רכישות באשראי: ירידה במזון, זינוק בקניות קטנות
על פי נתוני חברת כרטיסי האשראי כאל, הגידול בהיקפי רכישת מזון בכרטיסי אשראי בשנת 2014 נשחק ביותר מ-50% בהשוואה ל-2013. המחירים ירדו או שאנחנו קונים פחות? זינוק נרשם בשימוש בכרטיס לטובת רכישות קטנות, בעיקר בזכות שלל אפליקציות התשלום. סך העמלות שגבתה החברה - יותר ממיליארד שקל. המנכ"ל: "יש גבול כמה אפשר לבנות על ההכנסות מעמלות"
האם מחירי המזון ירדו? מנתוני חברת כרטיסי האשראי כאל, עולה כי בשנת 2014 נרשמה גידול של 4% בלבד ברכישות בתחום המזון, זאת לעומת גידול שנתי של כ-9% בשנה שעברה.
- בנק ישראל: כרטיס דביט לכל לקוח תוך שנה
אם לוקחים בחשבון את שלל הפרמטרים (הצמיחה השנתית הכוללת, גידול באוכלוסייה ועוד), הרי שמדובר בנתון נמוך במיוחד.
יש לציין כי היקפי הרכישות בכרטיסי אשראי גדל מדי שנה בכ-6% בממוצע, כאשר רק לאחרונה פרסמה הלמ"ס נתונים לפיהם הרכישות בכרטיסי אשראי גדלו בשנה שחלפה ב-6.2%.
לדברי דורן ספיר, מנכ"ל כאל, לא ניתן להגדיר במדוייק מה הסיבה לירידה, אולם קיימים כמה גורמים לכך. "אין ספק שהציבור קונה היום יותר בחכמה, בודק ומשווה מחירים והולך למקומות הזולים יותר. גם מחירי המזון ירדו, אולי גם אנשים קונים פחות".
ספיר מציין עם זאת כי חל זינוק של פי 4 בכמות הרכישות הנעשות בכרטיסים אשראי, בסכומים קטנים, בהשוואה לשנה הקודמת. "אנחנו רואים גידול מאוד משמעותית בקניות הללו, בין הייתר מוניות, חניונים, בתי קפה ועוד", הוא אומר ל ynet.
מה שתומך במגמה זו הם שלל אפשרויות התשלום, בעיקר באמצעות אפליקציות סלולריות, אך גם בהנגשה רחבה יותר של גופים ומוסדות, המאפשרים תשלום באמצעות האינטרנט. "אנחנו רואים גידול משמעותי גם בתשלומים למוסדות, חלקם לא אפשרו בעבר תשלום באשראי".
למרות הגידול ברכישות, את הצמיחה העיקרית רואה כאל בהלוואת שמוצעות למחזיקי הכרטיס, ואלו גדלו ב-15% בשנת 2014. היקף ההלוואות בחברות כרטיסי האשראי קטן יחסית בהשוואה לכלל האשראי הצרכני הניתן במשק, אולם אלו הולכים וגדלים בשנים האחרונות. "יש גבול כמה אפשר לבנות על ההכנסות מעמלות", אומר ספיר, "הרגולציה מצמצמת את העמלות וגם בעולם - הצמיחה מגיעה מההלוואות".
הריבית הממוצעת שאתם גובים עומדת על 10.8%, פי 6 מריבית הפריים. והיא גם הכי גבוהה מבין חברות האשראי
"אנחנו לא מכירים את הלקוחות ולכן הסיכון יותר גבוה. אנחנו מאוד מפוקסים על אשראי סביב הכרטיס, "רוולוינג" ('אשראי מתגלגל' – דחיית ההוצאה בכרטיס, בתשלומים בחודשים הבאים תמורת ריבית - א.ר.). בחברות האחרות יש יותר הלוואות ישירות, הלוואה לרכב ועוד, שגם מסתמכת על בטוחות שונות. בכלל, שיעורי הריבית שלנו אפילו נחשבים נמוכים ביחס לעולם".
1.1 מיליארד שקל עמלות
כאל פרסמה היום (ה') את הדו"חות הכספיים לשנת 2014 מהם עולה כי סך הרכישות בכרטיסי החברה הסתכם ב- 61.5 מיליארד שקל, גידול של 7.3% לעומת 2013.
הרווח הנקי עמד על 141 מיליון שקל, עליה של כ- 7% ביחס לשנה המקבילה אשתקד. החברה סיימה את שנת 2014 עם 2.26 מיליון כרטיסים, כאשר מספר הכרטיסים החוץ בנקאיים עמד בסוף 2014 על 840 אלף כרטיסים, זאת לעומת 820 אלף כרטיסים בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ- 2%.
סך האשראי שכאל העמידה ישירות ללקוחותיה, שלא באמצעות הבנקים, עמד בסוף 2014 על 2.3 מיליארד שקל, עלייה של כ- 15%.
סך העמלות שגבתה החברה מבתי העסק עמד על 587 מיליון שקל וממחזיקי הכרטיס נגבו 493 מיליון שקל. הכנסות החברה מריבית על הלוואות בכרטיסים הסתכמו ב- 237 מיליון שקל, כאשר הריבית הממוצעת על ההלוואות עמדה על 10.8%.
עלות שכרו של מנכ"ל החברה, דורון ספיר עמדה במהלך 2014 על 1.73 מיליון שקל.