ראיון ראשון עם מנכ"ל אסטון מרטין, אנדי פאלמר
האיש האחראי לפיתוח ושיווק דגמי ניסאן בעולם ויו"ר אינפיניטי לשעבר, ינסה להפוך את אסטון מרטין ליצרנית ריווחית בעזרת מרצדס והרחבת היצע הדגמים. ומה על האקסקלוסיביות?
אנדי פאלמר, 52, היה מנהל בכיר ומוערך בניסאן. עם אחריות לפיתוח היצע דגמים גלובאלי בהנהלת יצרנית רכב יפנית מצליחה. בנוסף החזיק בתפקיד המחייב של יו"ר מותג היוקרה שלה, אינפיניטי. כל זאת תחת שרביטו של כנראה המנהל המוערך ביותר בשוק הרכב העולמי כיום, קרלוס גוהן.
לכן הופתע עולם הרכב לגלות לפני פחות משנה, כי פאלמר בוחר לוותר על המשרה הבכירה ולעבור לנהל דווקא את אסטון מרטין. יצרנית רכב בעלת תדמית נהדרת ומכוניות מעוררות חשק, אבל גם כזו שלאורך 100 שנות קיומה סבלה מאין ספור משברים, שנים ארוכות של הפסדים ומספר יוצא דופן של פשיטות רגל והחלפת בעלות - האחרונה שבהן הייתה מפורד לידי קבוצת משקיעים בריטית-איטלקית-כווייתית.
הרקע לפגישה הראשונה שלנו - המארינה בהרצליה - מתאים בהחלט לתדמית היוקרתית וכמעט-אקזוטית של המותג, לבטח יותר מהנוף האפרורי יחסית של הכביש המקומי. אחרי הכל, המכונית הזולה ביותר בהיצע של החברה בארץ מגרדת את המיליון שקלים.
פאלמר פותח את השיחה ומסביר מיד כי האתגר העיקרי שלו כמנכ"ל יהיה לבסס את 100 השנים הבאות כריווחיות ויציבות, בכל מקרה יותר מה-100 הקודמות. "מחברה שמייצרת רק מכוניות ספורט נרחיב את ההיצע גם לדגמי קרוסאובר ולגונדה", מסביר פאלמר, אך ממהר להבהיר שהיצרנית תישאר אקסקלוסיבית גם כאשר תצלול למים העמוקים של קטגוריות רכב פופולריות. "לא נייצר יותר מ-7,000 מכוניות ספורט כדי לשמור על הייחוד והתדמית, אבל נוסיף דגמים נלווים שיגדילו את היקף המכירות".
בתוך כך פאלמר מציין כי המפעל היחיד של אסטון מרטין בגיידון, בריטניה, מסוגל לייצר עד 15 אלף יחידות בשנה, רמז ליעד המכירות של היצרנית, שבשנה האחרונה צנחו מכירותיה ל-4,000 יחידות בלבד, לעומת שיא של 7,000 בשנת 2007.
פאלמר שולל אפשרות לדגם קטן וזול יותר של לגונדה, אותה הוא מייעד כמתחרה לרולס-רויס, גם אם מכיוון שונה. "תחשוב על רולס-רויס כמטוס בואינג, לעומת לגונדה כקונקורד. זו מכונית בה הבעלים יושב מאחור לעומת לגונדה בה הבעלים אולי ירצה גם לנהוג". בכך מתכוון פאלמר כי הלגונדה מגיעה מעולם מכוניות הספורט, בעוד שרולס-רויס מעולם היוקרה והפאר.
לדבריו, שיתוף הפעולה עם דיימלר (מרצדס), שאף מחזיקה ב-5% ממניות אסטון מרטין, לא צפוי להתפתח לשיתוף פלטפורמות דוגמת זה שבין דיימלר לניסאן, הצפויה להציג השנה דגמים מבוססי מרצדס A-קלאס (Q30) ו-GLA-קלאס (QX30).
"כמובן שיש לנו אפשרות לקחת חלקים מהמדף (של דיימלר, ר.צ) עבור רכיבים סמויים מהעין, אך הלקוחות שלנו מחפשים רכב מאוד ייחודי ומותאם אישית". לדברי פאלמר, שיתוף הפעולה יכלול בשלב זה רק מנוע V8 של AMG שישמש את מכוניות אסטון מרטין, ומערכת חשמלית לגרסה נטולת זיהום של הראפיד, מכונית סדאן ספורטיבית. זו האחרונה נדרשת בעיקר לטובת צמצום פליטת המזהמים שנתוני ה-CAFE – ממוצע צי רכב של יצרנית שלפיו נאלצות יצרניות לשלם קנס על אי-עמידה בהפחתת מזהמים.
מנכ"ל אסטון מרטין גם סבור שהשוק הישראלי אידאלי למותג. "ישראל היא שוק מתוחכם, עם רוח יצירתיות נפלאה והרבה אנשים משכילים - בדיוק קהל היעד שלנו", הוא מסביר, ומוסיף כי כאשר בחן את השוק מצא שהישראלים מעדיפים את מוצרי היוקרה שלהם מאופקים, ובעוד פרארי מציעה חוויה מוחצנת למדי, "אסטון מרטין היא אמנם לא הכי מהירה, אבל יפה ומופנמת, יותר בוגרת ומספקת מפגן מאופק יותר של איכות חיים".
ומה לגבי העיצוב שלא התחדש מאז ה-DB7? פאלמר מסביר כי המותג יזכה לעיצוב חדש, וחשוב יותר - לבידול גדול יותר בין הדגמים, בעיקר במכוניות הספורט DB9, ואנקוויש ו-ואנטאג', שרבים מתקשים להבדיל ביניהן. "אני מתלוצץ לעיתים ואומר שאני צריך להביא את אימי בת ה-76 ושהיא תהיה מסוגלת להבדיל בין הדגמים", אומר פאלמר, ומבטיח שהעיצוב החדש יושפע בין היתר מה-DB10 שתופיע בסרט הבא של בונד, ומהוולקן הקיצונית שנחשפה מוקדם יותר השנה.