שתף קטע נבחר

יו"ר שופרסל: "הרווחנו אבל לא מספיק"

שופרסל הציגה ירידה ברווחיות התפעולית ברבעון הראשון של 2015, אבל מכירות המותג הפרטי בעלייה וגם המכירות אונליין. מכירות החלב של המותג הפרטי הגיעו ל-30% ממכירות החלב ברשת. מנכ"ל שופרסל: "השוק צריך להתעשת. אי אפשר למשוך את המחירים למטה על חשבון הקמעונאים". על חובת שקיפות המחירים המתקרבת: "ההשוואה לא תהיה רק בעוף לשבת"

שופרסל פרסמה הבוקר (ב') את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2015. במקביל, רשת המזון הגדולה בישראל מתכוננת לחובת שקיפות המחירים, שתיכנס לתוקף השבוע ב-20 במאי.

 

יו"ר שופרסל רפי ביסקר, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה היום: "הרווחנו אבל לא מספיק. אני מרוצה ולא מרוצה מזה שהרווחנו 13 מיליון שקל. בשני רבעונים אנחנו מציגים רווחיות חיובית, אך ברווח התפעולי אנחנו במינוס 3 מיליון שקל. זה בשל עיתוי החג ובשל מהלך הורדת המחירים ביולי.

 

"הירידה במחזורים נובעת בראש ובראשונה משני מהלכים חדים שעשינו. הורדת מחירים מאוד חדה שביצענו. ומסגירת פעילויות לא רווחיות: סגירת סניפים (נסגרו 2-1) והקטנת סניפים. השפעתם ברמה שנתית בין 500 ל-600 מיליון שקל.

 

"שופרסל זו חברה גדולה מאוד. אי אפשר לצפות לתוצאות תוך רבעון אחד. אני כן מצפה לתוצאות טובות ועבודה בצורה יעילה יותר. שופרסל עומדת בתוכנית העסקית שקבעה לעצמה. אני מקווה לתוצאות טובות יותר ברבעון הבא".

 

הגידול בחלב - מעל לציפיות

יחד עם זאת, הדגיש ביסקר, "המותג הפרטי שלנו בפריחה. אנחנו לא מצליחים לספק את הצריכה של החלב בגלל הביקוש. מכירות המותג הפרטי בחלב מהוות 30% ממכירות החלב בשופרסל. ציפינו ל-25%. כעת אנחנו בודקים איך להגדיל את כושר הייצור של מוצרי החלב.

 

"כלל המותג הפרטי של שופרסל עומד על 15% מהמכירות ברשת. פעילות האונליין קפצה בדו ספרתי. היא מהווה 5% - 6% מהמכירות.

מותג החלב הפרטי של שופרסל ()
מותג החלב הפרטי של שופרסל
 

"יש באמתחתנו לא מעט מנועי צמיחה. לא הרווחנו מספיק אבל אני בהרגשה טובה כשאני רואה את יישום התוכנית העסקית".

 

עוד אמר: "נרכז 6-5 מרלו"גים למרלו"ג (מרכז לוגיסטי) אחד בשוהם שייפתח ב-2016 ויתרום לרווח התפעולי. מצד אחד משקיעים 400 מיליון שקל אבל אני בטוח שמ-2016 ומעלה נראה את התוצאות".

 

"נפתחים שטחי מסחר פי 2 מהצורך"

לעניין התחרות בין הקמעונאים אמר: "השוק נמצא בתחרות שהיא לא הגיונית כלכלית. מהמחאה, שופרסל עשתה צעדים מאוד משמעותיים, אבל אנחנו בחזית. יש חוסר שיוויון במאזן של שרשרת הערך בין ספקים וקמעונאים. הרווחיות שלנו נעה בין אפס לשני אחוז ושל הספקים הרווח התפעולי הוא דו ספרתי".

 

על מגה אמר: "אמרתי בעבר שעשוייה להיות בעיה ברשת קמעונאית, או קונסולידציה. נפתחים שטחי מסחר בכמעט פי 2 ויותר מהצורך וזה מוביל לתחרות לא הגיונית. שופרסל חזקה ויש לה אורך נשימה אך לאורך זמן זה לא יכול להימשך".

