שתף קטע נבחר

עסק זעיר: מה הסיכוי שתכבד כרטיס אשראי?

למרות האמצעים הטכנולוגיים ושלל אפליקציות בתחום, עדיין מעט מאוד עסקים זעירים מוכנים לכבד כרטיסי חיוב, בעיקר בקרב בעלי מקצועות חופשיים בתחום התיקונים, טיפוח השיער וגני הילדים. מחקר שעשתה ויזה, בחן מה יתמרץ שימוש בכרטיס. וגם, האם הייתם מוותרים על קניה בבית עסק בגלל שאינו מכבד כרטיס אשראי?

בשנים האחרונות התפתחו לא מעט אמצעי התשלום העומדים לרשות הצרכנים, בעיקר באמצעות הסלולר, אך לא פחות מכך, גם האמצעים העומדים לרשות בתי העסק ומאפשרים לכבד כרטיסי חיוב.

 

 

כיום שלושת חברות כרטיסי האשראי בישראל וכן חברות נוספות העוסקות במערכות סליקה ותשלומים, מציעות לבתי עסק קטנים ולעצמאיים רכישה של מכונת סליקה ניידת המתחברת למכשיר הסמרטפון של בעל העסק (ומאפשרת גיהוץ כרטיס האשראי).

 

זאת בנוסף לשלל אפליקציות ושירותים נוספים באמצעות הסלולר, המאפשרים גם הם תשלום ללא צורך במזומנים או צ'קים.

 

למרות זאת, עדיין רוב מוחלט של התשלומים בקרב העסקים הזעירים בישראל, נעשה בצ'קים או במזומן.

 

מחקר שערכה ויזה בחן את עמדתם של העסקים הזעירים בישראל, לגבי שימוש בכרטיסי חיוב, כאמצעי תשלום. המחקר כלל 220 עסקים זעירים ובחר להתמקד דווקא בשלושה סוגי עסקים, ביניהם - סלוני טיפוח, בעלי מקצוע בתחום התיקונים (אינסטלטורים, חשמלאים, טכנאים וכדומה) וכן מפעילי גני ילדים וחוגים. עסקים אלו מתאפיינים בכך שכמעט ואינם מקבלים תשלומים בכרטיסי חיוב.

 

רוצים הנחה במס ודחייה במע"מ

על פי הנתונים, שנערכו באמצעות חברת המחקר נילסן, סלוני טיפוח מקבלים תשלומים במזומן (51%) או צ'קים (47%). כאשר תשלומים בכרטיסי חיוב כמעט לא קיימים.

 

כך גם בעלי מקצועות חופשיים בתחום התיקונים, מקבלים תשלומים בעיקר בצ'קים (68%) ובמזומן (17%). כאשר סוגים אחרים של תשלומים הם זניחים.

 

מפעילי גני ילדים וחוגים, מקבלים תשלומים בעיקר בצ'קים (80%) ובמזומן (10%). תשלומים באמצעות כרטיס חיוב אינם קיימים (אפילו בקרב מיעוט גני הילדים שמחזיקים מסוף).

 

במחקר ציינו העסקים הקטנים 3 תמריצים עיקריים שיגבירו לדבריהם את השימוש בכרטיסי חיוב - הראשון והעיקרי הוא הנחה של 50% בעלות מסוף הסליקה באמצעותו "מגהצים" העסקים את כרטיסי החיוב של הלקוחות. מסוף כזה הוא הוצאה לא קטנה במיוחד לעסק זעיר.

 

עמלות סליקה יקרות

יש לציין בהקשר זה כי בדו"ח שפרסם בנק ישראל בשבוע שעבר בתחום צמצום השימוש במזומן ומעבר לתשלומים אלקטרונים בדגש על הפצת כרטיסי הדביט (כרטיס תשלום מיידי), נכתב כי על הסולקים (כיום חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל) לסייע בעלויות הרחבת כמות המסופים בבתי העסק בישראל, כדי לעודד מעבר לשימוש בכרטיסי חיוב.

 

תמריץ נוסף אותו ציינו העסקים שהשתתפו במחקר היה דחיית תשלומי המע"מ ב-4 שבועות לעסקאות שיבוצעו באמצעות כרטיסי חיוב, וכן הנחה של 2% בתשלום המס בעסקאות כאלו (במקרה זה התמריץ נוגע למדיניות הממשלה ופחות להיבט טכני).

 

בעלי העסקים ציינו כי לקבלת כרטיסי חיוב יש יתרונות כגון הגדלת תזרים המזומנים בעסק, אפשרות להציע תשלומים, שיפור השירות וביטחון, עם זאת הם הצביעו גם על חסרונות כגון ייקור העסקאות בשימוש בכרטיס.

עודד סלומי (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
עודד סלומי(צילום: ירון ברנר)
 

"אני מאמין כי טכנולוגיות תשלום חדשות ביחד עם תמריצים רגולטורים נכונים, יקרבו את העסקים הקטנים והזעירים אל עולם תשלומים מתקדם, נוח וקל יותר שבסופו גם תורם למשק והכלכלה", אומר עודד סלומי, מנכ"ל Visa אירופה. לדברי סולמי, ויזה השקיעה בשנה הקודמת יותר מ-200 מיליארד יורו בפיתוח טכנולוגיות חדשות.

 

אפשרות לאשראי

בתוך כך, מחקר נוסף שערכה חברת כרטיסי האשראי בחמש מדינות באירופה מצא כי עסקים קטנים מאבדים לפחות לקוח אחד מכל ארבעה משום שאינם מקבלים תשלומים באמצעות כרטיסים, וכי מחצית ממחזיקי הכרטיסים הללו היו מעדיפים לבצע רכישות מבתי עסק שמקבלים כרטיסים על פני כאלו שלא.

 

כך לדוגמה, כאשר נשאלו צרכנים בבריטניה בנוגע להעדפות הרכישה שלהם, למעלה ממחצית (52%) הצרכנים בגילאי 75-16 אמרו שיעדיפו לקנות מבית עסק שמקבל תשלומים באמצעות כרטיסים, על פני עסק שלא מאפשר זאת.

 

מקרב כלל מחזיקי הכרטיסים בבריטניה, 13% דיווחו כי במהלך 12 החודשים עד אוגוסט 2014, הם נתקלו במצב שבו לא ניתנה להם אפשרות לשלם באמצעות כרטיס ולכן בחרו שלא לבצע כלל את הרכישה, ואילו 12% בחרו לבצע את הרכישה בבית עסק אחר, שכן מאפשר תשלום באמצעות כרטיס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים