שתף קטע נבחר
 

תסתכלי פאנטה, זו אחותך הקטנה נוטלה

מותגים עושים דברים משונים לאנשים: יש כאלו שמקעקעים על גופם לוגואים מפורסמים, ויש מי שקוראים לילדיהם בשמות של מותגים. תזכרו את זה בפעם הבאה שתפגשו את פפסי, טימברלנד, פורשה או ניוואה

לג'ואן מקניל, אוסטרלית שזה עתה ילדה את ביתה השלישית, לא היה מושג איזה שם לתת לפעוטה המתוקה, עד לרגע שבו ראתה רכב שטח נוצץ שחנה ליד סניף מקדונלד'ס השכונתי. עד לאותו רגע, ג'ואן התלבטה בין "אלכסיס" ל"אלכסה". אבל כשהיא ראתה את הלקסוס הנוצצת של מנהל סניף מקדונלד'ס, היא החליטה שזה יהיה שמה של בתה - לקסוס.

 

לכתבות נוספות של ערן יסעור :

 

אגב, צחוק הגורל הוא ששמה המקורי של מכונית הלקסוס היה אמור להיות "אלכסיס", אולם מספר חודשים לפני השקת הרכב עלתה לאוויר סדרת הטלווויזיה המיתולוגית, "שושלת", שהדמות המרושעת שכיכבה בה נקראה אלכסיס, מה שגרם ליצרנית הרכב לשנות את שמה של המכונית ל-לקסוס.

לקסוס - המכונית לא הילדה ()
לקסוס - המכונית לא הילדה

מותגים עושים דברים משונים לאנשים. יש מי שחייב לרכוש בגד ששם המותג מוטבע עליו מקדימה, יש מי שמקעקעים על גופם לוגואים של מותגים, ויש מי שקוראים לילדיהם בשמות של מותגים, או מחליפים בבגרותם את שמם לשמו של המותג האהוב עליהם.

 

רק לאחרונה דווח על בית משפט צרפתי, שאסר על זוג הורים לקרוא לבתם על שם ממרח השוקולד נוטלה בטענה כי תהיה חשופה בעתיד ללעג מסביבתה. חבל רק, שבתי המשפט האמריקניים לא יישמו גישה כל כך קשוחה כלפי ההורים של טימברלנד (יש לפחות שישה טימברלנדים שמתרוצצים בימים אלה ברחבי ארה"ב), ההורים של שאנל וההורים של פורשה ושל ארמני, שהחליטו לקרוא לבנותיהם על שם מותגי על ידועים.

 

ארמני ופורשה. ילדים עם שמות של מותגים 

השפעתם של מותגי הכל על אנשים מגיעה גם מתחום המשקאות. לא מאמינים לי? אז תשאלו את ההורים של אויאן ושל פאנטה, שקראו כך לבנותיהם. הורים, חובבי הטיפה המרה כנראה, קראו לילדיהם גינס ואפילו שרדונה.

 

מי שנחשב למומחה בעל שם עולמי בחקר שמות של ילודים הוא דר' קליבלנד אוונס, פרופסור לפסיכולוגיה (שאין לו ילדים משלו, אגב) מאוניברסיטת נברסקה. במחקר שהוא ערך, שהתבסס על נבירה במאגר השמות הלאומי של ארצות הברית, הוא חיפש (ומצא) המון ילדים עם שמות של מותגים.

ד"ר קליבלנד אוונס ()
ד"ר קליבלנד אוונס
 

כך למשל, מסתבר שיש יותר מילד אחד (חמישה ליתר דיוק), שהוריהם חובבי הספורט (או חובבי הצפייה בטלוויזיה, לך תדע) קראו לבנם ESPN כשמה של תחנת הטלוויזיה הספורטיבית בעלת אותו השם. במחקריו, מספר דר' אוונס, הוא מצא יותר מהורה אחד שקרא לילדו Obsession (על שם הבושם), שיבאס רגאל, שמפיין, ניוואה ואפילו פפסי.

