תסכול צרכני: מוכרים שסוגרים את הסניף מוקדם מדי
מתי אמורים לסגור סניף של רשת גולף אנד קו ביום שישי? האם בשעת הסגירה שמפורסמת עבור הצרכנים באתר האינטרנט, או קודם לכן, בזמן שנוח למוכרות? בחנות בגן העיר בת"א, המוכרות עשו לעצמן מדיניות: לסגור את הדלתות רבע שעה-חצי שעה לפני השעה הנקובה, באופן שלא רק איכזב, אלא גם הטעה צרכנים. הרשת: "הנושא יטופל מיידית"
רוצים להתלונן על חנויות שנסגרות מוקדם מהשעה שהרשת מפרסמת,
ו/או נפתחות מאוחר מהשעה המובטחת? כיתבו לנו >>
שעת הסגירה של הרשת: 14:30, אך המוכרות החליטו על שעה משלהן
ביום שישי האחרון, זה קרה לנו שוב. הגענו לסניף. השעה היתה 14:22. הדלתות באותה חנות, היו סגורות. מוכרת או מנהלת ששהתה בתוך הסניף, הסבירה לנו: "יש קונים בחנות (הצביעה עליהם) וגם אנחנו רוצות להגיע הביתה". ויתרנו מייד על הוויכוח, אבל בכל זאת, כיוון שזכרנו שזו לא הפעם הראשונה, בדקנו הפעם באינטרנט את שעות הסגירה של הסניף, שלמעט שעות הסגירה שנראו לנו מוקדמות להחשיד, זה סניף נעים ואהוב.
נדהמנו לגלות שלפי המוצהר על-ידי הרשת, שעת הסגירה בימי שישי היא 14:30. אם כך, למה ביום שישי האחרון, המוכרות סגרו את הסניף כבר ב-14:22 ואף קודם לכן (שכן כשהגענו הדלתות כבר היו סגורות ומסוגרות לפחות 10 דקות)?
זה לא רק מרגיז, גם מטעה
לפי מיטב נסיונינו בשופינג: כשנכתב על גבי הדלת, או באתר האינטרנט של הרשת: "שעת סגירה בשישי: 14:30", זוהי שעת הסגירה המוצהרת עבור הצרכנים. זה מידע שנמסר על-ידי הרשת לקונים ויש לעמוד בו. הדלתות אמורות להיסגר ב-14:30, לצרכנים, אך נראה היה שמוכרות הסניף החליטו שהשעה הזאת, היא שעת הסגירה בשביל המוכרות וכדי שאלה יוכלו לסגור ב-14:30 יש למנוע כניסת צרכנים עוד קודם לכן.
אם צרכן קורא באינטרנט שזו שעת הסגירה, מגיע לפני כן ומגלה דלתות סגורות זו לא רק עוגמת נפש, זו הטעיה. כיוון שלא ידענו מראש מהי שעת הסגירה, אנחנו לא הוטענו כך, רק סבלנו מאכזבה על שעת הסגירה התמוהה (כאמור 14:22), אבל לקוחה אחרת סיפרה לנו סיפור מקומם על אותו הסניף והיא בהחלט הוטעתה לכאורה.
הסניף נסגר מוקדם מדי והלקוחה לא אספה את המתנות
אותה לקוחה קנתה מתנות לראש השנה (השנה) באותו הסניף, מספר ימים לפני ערב החג. היא לא יכלה לסחוב את כל המתנות לאחר הקנייה, לכן ביקשה להשאיר את רובן בסניף ולבוא לקחת את הכבודה לקראת ערב החג. בקשתה התקבלה. לפני שהגיעה לסניף פעם נוספת, כדי לאסוף את המתנות שקנתה, היא התקשרה לחנות ושאלה: "מתי אתם סוגרים בערב החג"? ענתה לה מוכרת: "ב-14:30".
