פרובוקציות שואה טובות למכירות?
בשנים האחרונות זה הפך להיות כמעט שגרתי: רשת אופנה מציגה אייטם עם עיצוב המזכיר סמלי שואה, סופגת ביקורת - ומתנצלת. מתי זה נעשה במכוון והאם זה משתלם לאנשי השיווק? השואה כאייקון אופנה - דיון באולפן ynet
עיצובים פרובוקטיביים שעושים שימוש בסמלים הקשורים לשואה, מופיעים שוב ושוב בשנים האחרונות, חלקם גם על ידי רשתות אופנה גדולות ומוכרות.
- "אריג שואה" באורבן אאוטפיטרס: פסים ומשולש ורוד
- סערה סביב "חולצת שואה" לתינוקות בזארה
- זעם על "חולצת אס אס" של מנגו
>>> עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
הפרשיה האחרונה התעוררה סביב רשת האופנה האמריקנית, אורבן אאוטפיטרס (Urban Outfitters). הליגה נגד השמצה דרשה מהרשת להסיר מאתר האינטרנט שלה אריג מודפס שכלל פסים אפורים ומשולש ורוד - בדומה לבגדי האסירים ההומוסקסואלים שנכלאו בידי הנאצים - ועוררה מחדש את השאלה האם הפריטים מעוררי המחלוקת מעוצבים במכוון כדי להשיג פרסום בחינם?
צפו בדיון באולפן ynet
מומחה השיווק והאסטרטגיה, אבי זיתן, שהשתתף בדיון באולפן ynet, אמר: "כולם מחפשים דרך לבלוט ולייצר באזז, לא כל המעצבים מודעים לזה, אבל יש משחק בתחום האפור – מצד אחד יוצאים עם אלמנטים שיוצרים כותרות ומצד שני נורא קל לבוא אחר כך ולהתנצל. המקום הזה שבו אני יוצר פרובוקציה ואחרי זה מתנצל – הוא משחק מתעתע".
הרשתות לא משלמות מחיר?
"אני חושב שכן, הרשת פועלת במקומות כמו ארה"ב ואירופה, הקהל היהודי הוא משמעותי וחשוב, וזו רמת סיכון גבוהה. המשחק היום הוא לייצר רייטינג, אבל אם זה היה מכוון אני לא בטוח".
כתבת הצרכנות של ynet, מירב קריסטל, התייחסה לשאלה האם נחצה הפעם קו אדום, ואמרה: "לא ברור אם זו באמת פרובוקצית שואה. רוב רשתות האופנה הגדולות, המטרה שלהן היא לפנות לקהל רחב כמה שיותר, ולא לעורר פרובוקציות. השאלה אם נחצה קו תלויה בשאלה אם יש כוונה. שימוש בשואה זה חציית קו, אבל נשאלת השאלה האם התכוונו לזה".