 

בשנת 2005, התפרסם בבלוג של גוגל ידיעה על הורים, שקראו לבנם על שם ענקית החיפוש. חיפשנו את התמונה שלו בגוגל. לצערנו – לא מצאנו אותה. יכול להיות שהיה לנו יותר מזל אם היו קוראים לו Bing.

 

עם כל הפיקנטריה שבעניין, דר' אוונס ניסה להתחקות לגבי הסיבות שבגללן הורים נותנים לילדיהם שמות של מותגים. בעבר, הוא אמר, אנשים נתנו לילדים שלהם שמות שאמורים היו לסמל את השאיפות שלהם לגבי עתידם של הילדים כמו Hope (תקווה), Faith (אמונה) ו-Charity (צדקה).

 

היום, הורים נותנים לילדיהם שמות, שמבטאים יותר את השאיפות, הערכים והאמונות של ההורים עצמם, אך מה שמדאיג לדבריו הוא, שמתן שמות של מותגים לאנשים, נותן את התחושה שתינוקות הם לא יותר מחפצים שניתן לכנות אותם בשמות מבלי להתייחס להשלכות עליהם כשיגדלו.

  

אבל אי אפשר להאשים בטירוף הזה רק את ההורים. לעתים, מותגים המעוניינים ביחסי ציבור חינם מציעים כסף למי שיקרא לילדו בשם המותג. בתחילת שנות ה-2000, למשל, אחד הארגונים - Internet Underground Music Archive - הציע כסף למי שיקרא לילדו בראשי התיבות של הארגון IUMA.

 

מפתחת המשחקים ACCLAIM הציעה 10,000 דולר למי שיספק הוכחה כי שינה את שמו באופן חוקי לאחד מהשמות של הכוכבים הוירטואלים, המככבים במשחקי הוידאו של החברה.

אבל השיא מבחינתי שייך לגברת לאבון דראמונד, שבשנת 2009, כשהייתה בהריון עם בנה השביעי, העלתה ל-eBay "מכירה פומבית", שבמסגרתה הציעה לקרוא לבנה על שם המותג שיציע את ההצעה הכספית הגבוהה ביותר. הגברת, אגב, לא בדיוק טרחה לעדכן ביוזמה העסקית שלה את בעלה, וחיכתה לעשות את ה"מכה" שתאפשר לה לרכוש מכונית למשפחתה.

לאבון דראמונד (משמאל למעלה) וחמישה מילדיה בעלי השמות הנורמאלים: אשלי, הת'ר, ג'אנל, אנדו והולי ()
לאבון דראמונד (משמאל למעלה) וחמישה מילדיה בעלי השמות הנורמאלים: אשלי, הת'ר, ג'אנל, אנדו והולי

ארבע פעמים הסירה eBay את המכירה הפומבית של לאבון מהאתר מסיבות שונות ובפעם החמישית לאבון חשבה שהיא שיחקה אותה לאחר שהמכירה הפומבית נסגרה עם הצעה של 6,850 דולר.

 

לאבון הנרגשת התקשרה למציע האלמוני, שהתגלה כמפיק של תוכנית רדיו מקנזס, שסיפר לה שהוא הציע את ההצעה כבדיחה, לא חשב לרגע שיזכה וגם אין לו שום כוונה לשלם לה. לאחר כישלון המכירה הפומבית ירדה האם היזמית למחתרת וסירבה לגלות לעיתונות איזה שם היא נתנה לבסוף לבנה. אולי אם היא הייתה מתייעצת איתי איך למתג את הפעוט, הייתי ממליץ לה לקרוא לו ברנדון (Brandon).

 

ערן יסעור הוא מומחה לשיווק ולמותגים, ומייצג בישראל את ארגון ה-Superbrands הבינלאומי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: גלית קוסובסקי
נוטלה. בית משפט צרפתי אסר על הורים לקרוא לבתם בשם זה
צילום: גלית קוסובסקי
מומלצים