פיז'ו 108 במבחן דרכים: שרירים במיני
מנוע ה-1.2 ליטר של פיז'ו 108 הידנית מוסיף פלפל למכונית המיני הקטנה, עם תג-מחיר סביר. האם זו הקטנה המומלצת?
- שנת השקה: 2014
- קטגוריה: מיני
- מתחרות לדוגמה: יונדאי i10, סיטרואן C1, סקודה סיטיגו, פיאט פנדה, קיה פיקנטו
- מחיר התחלתי: 70 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 70 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של פיז'ו 108
1. תא נוסעים ותפעול
כמו תאומתה סיטרואן C1, ה-108 שופרה משמעותית בכל הנוגע לאיכות תא הנוסעים, המעניק כעת תחושה מודרנית ונעימה מבעבר. גם כאן יש את אותה מערכת מולטימדיה חדשה וחריגה לטובה בקטגוריה מבחינת תכונות ונוחות תפעול, כולל האפשרות - הפופולרית יותר ויותר לאחרונה - לשיקוף הטלפון הנייד על המסך.
הנדסת האנוש טובה מאוד - מלבד מיקום לא אידאלי של מתגי מחשב הדרך בלוח המחוונים. ההגה ניתן לכיוון רק לגובה (ולא מספיק לטעמנו), ועשוי לפגום בתנוחת הנהיגה. למרות השיפור באיכות לעומת ה-107, ה-108 עדיין "חסכנית" במקומות מסוימים - למשל פתח מיזוג מרכזי עילי לא מתכוונן וחלונות אחוריים הנפתחים רק כלפי חוץ ולחרך צר.
מידות הדגם עדיין מהקטנות בקטגוריה, ותא הנוסעים הצפוף יחסית מדגיש זאת, בעיקר מאחור שם מרווח הרגליים אינו טוב. תא המטען אף הוא קטנטן, ובעיקר לא נוח לשימוש בגלל מבנה הדלת (למעשה רק החלון האחורי נפתח) וסף הטענה גבוה מדי.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
ה-108 מציעה שיפור ניכר בבידוד רעשי כביש ורוח במהירות גבוהה, ומנוע ה-1.2 ליטר של פיז'ו מעודן ביחס ליחידת ה-1.0 ליטר של טויוטה. עם זאת, בעיר ותחת עומס רעשי המנוע עדיין חזקים מהרצוי, והוא מעט רועד בעמידה. כיול המתלים שופר - נוחות הנסיעה טובה מאוד בעיר וטובה למדי בנסיעה בינעירונית - שם נטייה לקופצנות מעייפת בנסיעות ארוכות. מושב הנהג נוח ומציע תמיכה סבירה לגב. ה-108 מציעה ראות טובה החוצה ורדיוס סיבוב קטן, היגוי קל ומדויק וכושר תמרון מרשים באזורים צפופים.
3. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת דינמית טובה מאוד, תודות להיגוי בעל משקל טוב ודיוק מרשים, אחיזת כביש גבוהה ונטייה נמוכה לרכינת מרכב בפניות ("זווית גלגול"). ובסך הכל, זו מכונית שמקנה לנהג תחושת בטחון בנהיגה בינעירונית בהתחשב בגודלה. כושר הבלימה אף הוא מרשים, עם יציבות גבוהה גם תחת בלימה בסיבוב ועמידות גבוהה של הבלמים לעומס.
רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובבקרת יציבות אלקטרונית. במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכה לציון ארבעה כוכבים עם ניקוד גבוה (הכוכב החמישי נשלל בגלל שהמכונית לא צוידה במערכת בלימה אוטונומית).
דירוג בטיחות לפי משרד התחבורה - 1 |
מערכות עזר לבלם |
חיישני לחץ אוויר בצמיגים |
תאורה אוטומטית בנסיעה קדימה |
4. מנוע ותיבת הילוכים
בניגוד ל-C1 ולגרסאות הרובוטיות, פיז'ו 108 הידנית משווקת בישראל עם מנוע 1.2 ליטר של פיז'ו - אותה יחידת כוח של ה-2008, 208 ואחרות. יש לו שלושה צילינדרים, 82 כ"ס ו-11.8 קג"מ, לעומת 69 ו-9.7 בלבד במנוע ה-1.0 ליטר שמקורו בטויוטה. יותר מכך, המנוע גמיש משמעותית - עם שיא מומנט המתקבל כבר ב-2,750 סל"ד (לעומת 4,800), וזה מורגש היטב - ה-108 מספקת ביצועים מרשימים לרכב מסוגה, ומאפשרת התנהלות נינוחה בהרבה ופחות הורדות הילוכים. עם זאת, כמו ב-C1, המנוע רועש ביציאה מהמקום (פחות) ובמקרה זה תפעול המצמד אינו מהנוחים.
תצרוכת הדלק שרשמה ה-108 במסלול המבחן הייתה מרשימה מאד: 19.3 ק"מ לליטר, נמוך ב-17% בלבד מנתון המעבדה (23.2 ק"מ לליטר).
ציון ירוק | 144 |
דרגת זיהום | 03 |
5. אבזור ומחיר
ה-108 הידנית מוצעת רק עם מנוע 1.2 ליטר וברמת אבזור אחת, שמחירה 70 אלף שקלים. האבזור כמעט זהה ל-C1, למעט ציפוי עור לגלגל ההגה במקום פלסטיק ומראות צד ידניות במקום חשמליות (בחירה תמוהה של היבואנית). מלבד זאת יש כאן חלונות קדמיים חשמליים, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע ("7), חיבורי AUX ,USB ובלוטות', תפעול המערכת מההגה ומערכת לסיוע בזינוק בעלייה. זהו אבזור מכובד, ותג המחיר מהווה תמורה טובה - ועדיפה על ה-C1 הידנית המקבילה, שאמנם זולה ב-3,000 שקלים אך מוצעת רק עם מנוע 1.0 ליטר.
ציון כולל וסיכום
+ ביצועים, תצרוכת דלק, יכולת דינמית, נוחות
- מרווח, אבזור, עידון
ולבסוף: פיז'ו 108 מציגה שיפור משמעותי מקודמתה, ואף יותר מכפי שהציגה סיטרואן C1 המקבילה. הסיבה לכך היא הבחירה (החכמה) של היבואנית לבדל בין השתיים באמצעות מנוע שונה, שבמקרה של ה-108 מציע ביצועים חריגים לטובה לצד תצרוכת דלק מצוינת, עם תג מחיר זול יחסית. זו עדיין אמנם לא מצטיינת קטגוריה, אבל ה-108 החדשה היא בפירוש מכונית שצריכה להיות בראש רשימת ההתלבטות שלכם.
מנוע | 3 צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.2 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 82 כ"ס ב-5,750 סל"ד |
מומנט מרבי | 11.8 קג"מ ב-2,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / ארבעה |
אורך | 347.5 ס"מ |
רוחב | 161.5 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ |
בסיס גלגלים | 234 ס"מ |
משקל | 865 ק"ג |
נפח תא מטען | 196 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 165/65-14 עם חישוקים רגילים |
100-0 קמ"ש | 11 שניות |
מהירות מרבית | 170 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 23.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 19.3 ק"מ לליטר / 17%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 99 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 3 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
דירוג בטיחות (לחצו להסבר) | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 70 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |