מנכ"ל שופרסל על שקיפות המחירים במאי: "מעט צרכנים ישתמשו בזה"
ב-20 במאי תיכנס לתוקף חובת שקיפות מחירים באינטרנט, שמוטלת על הרשתות הגדולות לפי חוק המזון. מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן: "זה ישמש בעיקר את התקשורת". לטענתו, התקנות לא יוכלו למנוע טריקים של קמעונאים, למשל מבצעים קצרי טווח. עוד אמר שספקים קטנים כבר מהווים 15% משופרסל, באמצעות המותג הפרטי
"אין לנו בעיה עם שקיפות מחירים, להיפך, רק צריך תקנות אחידות. אנחנו נערכים לזה. תהיה המולה בחודשים הראשונים, אבל 99% מהמשתמשים יהיו מהתקשורת. ברמה של האזרח הבודד, מעט מאוד ישתמשו בזה וזה יהיה כלי של תקשורת ופרשנים למיניהם". כך אמר היום (א') מנכ"ל רשת שופרסל על חובת שקיפות המחירים, חלק מתקנות שהותקנו לפי חוק המזון. התקנות יכנסו לתוקף ב-20 במאי 2015.
כתבות נוספות בנושא בערוץ הצרכנות :
- 19 רשתות יחויבו לפרסם מחירים באינטרנט
- חוק המזון נכנס לתוקף. מה זה אומר?
- שופרסל מרחיבה את המותג הפרטי. זול?
בפאנל במסגרת כנס "צרכנות בעידן מקוון" של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, טען אברכהן: "כשבאו והסבירו לנו שהולכים לעשות מאגר מחירים מקוון, הבנו שהמדינה היא זו שמייצרת מאגר מחירים מדינתי. עם אנשים מקצועיים. בסופו של דבר, מטעמי נוחות וחיסכון, המדינה כרגיל נתנה לכוחות השוק לעשות את זה. השאלה אם זה בשקיפות ובדיוק מרבי".
האם המחיר בתוקף כשהמוצר אוזל תוך 5 דקות?
לטענתו, יש קמעונאים שיציגו מחירים לא מדויקים באינטרנט כדי ליצור מצג שווא של מחירים נמוכים, או ישתמשו בטריקים לשם כך. "כרגע יש טרנד של קנייה של עגבניה ב-3 שקלים ומכירה לצרכן ב-10 אג'", אמר. "האם זה בתוקף גם כשהצרכן מגיע לחנות וזה נגמר תוך 5 דקות? וכשהעגבניה ירוקה"?
הספקים הגדולים ירדו ל-40% משופרסל
לעניין מקום הספקים הקטנים ברשת שופרסל אמר: "כדאי לספקים קטנים ללכת איתנו יד ביד, במסגרת המותג הפרטי. אין להם יכולת פרסום כמו לגדולים. היום הספקים הגדולים מהווים רק 40% משופרסל והקטנים גדלו ל-15%".
"מי שמשנה את עולם הקמעונאות זה הצרכן. מאז 2011"
עו"ד ירון לוינסון מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, שהשתתף גם הוא בפאנל אמר בעניין שקיפות המחירים: "מאוד יכול להיות שלאורך זמן, יימאס לצרכן להיות מחשבון, אבל בסופו של דבר זה יוריד מחירים. יש מי שטוען שזה יעלה מחירים, לדעתי זה יוריד מחירים. לסיכום, טוב לצרכן שיש כלי עזר נוסף שיהיה אפקטיבי ואם לא, מי שאחראי על זה צריך שידאג שיהיה אפקטיבי".
עו"ד חנה טירי וינשטוק מהרשות להגנת הצרכן אמרה שהיא מקווה שהצרכן יצא מאדישותו. אברכהן הגיב: "מי שמשנה את עולם הצרכנות זה הציבור מאז 2011. לא הרגולציה. לכן הלחץ העיקרי על הספק והקמעונאי מגיע מהצרכן. כך זה קורה מאז העולם החדש של 2011. אם אפשר כמה שפחות רגולציה כך יותר טוב. לדעתי היא לא מוסיפה".
עו"ד לוינסון גיחך: "זה אתם שמביאים לרגולציה, בהתנהגות שלכם. לראייה החזר כספי שכה התנגדו לו. הציבור לא ניצל את זה כפי שטענו וגם העוסקים נהנים ממנו".
הצרכן עובר לבדיקה אונליין לפני קנייה בסניפים
נציג לשכות המסחר אמר בעניין שקיפות המחירים: "החשש הוא מההשקעה הגדולה. אני לא יודע אם זה יוביל להפחתת מחירים, או שזה יאפשר לכל רשת ורשת לראות בכמה מוכר המתחרה ואולי זה ישיג את התוצאה ההפוכה. החשש הנוסף ששקיפות המחירים תנוצל לרעה: צרכן יכול להשתמש באפליקציה לא מעודכנת או שמציגה רק רשתות גדולות".
מנכ"ל מיי סופרמרקט גלעד שמחוני הגיב: "זה כנראה יעודד את ההתנהגות הצרכנית שנקראת 'בדיקה אונליין - קנייה בסניפים'. בבריטניה 50%-70% מהצרכנים בודקים קודם באינטרנט ובבריטניה המחירים אחידים בין הסניפים".
"התופעה כבר קיימת גם בארץ. נכנסים לאתר שלנו 10% ממשקי הבית בישראל. רובם בודקים מחירים. כשזה יהיה ברמת הסניף המספרים רק ילכו ויגדלו. עקב כך, הרשתות יחפשו יתרונות שלא קשורים למחירים. יהיה שיטוח מחירים בין מרכז לפריפריה והתקרבות מחירים בין סניפי דיסקאונט לסניפים עירוניים", סיפר שמחוני.