אחד הקמעונאים. "בשר קפוא ממנו עושים את הבשר המופשר. הבשר הזה אחראי על 80% מהמכירות בישראל.
"בדרום אמריקה העלו את המחיר ב-10%-12%, מ-5,300 דולר לטון ל-5,800-6,200 דולר לטון. תוסיפי על זה את העובדה שהדולר עלה מ-3.40 שקלים ל-3.95 שקלים. אז יש עלייה של 12% של היצרן מדרום אמריקה: ארגנטינה, ברזיל, פרגוואי ופעם שנייה, שער המטבע השתנה ב-18%".
קבב והמבורגר התייקרו
בעוד שבבשר גלם אין מחירון מסודר, במוצרים מעובדים כמו קבב והמבורגר קפואים, היצרנים שלחו בתחילת ינואר מחירון שמגלם עלייה של 10% ממחיר המחירון. "יחד עם עצירת מבצעים, אפשר לראות שיעור עלייה של 30% במדף", טוען הקמעונאי.
"נניח שמחיר המחירון היה 12 שקל, והמבצע - 10 שקלים. עכשיו מחיר המחירון עומד על 13.20 שקל ואין מבצע, לכן את רואה שיעור עלייה של 30% על המדף. יחד עם זאת זו לא קטגוריה שיש בה מכירות, למעט אולי ביום העצמאות. ככה זה, לא תמיד צריך להעלות מחירון מספיק שאת מבטלת את המבצע את מעלה מחיר כי 50% מהמוצרים על המדף הם במבצע.
אחד הייבואנים אמר ל-ynet: "עם תחילת השנה, הוצאנו מחירון למוצרים מעובדים, שמגלם עליית מחיר של 10%-20%. עלייה של 30%? זה אולי במוצר אחד. הרי ידוע שבחורף יש פחות מבצעים על בשר מעובד.
לטענתו עד עכשיו המחירים לצרכן היו נמוכים יחסית ל-2013. "מחיר הבשר ירד ב-2014 בהשוואה ל-2013. גם הדולר עבד לטובת המוצרים המיובאים, כי הוא היה נמוך, לכן המחיר לצרכן ירד ב-2014 בהשוואה ל-2013. בסוף 2014 הדולר עלה והשחיטות החדשות של העונה האחרונה מתבצעות במחירים החדשים. כל זמן ששער הדולר עלה, אבל עסקנו במלאים ישנים שנקנו לפי כן בשער דולר נמוך יותר, המחירים לא עלו. גם עכשיו זו לא מלוא העלייה כפי שמגולמת בחומרי הגלם החדשים. זה לא בהכרח סוף פסוק".
כלומר המחירים עוד יעלו?
"אני לא יכול לדבר על העתיד אבל סביר להניח שכן".
משמש, תאנים ושזיפים התייקרו
גם שלושה מהפירות היבשים, שמיבואים מטורקיה, התייקרו מאוד. "המישמש עף לשמיים. התייקר ב-30%", אמר לנו קמעונאי. התייקרו גם תאנים ושזיפים. צרכנית הבחינה שהפירות הללו התייקרו בעדן טבע מרקט. "ככל שמתקרב ט"ו בשבט, המחירים עולים", אמרה ל-ynet. "גם השקדים התייקרו". בעדן טבע מרקט מסרו בתגובה: "ברשת משווקים למעלה מ-110 פירות יבשים שונים. יש מספר מוצרים בקטגוריה שמחירם עלה בעקבות העובדה שהיבואנים העלו את מחיריהם". בעדן טבע מרקט החלו לייבא שקד אמריקאי שהואיקר מהשקד הישראלי.
נדב עטיה, הבעלים של סטודיו אנד ג'וי שמעסיק בעלי מוגבלויות, מוכר לקראת ט"ו בשבט מארזים הכוללים פירות יבשים. עטיה אמר ל-ynet שהשנה הפחיתו את כמות הפירות היבשים במארזים כדי לשמור על המחיר של המארזים (200-5 שקלים). "התייקרו שלושה מוצרים בסיסיים שרגילים לראותם בכל צלחת חג. השזיף, התאנה והמשמש התייקרו פי 2. גם ברשתות, קשה מאוד להשיג אותם במארזים או בחבילות במשקל".
סטודיו אנד ג'וי קונה את הפירות היבשים מחברה בשם עפיה מזון. החברה הזאת, היא חברה בת של דין שיווק וקליה, ששולטת בשוק הפירות היבשים. היא גם הבעלים של המותג שקדיה וגם משווקת מותגים פרטיים ברשתות השיווק. גורמים בענף הקמעונאות אמרו ל-ynet שהחברה העלתה מחירים, בשל עליית מחירים בטורקיה.