אותה קונה הגיעה לסניף בצהרי ערב החג, ב-14:00 וגילתה לתדהמתה דלתות סגורות. בפנים - היו מוכרות. היא אמרה לאחת מהן, בה הבחינה מעבר לדלת הסגורה, "אבל אמרת לי שהסניף נסגר ב-14:30"! אותה מוכרת משכה בכתפיה ואמרה: "לא אני זו שאמרה לך את זה". הקונה הסתובבה והלכה בידיים ריקות, כשהרכוש שקנתה נשאר בחנות הסגורה.
על הרשת לספק הסעה למוכרות
לא היה לנו ספק שהמוכרות פועלות באופן הזה על דעת עצמן, שכן מעולם לא נתקלנו בהתנהגות דומה בחנויות אחרות, בטח לא בחנויות רשת שאמורות להציג מדיניות אחידה או מדיניות זהה לזו המוצהרת באתר האינטרנט של החברה.
בהתנהגות כזאת, המוכרות עלולות לגרום הפסד כספי לרשת, שכן לקוחות שהתכוונו לקנות באותו היום, לא בהכרח יחזרו למחרת, או בכלל, בטח אם לא תכננו לקנות מוצר מסוים.
כמובן שאם המוכרות חוששות שלא יספיקו להגיע הביתה בשישי, על הרשת לדאוג להן בכל דרך, לספק להן הסעה וכמובן לשלם להן עד שעת העזיבה.
יש גם תופעה הפוכה של פיחה מאוחרת ממה שמוצהר
שאלנו מוכרת ברשת גדולה אחרת, מה הנהלים אצלה ברשת לעניין שעת הסגירה. היא אמרה ל-ynet: "אחותי עובדת כמה שנים ברשת ספרים ואני עובדת כסטודנטית ברשת אופנה. בשני מקומות העבודה האלה אין דברים כאלה. לכן ברור לי שהמוכרות בגולף אנד קו חרגו מהנהלים ואת זה אני אומרת בערבון מוגבל, בלי להכיר את הרשת.
"ברשתות ובחנויות, סוגרים את הדלתות בדיוק בשעת הסגירה הנקובה, זאת שמצויינת על הדלתות או באתר האינטרנט, ולא לפני כן. לא משנה כמה אנשים יש בפנים. אני מכירה דווקא תופעה אחרת: חנויות פרטיות שכתוב שהן נפתחות ב-10:00 ובפועל הן נפתחות ב-10:30 או ב-11:00, תלוי מתי מתחשק למוכר לקום. זה מאוד מרגיז ומבזבז את הזמן של הלקוח".
"שהקונים לא יתקעו בחנות"
יחד עם זאת, מודה המוכרת, "אין ספק ששעת סגירה, בעיקר בשישי ובערבי חג ופחות בערבים, זה סיוט למוכרים. אצלנו סוגרים את הדלתות, בדיוק בשעת הסגירה וכמובן מטפלים בכל הקונים שנשארו בחנות. אנחנו כן מבקשים מהקונים בכריזה להזדרז, כי המוכרים רוצים לסיים את המשמרת ולהגיע הביתה בשישי ולעיתים יש לא מעט קונים שעדיין מסתובבים בחנות.
"זה בדרך כלל מסתדר, כי ההודעה בכריזה על סגירת הקופות מדרבנת את הקונים לסיים את הקנייה ולהגיע לקופות או לוותר על השופינג. במילא יש לנו ברשת הסעה הביתה ואנחנו מקבלים תשלום עד השעה בה עזבנו את המקום.
"בכל זאת חשוב לנו שהקונים לא יתקעו בחנות סתם אחרי שעת הסגירה וייזכרו שאנחנו המוכרים עוד מסדרים את הסניף אחרי שכולם מסיימים את הקניות והולכים וגם אנחנו עייפים ורוצים להגיע הביתה לנוח אחרי יום עבודה מאומץ ושישי זה יום עבודה סופר מאומץ".