 

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן אמר במסיבת העיתונאים: "התחרות בין הקמעונאים אגרסיבית. יש תחרות מחירים ופתיחת שטחי מסחר.

 

"הצרכן החדש מבין את האפשרויות שיש לו בין כל רשתות השיווק. הוא מתמרן את הקניות שלו ומדויק יותר בקניות שלו. הוא לא מעוניין לצבור כבעבר, הוא יותר ממוקד בקניות הכרחיות".

 

"בעקבות השקיפות יראו שהמחירים של שופרסל נמוכים" 

לעניין חוק המזון אמר אברכהן: "זו יצירת כללי משחק חדשים בשוק המזון. במילא בעולם החדש של תחרות אגרסיבית נסגור מספיק חנויות כדי שלא יטענו נגדנו בעניין של גודל הרשת.

 

על מאגר המחירים שאמור להתחיל לפעול השבוע ב-20 במאי, אמר: "ייקח שבוע, שבועיים, חודש, עד שידעו לנהל את זה. לשופרסל יש המון יתרונות לפי דו"ח נילסן, תהיה רק בעיה במיצוב המחירים. יקום אתר המחירים וההשוואה לא תהיה רק בעוף לשבת. האם יהיה פער של עשרות אחוזים, או של אחוזים בודדים. זה יהיה עולם חדש, שבו יראו שהמחירים של שופרסל נמוכים והתחרות תעבור לטריות ולנראות.

 

איך שקיפות המחירים תשפיע על המחירים?

 

"אני מכיר את הפופוליזם הישראלי. ככל הנראה תהיה בתחילה ירידת מחירים ואז עלייה. נעבור את המערבולת בתחילת הדרך, אך בסופו של דבר תהיה שקיפות. לשופרסל יהיה גם אתר עם כל המחירים ועם השוואה למתחרים".

 

ביסקר אמר: "נשדר את הנתונים ב-20 במאי. בסופו תהיה לנו גם אפליקציה עם המחירים. כי אין לדעת אם האפליקציות שיצוצו, לא יהיו מוטות לטובת רשת מסוימת".

 

אברכהן: "אנחנו יודעים היום ברבעון 1 לומר איפה אנחנו עומדים מול הספקים. בהמשך מערכות היחסים תתבהרנה. כל אחד מהשחקנים ידע באיזו דרך להתנהג כדי להעלות את הרווחיות שלו. חוק המזון מייצר מצד אחד מתח, מצד שני כל אחד מהשחקנים יודע מה לעשות כדי לשפר את התוצאות העסקיות שלו. לא יכול להיות מצב שאנחנו משלמים את מלוא המחיר ברווחיות שנעה בין 1 ל-0 והספקים דו ספרתיים. שירוויחו אבל גם שהקמעונאים ירוויחו".

 

"השוק לא יחזור לרווחיות תפעולית של 5%"

על מהלך הורדת המחירים של שופרסל, שכלל גם ייקור של חלק מהמוצרים אמר: "בהשוואה מול ינואר מאי 2014 למול ינואר מאי 2015 שופרסל הורידה מחירים. האם נגעה פה ושם במחירים מאז? מה זה חשוב".

 

"אנחנו בטוחים שאנחנו נמצאים בהליך של שיפור ונראה אולו בכל רבעון שעובר בשוק שהוא בהאטה, אנחנו מובילי השוק הזה. להיות חברה זולה והוגנת גם בחנויות העירוניות.

 

תחזרו לרווחיות תפעולית של 5%?

 

"לא אין חיה כזאת. השוק ינוע בין 2% ל-3% בשנים הקרובות".

 

איך אתה רואה את השוק?

 

"הוא צריך להתעשת. אי אפשר למשוך את המחירים למטה על חשבון הקמעונאים בלבד".

 

הסתיימו הצמצומים בשופרסל?

 

"לא סיימנו את הצמצומים במטה. המטה לא גדול. כ-310 איש. למרות זאת נמשיך לצמצם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים