רפורמת האינטרנט: קשה לעבור לחשבונית אחת
האם האפשרות לקבל שירותי ספק + תשתית בחשבונית אחת ובמחירים נמוכים ב-30-20 שקל לחודש, לא מפתה את הישראלים? 012 של פרטנר העבירה אליה רק כמה עשרות לקוחות ו-018 אקספון מסרה שעברו לשירות 600 לקוחות. הסיבות: ההעברה נעשית באופן ידני, קשיים טכניים בבזק (שכנראה נפתרו) וטענה לשימור אגרסיבי של בזק
"יש לנו קרוב ל-5,000 מתעניינים. רשמנו כ-2,000 לקוחות ביומיים שלושה האחרונים", כך מתגאה מנכ"ל אקספון איציק בן אליעזר. אכן מספרים יפים לרפורמת השוק הסיטונאי, שנכנסה לתוקף רק לפני כשבוע. משמעותה לצרכן: ספקיות האינטרנט יכולות מעתה למכור שירותי ספק + תשתית בחשבונית אחת. כרגע, רק על גבי תשתית בזק. יחד עם זאת, רק 600 לקוחות עברו בפועל לשירות הזה באקספון.
ל-012 סמייל (פרטנר), ספקית האינטרנט השנייה שמציעה את השירות, עברו כמה עשרות בודדים בלבד, אם כי לפי החברה, כ-7,000 לקוחות ביקשו לעבור אליה. יתכן שלא נוצר ביקוש רב לשירות הזה, יתכן שהפרסום שלו מוגבל ויתכן גם כפי שטוענות החברות: יש בעיות טכניות ומהותיות שמונעות חיבור של מתעניינים. יתכן גם שמדוב בשבוע בלבד והרפורמה עוד תתפוס תאוצה.
ל-ynet לא הגיעו עד כה תלונות על בעיות במעבר לקוחות לשירות. אם נתקלתם בבעיות כאלה - פנו אלינו .
המחירים נמוכים יותר
מיעוט הלקוחות שעברו בפועל לשירות, מצטרף לעובדה שספקית האינטרנט הגדולה נטוויז'ן, השייכת לסלקום, עדיין לא החלה להציע את השירות וכך גם ספקיות כמו רימון (שכנראה תצטרף בקרוב) ופאסט (שהחלה להציע 100 מגה ב-90 שקל לחודש על גבי תשתית HOT). כך שכרגע, שוק האינטרנט אמנם עובר טלטלה, אך זו לא רעידת אדמה.
כל זה למרות שהרפורמה הביאה להורדת מחירים: אקספון גובה 99 שקל לחודש עבור 100 מגה גלישה ו-012 מציעה 100 מגה גלישה ב-100 שקל בשנה הראשונה ו-120 שקל לחודש בשנה השנייה; לעומת 110 ו-199 שקל בחודש בבזק, לא כולל ספק ב-40-20 שקל לחודש.
בעיית ניתוקים ועיכובים
אחת הסיבות להתחלה המקרטעת, היא קשיים טכניים אצל בזק, שלכאורה נפתרו אתמול ועצם העובדה שהעברת הלקוחות נעשית באופן ידני ולא אוטומטי, מה שגוזל זמן. "צריך להקליד 10-8 מסכים כדי לנייד לקוח", אמרו לנו באחת החברות. ניוד אוטומטי יקרה רק ב-17 במאי.
"יש בעיות של זמן שירות בבזק", אמרו לנו באחת החברות, "זמני התגובה של בזק איטיים, אנחנו חוששים מחוסר רציפות שירותית ללקוח. יש בעיות ניתוקים. הם מערימים קשיים על קשיים על קשיים. אנחנו לא יכולים שלקוח אינטרנט יהיה מנותק יותר מכמה שניות עד דק לכן אנחנו מהססים לחבר לקוחות. והם לא מבטיחים לנו את זה. הם נתנו לנו פתרון: שיהיו שני דומיינים ללקוח העובר, דומיין שלנו וגם שלהם, דבר שיהיה שקוף ללקוח, אבל זה רק ל-48 שעות. מה יקרה אחרי כן"?
במשרד התקשורת אמרו לנו שהבעיות הטכניות נפתרו אתמול.
"אתמול מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר היה שם, הוא אומר שזה מסתדר אבל זה לא מסתדר. אני צריכה לשלוח להם מייל או להתקשר אליהם כדי להעביר לקוח. לפעמים עוברת שעה וחצי עד שהם עונים לנו על לקוח. זה מטורף.
"הם הקימו אתר ואמרו לנו 'מי שאתם רוצים להעביר, תעבירו דרכנו, אך לא הודיעו לנו מראש על האתר הזה, ואיך אנחנו יכולים להתחבר לאתר הזה. הם מעכבים כי זה הרבה כסף. זו חברה של 60% נתח שוק. הסיפור פה זה לא האינטרנט אלא ש/זה הבסיס שעליו יינתנו שירותי טלוויזיה ושירותים נוספים. מזה הם חוששים".
משרד התקשורת: המחסום הטכנולוגי נפתר, בודקים הפרות
גורם במשרד התקשורת מסר ל-ynet, שעד אתמול היה מחסום טכנולוגי בבזק: מנוי שהיה צריך לעבור ממנה, היה מתנתק מהרשת בהליך המעבר. אחרי שבוע של מאבקים ולחצים של המשרד, המחסום הזה הוסר (כך לפי המשרד) והמנוי לא מתנתק והספקית יכולה להעביר את לקוח בזק אליה, תוך זמן קצר.
למשרד התקשורת הגיעו תלונות לפיהן יש חברות שאכן העבירו בקשות לבזק וקיבלו לטענתן אחוזי מענה נמוכים. במשרד בודקים אם יש פה הפרה של בזק – אם אינה עומדת בזמנים. "ידענו שבמעבר ידני יש סטייה. לא נתעכב על אם זה 35 דקות או 37 דקות, אבל היות וקיבלנו פניות שזה לוקח קצת יותר זמן, אנחנו נמצאים בהליך של פיקוח כדי לברר את הרקע העובדתי", נמסר.
לפי הנתונים במשרד התקשורת, קיים אצל החברות סדר הזמנות גדול, אך הן העבירו מספר קטן של פניות בשל חשש מהתהליך הידני וכן משום שרצו לראות שבזק מתייצבים מבחינה טכנית. ההתייצבות המיוחלת, לפי המשרד, החלה אתמול. תוך יום-יומיים יוציא המשרד גם דו"ח בעניין וימשיך לעקוב אחר ההתנהלות.
בנוסף המשרד בודק אם יש הפרה לבזק בעניין נוסף: נטען כי בזק פונה ללקוחות בזמן הליך המעבר, לכאורה כדי למנוע מהם לעבור לחברה מתחרה, בניגוד למה שכתוב בתיק השירות שלה. במשרד בודקים את הטענות המשרד בודק אם בזק לא עומדת בזמנים מסיבותיה.
מבזק נמסר בתגובה: "בזק חיברה את מפעילות התקשורת למערכת השוק הסיטונאי שהקימה, והיא מספקת באופן מעשי שירות זה. אנחנו מעוניינים לאפשר לצרכנים המבקשים להתחבר לשוק הסיטונאי מעבר פשוט, אך עם זאת ללא טעויות ותקלות שעלולות להשפיע על השירות ללקוחות. כפי שקבע משרד התקשורת, מדובר בשלב ראשון של השוק הסיטונאי, בו המעבר בין החברות מבוצע באמצעים ידניים, בעלי מורכבות תפעולית רבה. על כל הצדדים".