תערוכת ז'נבה - לחם וחמאה, עושר ועושר
תערוכת הרכב השנתית של שוויץ מציגה גם השנה גרסאות מעודכנות ומתיחות פנים קלות למכוניות פופולריות, לצד מספר יוצא דופן של מכוניות על ויוקרה. קבלו סיבוב וירטואלי
עם תום ימי העיתונות בתערוכת הרכב הגדולה והשנתית של ז'נבה ופתיחתה לקהל, אפשר כבר לסכם ודי בפשטות: מעמד הביניים יזכה לשדרוג הקבוע, האלפיון העליון יקבל היצע עשיר ומעניין מתמיד. שכן מול תצוגה אפרורית יחסית ונטולת חידושים מרעישים עבור הנהג הרגיל, תעשיית רכבי היוקרה בכלל - ומכוניות ספורט סופר-יקרות בפרט - הציגה מגוון חסר תקדים של חידושים. הבחירה עשירה בכל תת-קטגוריה סופר-נישתית שתוכלו להעלות בדעתכם, ובלבד שמדובר בבעלי כיס עמוק במיוחד, וחסרי חשש ממוחצנות-יתר.
העולם האמיתי? רגיל עד משעמם
יצרניות מכוניות "אמצע-הדרך", נראות בז'נבה של 2015 מעט חבולות ועייפות מהמשבר האירופאי שקיצו רק מתחיל להסתמן. סיבה טובה כנראה להתמקד בעיקר במתיחות פנים של דגמים קיימים ומצליחים. וכשאנחנו כותרים "מתיחות פנים", הכוונה השנה היא בעיקר לעדכונים קוסמטיים קלים ותוספת אבזור פה ושם, חידושי מנועים (בעיקר לצורך חסכון בדלק) ותוספת גרסאות. בפשטות, צמצום ההשקעה בפיתוח גרנדיוזי ויקר, והתמקדות בשינויים זולים יחסית שמעניקים בכל זאת חזות רעננה.
מה היה לנו שם? מתיחות פנים לטויוטה אוריס ואוונסיס למשל, הונדה סיוויק מחודשת שגם מציעה גרסת טייפ R מרשימה אך אזוטרית, ב.מ.וו סדרה 1 שקיבלה חרטום "משפחתי מעודכן, סיטרואן DS 5 מעודכנת וברלינגו מתוחה. וכן, גם ריינג' רובר אווק, יונדאי i30 ,i40 ו- ix20 ואפילו פיז'ו 208 זכו לליטוש ואיפור עכשווי.
דגמים ממש חדשים? אלו היו נדירים מאוד. למשל יונדאי טוסון החדש שמחליף את ה-ix35, אופל קארל זולה, תאום ניסאן קאשקאי בשם רנו קדג'אר ו סקודה סופרב משפחתית. ומה עם דורות חדשים למשפחתיות-קומפקטיות וסופר-מיני סופר-פופולריות, קטגוריות שמהוות עדיין את עיקר המכירות באירופה? לא הפעם.
דוכני היצרניות הגדולות מבית פורד, GM, פיאט, פולקסווגן, רנו-ניסאן וטויוטה, העניקו אמנם הצצה לתכניות עתידיות בדמות מכוניות קונספט שונות, אבל דגמים חדשים שעומדים להגיע לאולמות התצוגה, או אפילו לתערוכת פרנקפורט הדו-שנתית שתיערך באוקטובר? לא ממש.
עושר ועושר, ועוד קצת עושר
בשפע, יוצא דופן. החל במותגים גדולים ומוכרים יחסית כמו פרארי, אסטון מרטין ולמבורגיני, דרך אלו שמוכרים פחות כמו קוניגסג ובוגאטי, ועד למותגים האלמוניים יחסית לקהל הישראלי, דוגמת זנובו וקוואנט. זה לא משנה כמה גדול ועשיר אתה, לכל מותג יוקרה היה מקום של כבוד בתערוכת ז'נבה - וקהל מבקרים נהנה השנה ממבחר מנקר עיניים במיוחד.
