שתף קטע נבחר
 

עמדת המועצה לצרכנות

מהמועצה לצרכנות נמסר בתגובה למכירת הכוסות בסורוקה: "ככלל, מה שלא נאסר ע"י החוק – מותר! זהו עקרון מעקרונות החוקיות המהווים בסיס לשיטת המשפט.  משכך, אין חובה על בית עסק למכור מוצר בכלל או מוצר מסוים כגון כוסות בפרט.

 

"אין גם חוק האוסר על תמחור מוצרים במחיר גבוה (למעט המצבי מונופול והגבל עסקי או לגבי מוצרים מסוימים שמחירם מפוקח) משכך, אין בגבית מחיר בגין כוסות חד פעמיות במחיר 2 או 3 שקלים משום עבירה על החוק.

 

"לא זו אף זו, לעיתים דווקא המחיר הגבוה נובע מהרצון לעסוק במכירת מזון ורצון להימנע ממכר מוצרים הטפלים למוצרים הנמכרים כגון מזון. מכאן שאין כאן סוגיה משפטית.

  

"עם זאת, הנושא מעלה תחושה מאוד לא נוחה (בלשון המעטה) משתי סיבות:

 

"האחת, העובדה כי מדובר בעסק הממוקם בבית חולים שבו בד"כ מצויים הלקוחות במצב של 'לקוח שבוי'. גם אם ירצה למצוא מקום חליפי לרכישת המוצר, הוא יתקשה לעשות כן בין אם בשל היעדר עסקים אחרים ובין אם משום שאינו יכול לעזוב את המתחם (חולה או מלווה לחולה ).

 

"השנייה, כי הפער בין מחירה הריאלי של כוס חד פעמית למחיר שנדרש הוא כה גדול עד שהוא מעלה לתחושתי טעם של ניצול.

 

"יוזכר, כי המועצה לצרכנות מזכירה לצרכנים, השכם והערב, את אחת מזכויות היסוד של הצרכן ואו הזכות לביצוע קניה מיטבית מבחינתו ולסרב לעסקה שאינה מתאימה לרוחו והשקפתו.

 

"הכלי החשוב והחזק המצוי בידם של הצרכנים הוא הסירוב לביצוע רכישה שבמקרים רבים מהווה מענה ראוי והולם (במיוחד אם הוא ננקט ע"י צרכנים רבים) נגד עוסקים ויוכיחו תוצאות מחאות הקיץ והקודמות לה שהצליחו להשפיע על מחירי מוצרים מסוימים.

 

"אולם, אמצעי זה אינו עומד לצרכנים במצבי 'לקוח שבוי' כמו שקורא במקרה דנן.

 

"גם בתחום זה פועלת המועצה והציעה שתי הצעות חוק שנועדו להתמודד עם תופעות אלה, אם כי באופן מוגבל: המועצה הציעה באמצעות חה"כ מיכל רזין הצעת חוק 'לקוחות שבויים' המאפשרת לשרים לקבוע מוצרים בסיסיים כמוצרים שמחירם בפיקוח במתחמים בהם הלקוח שבוי במתחם בו אין מתקיימת תחרות בין עוסקים שונים ומשום כך הצרכן אינו יכול להימנע רכישת מוצרים במחיר הנדרש ממנו. (למשל מוצרים מסוימים בבתי חולים, בתחנות רכבת וכו') הצעה זו נותנת פתרון חלקי בכך שהיא מתמקדת במספר מצומצם יחסי של מוצרים המותאמים לציבור הצרכנים ולהיצע וקובעת להם מחיר מקסימלי.

 

"כמו כן פנתה המועצה לחשכלי"ת בבקשה כי תורה לרשויות הציבוריות המוציאות מכרזים (כגון להפעלת מזנונים או מוצרים ושירותים שונים) לכלול במסגרת משקלות המכרזים גם את השיקולים הצרכניים – מחיר סופי לצרכן.

 

"בנוסף, קידמה המועצה הצעת חוק ברוח זו. ואכן, בעקבות פניית המועצה, הורתה החשכלי"ת לכל הגופים הציבוריים המפרסמים מכרזים שעניינם טובין או שירותים לציבור – לכלול בשיקוליהן את שיקולי הגנת הצרכן ושמירת זכויותיו, כאמור" .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים