שקיפות מחירים: לא כל הרשתות עומדות בחוק
רשת אחת לא פרסמה מחירים, רשת שנייה פרסמה מחירי סניף אחד בלבד. רשתות אחרות לא עדכנו מחירים במשך שבוע או כמה ימים. למה? לכל רשת יש הסבר אחר ובחברה המפעילה קופות מסבירים: "אלה מחלות ילדות". הרשות להגנת הצרכן: "נשקול צעדים", אך ברשתות אמרו: "אין כרגע אכיפה"
בעיות בנתוני המוצרים והמחירים שמפרסמות באינטרנט 8 רשתות שיווק: בכפוף לחובת שקיפות המחירים במסגרת חוק המזון, 19 רשתות הסופרמרקטים הגדולות מחויייבות, החל מ-20 במאי, לפרסם את כל המחירים של כל המוצרים בכל הסניפים שלהן, כולל קובץ מבצעים. עליהן לעשות זאת בפורמט אקסל ו-XML וכן עליהן לעדכן את המחירים מדי יום. מסתבר שלא כל הרשתות עומדות בחוק.
לאתר שקיפות המחירים של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן >>
מה כוללת חובת שקיפות המחירים >>
גילינו זאת כשערכנו השוואת מחירים, בהתבסס על הנתונים שהרשתות מחויבות לפרסם ברשת, בסיוע חברת מדלן. משום מה, מחירי רמי לוי היו לא מעודכנים וכן צרכנים התלוננו ל-ynet שסניפי יוחננוף לא מופיעים במפה האינטראקטיבית. מבדיקת מדלן עולה כי אכן יש בעיות בהעלאת הנתונים אצל כמה רשתות.
הרשתות שלא מפרסמות נתונים מלאים
נראה שרשת טיב טעם לא פרסמה כלל את קבצי המחירים.
אצל רמי לוי, קבצי המוצרים והמחירים עודכנו ב-26 במאי, אך לאחר מכן נמחקו בלי שעלו קבצים מעודכנים יותר.
נכון לאתמול, יינות ביתן עדכנה לאחרונה את הנתונים רק ב-2 ביוני ומחסני השוק עדכנה נתונים ב-28 במאי.
ברשת יוחננוף, קבצי המוצרים והמחירים עבור כל הסניפים ריקים, מלבד סניף כפר ביל"ו, עבורו כל המחירים והמוצרים מעודכנים.
רשת קואופ פרסמה קבצים, אך קבצי המוצרים והמחירים בפורמט ה-XML אינם כוללים את המחירים, שקיימים רק בפורמט האקסל.
בעדן טבע מרקט, תאריך עדכון אחרון של הקבצים היה 4 ביוני 2015. כמו כן לא ניתן לעבוד עם הנתונים, כיוון שקובץ פירוט החנויות שגוי ואינו מכיל את המספר המזהה של החנות.
בסופר דוש קבצי המוצרים והמחירים כוללים משקאות בלבד.
פנינו לרשתות אתמול והיום. קחו בחשבון, שייתכן שחלקן כבר תיקנו את התקלות.
רמי לוי: התקלה תתוקן היום או מחר
רמי לוי מסר בתגובה: "היתה לנו תקלה כמה ימים ואין נתונים באתר. היום או מחר, זה יעלה חזרה. לכן בסקר שנעשה, על-ידי מדלן, לא יכלו לסקור אותנו כי לא היינו עם הנתונים באוויר".
יוחננוף: למעט סניף ביל"ו, כל הקופות עדיין עובדות על DOS
איתן יוחננוף, הבעלים של רשת הסופרמרקטים יוחננוף, אמר ל-ynet: "זו לא תקלה. זה נכון שכרגע אנחנו מעלים נתונים רק מסניף ביל"ו. מיהרו להכניס את החוק לתוקף, לפני היכולת שלנו לשדר את הנתונים. מי שמעביר את הנתונים, זו חברת ריטליקס, ששולטת בקו הקופות והיא מסוגלת להעביר את הנתונים כשהם בפורמט של Windows (ווינדוס) בלבד. רק שאצלנו, כל מערך הקופות מושתת על DOS (דוס). הסניף הראשון שהעברנו ל-Windows זה סניף ביל"ו".
לא תהיה אכיפה 3 חודשים
לטענת יוחננוף, "עוד לפני שהחוק עבר, החלטנו על החלפת כל הקופות ברשת. זו חתיכת עלות, אבל חוק זה חוק. ריטליקס אמורה לסיים את החלפת הקופות בכל הרשת בחודש הקרוב. אפילו פנינו לגוף הרלוונטי שאחראי על החוק, כדי שייתן לנו ארכה. קיבלנו תשובה שלא תהיה ארכה, אבל גם לא תהיה אכיפה ב-3 החודשים הראשונים. הם נותנים לנו את האפשרות להתארגן".
מצד אחד זה עובד לטובתכם, כי אין אכיפה ויש זמן להתארגן. מצד שני, חסרתם בהשוואה. באזורים בהם אתם פועלים – רשת אחרת יצאה הזולה ביותר, בעוד שיתכן שיוחננוף היא הזולה ביותר, אך לא היה ניתן למשוך את הנתונים שלכם.
"אני יכול להגיד לך באחריות, שהחוק הזה טוב לנו. כי אנחנו שחקני הארד דיסקאונט, ואין לנו למה להסתתר להיפך. מבחינתנו זה אינטרס שיווקי, אין ספק שנהיה שם ובהקדם".
כמה עולה לכם לשדרג את כל הקופות?
"קופה אחת עולה עשרות אלפי שקלים. יש לנו 10 סניפים, עם קווי קופות אדירים. סניף אשדוד למשל, זה סניף של 40 קופות ובשאר הסניפים, יש ממוצע של 27 קופות לסניף, אז תעשי את החשבון. זו לא השקעה קטנה, אבל יתכן שהיינו מחליטים להשקיע כך גם בלי החוק ועדיין, ההתארגנות דורשת זמן. בכל מקרה, אנחנו מברכים על החוק הזה וחושבים שסוף סוף הוא ישקף את המציאות האמיתית ולא מצג שווא".
קואופ: תודה על הפניית תשומת הלב
מקואופ ישראל נמסר: ״תודה על הפניית תשומת הלב. מבדיקה עולה כי אכן קיימת תקלה בפורמט ה-xml בשורת הסיכום. אנו בודקים מדוע קרתה התקלה ופועלים לתקנה. תקלה זו אינה מופיעה בקובץ האקסל, הברור והנגיש לציבור כולו. קואופ ישראל מקפידה לפעול בהתאם להנחיות החוק ומאפשרת בהתאם צפיה בכלל הפורמטים הנדרשים״.
עוד נמסר כי סמנכ"ל המחשוב של קואופ עדכן את כל הקבצים, מה שאמור לפתור את התקלה.
מחסני השוק וסופר דוש
שלום נעמן מבעלי מחסני השוק, אמר ל-ynet שאצלו הקבצים מסודרים לפי מחירים בנפרד ומבצעים בנפרד, לפי חוק. עקב כך, טען, הבעיה היא אצל האפליקטור (מי ש"מתרגם" את הנתונים) ואם יש תקלה, היא תתוקן.
עזרא דוש, הבעלים של סופר דוש אמר ל-ynet: "הקובץ שאנחנו מעבירים, זה אותו קובץ שהמדינה דרשה וכמו כולם אנחנו מעבירים אותו דרך חברת ריטליקס. אנחנו מפרסמים את כל הסניפים והמחירים. אם חסרים נתונים, צריך לדבר עם ריטליקס".
ריטליקס: אלה מחלות ילדות ויש להן כמה סיבות
פנינו לתגובה גם לתברת ריטליקס (Retalix) שמפתחת מערכות לניהול קופות ולניהול שרשרת האספקה לחנות. שלומי סבן, מנהל השירות המקצועי בישראל אמר ל-ynet, שאכן, "יש בעיות בהזנת הנתונים. אנחנו יכולים לשלוף את המידע כמו שצריך, אבל לא תמיד המידע שאנחנו שולפים זה מידע מלא.
"סיבה אחת היא שרוב הלקוחות עובדים עם כמה מערכות. יש לקוח שקונה מאיתנו שירותי קופה, אך ניהול הפריטים נעשה על-ידי חברה אחרת. זה יוצר בעיות. הגוף השני לא בהכרח אחראי מספיק לומר ללקוח שלא כל המידע עולה.
"סיבה אחרת: יש לקוחות שקונים את הכל מאיתנו. גם במקרה כזה, הלקוח אחראי לעדכן פרמטרים מסוימים שקיימים בפריט. למשל ברקוד, מחיר, מבצע. הרגולטור רוצה שיהיו לפריט גם מאפיינים של ארץ ייצור, אך לא כל הקמעונאים מקפידים למלא זאת כי זה לא היה רלוונטי עבורם. לכן צריכה להתבצע עבודה מצד הקמעונאים כדי שאנחנו נוכל לשלוף מבסיס הנתונים.
"סיבה שלישית: יכול להיות שבבסיס הנתונים שלנו יש התייחסות לקוד הפריט ולקוד המחיר, אך האפליקטור, זה שקורא את הנתונים (כמו מדלן, מיי סופרמרקט, זאפ מ.ק) לא יודע לקרוא את הנתונים".
מה המחיר הנכון לקולה: במבצע כמות, במבצע מועדון או בלי מבצע?
לפי סבן: "לכן מתחילות להיווצר מחלות ילדות. הרגולטור אמר לנו: החוק נכנס לתוקף ב-20 במאי יש לכם 3 חודשים להעלות את הרכבת על המסילה. זו תקופה קריטית, מאוד חשובה, אני מעריך שגם לאחריה יהיו עוד גליצ'ים של לקוחות, קמעונאים, ספקים, אפליקטורים וכן הלאה. אנחנו עוד לומדים את החוק".
ברגע שנכנס חוק צריך לעמוד בו. אולי הוא נכנס לתוקף מוקדם מדי , אבל בכל זאת לא לומדים חוק אחרי שהוא כבר תקף.
"את צודקת, אבל זה מורכב. הנה עוד סיבה: לאותו פריט יכולים להיות 4 סוגי מחירים שונים. לדוגמא, קולה עולה 5.90 שקלים לבקבוק רגיל, אבל אם אתה קונה את המשקה עם חטיף, תקבל אותו ב-4 שקלים ואם אתה קונה אותו עם חטיף ואתה חבר מועדון תקבל אותו ב-3 שקלים. יש פה כל מיני מורכבויות. מה המחיר הנכון? 5.90 או 3 שקלים? החוק מקיף, אבל הוא לא סוגר את כל הקצוות ובעיות כאלה הועלו בוועדות ההיגוי שהיו בכנסת.
יש רשתות שעוד לא העלו נתונים.
"יש לקוחות שיכולים לומר לי: 'אל תעלה את הנתונים כרגע. הרגולטור כרגע לא אוכף את זה ואנחנו רוצים לבדוק שאנחנו מעלים את הנתונים בצורה תקינה לפני שמשדרים אותם לאתר. אנחנו עדיין בבדיקות', מבחינתי זה בסדר גמור".
הבעלים של סופר דוש אמר שהוא מבחינתו מעלה הכל, אבל לפי חברת מדלן, רואים אצלו רק מחירי משקאות.
"אני לא יכול לדבר בשם לקוח ספציפי. אני יכול רק לומר לך שאנחנו מעלים את הנתונים שקיימים אצלנו. אם הפורמט תקין אז אנחנו מעלים בצורה תקינה".
מיינות ביתן נמסר: "מדובר בתקלה של שטח אחסון באתר שטופלה, אנו מודים על ההערה ותשומת הלב, האתר עודכן וימשיך להתעדכן כל יום על פי הנדרש/ הוראת החוק".
מטיב טעם לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.
מעדן טבע מרקט לא נמסרה תגובה עד למעוד פרסום הידיעה.
מהרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן נמסר: "לאור המורכבות הנדרשת לעמידה בהוראות החוק והבעיות שנצפו באופן רוחבי אצל מספר רב של חברות, פועלת הרשות מול החברות לשם עמידתן בהוראות החוק והרשות תשקול את צעדיה בהתאם".