קחו לדוגמה את הדוכן של אסטון מרטין. יצרנית הרכב הקטנה יחסית - רק כ-4,000 יחידות בשנה - הציגה לא פחות משתי מכוניות חדשות. מצד אחד מכונית מסלול סופר-קיצונית בשם וולקן, עם עיצוב עתידני ותג-מחיר של 11 מיליון שקל (לפני מסים, כמובן), ומצד שני קריצה ראשונה וצפויה של המותג לעולם רכבי הפנאי, בדמות קרוסאובר מסוגנן בשם DBX, עם מרווח גחון מוגבה ועיצוב ספורטיבי.
לא הרחק משם, בנטלי רמזה אף היא על העתיד לבוא. מכונית התצוגה EXP 10 ספיד 6, ממחישה כיצד עשויה להיראות מתחרה חדשה של המותג לפרארי ופורשה. מכונית הספורט הקטנה יחסית מציעה עיצוב עגלגל ושרירי, ואילו בתא הנוסעים כצפוי תמצאו את מיטב דיפוני העור והמותרות שהעשירים ביותר מצפים לקבל.
מותג בריטי אחר, מקלארן, נהנה אף הוא מעדנה בשנים האחרונות. בתערוכת ז'נבה הפנינה בדוכן היצרנית הייתה ה-675LT, גרסת סופר-ספורט של ה-12C הוותיקה, עם מרכב ארוך, 675 כ"ס והאצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 2.9 שניות. המהירות המרבית? 330 קמ"ש. ופורשה לא נשארה חייבת, עם גרסת סופר-ביצועים של ה-911, ה-GT3 RS.
מי שמעדיף את מכונית העל שלו ידידותית לסביבה, יכל לבחור בין שתי אלטרנטיבות שונות - ולא רק בסוג ההנעה. מצד אחד בתערוכה נחשפה ה-R8 החדשה של אודי בגרסה חשמלית מעודכנת, עם טווח נסיעה של יותר מ-400 ק"מ בין טעינות וביצועים שיביישו מכוניות ספורט רבות. ומצד שני, יצרנית צעירה הציגה את מה שעשוי להפוך ליריבה מסקרנת לטסלה, מכונית פאר-ספורט גדולה עם 800 כ"ס והנעת כלאיים מתקדמת וכמעט לא מזהמת.
גם מכוניות העל המסורתיות לא נותרו חייבות. למבורגיני הציגה בתערוכה את האבנטדור SV, גרסת על חדשה של המכונית החזקה ממילא. כאן יש עיצוב (עוד יותר) אגרסיבי, מנוע V12 עם 750 כ"ס ומהירות מרבית של יותר מ-350 קמ"ש. אה, והאצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 2.8 שניות. קוניגסג השוודית דחסה לא פחות מ-1,500 כ"ס ברגרה (Regera), מכונית העל ההיברידית הראשונה שלה, שתאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-2.7 שניות ולא תפסיק עד שהמחוג יראה 410 קמ"ש.
פרארי הלכה על משהו צנוע יותר, יחסית. ה-488 GTB החדשה שמחליפה את ה-458 איטליה, ומציעה לראשונה מאז ה-F40 מנוע עם יותר ממגדש טורבו אחד (במקרה של ה-GTB - שניים). בכל מקרה, עם 670 כ"ס, האצה ל-100 בתוך 3.0 שניות ומהירות מרבית של יותר מ-330 קמ"ש, ה-488 היא הכל פרט לאיטית. היא גם אחת המכוניות הבודדות בכל הרשימה הזו, שתשווק באופן סדיר בישראל, ואפילו עוד השנה.
ולסיום, איך אפשר בלי מילות פרידה מבוגאטי ויירון, שהאחרונה בהחלט שיוצרה ממנה מוצגת לעיני כל בתערוכת ז'נבה. מספר 450 מתוך 450 שנמכרו, בבורדו ושחור כמעט כמו המכונית הראשונה. אז להתראות 1,200 כ"ס, אנחנו נתגעגע.