"כשל כפול": מי מתנגד להסכמי הגג?
עמותת מרחב, הפועלת לשיפור איכות החיים העירונית, סבורה שהסכמי הגג שחותמת המדינה עם הרשויות המקומיות לזירוז הבנייה אינם מספקים מענה למשבר הדיור: "מדובר במחדל תכנוני מתמשך". רשות מקרקעי ישראל, יוזמת המודל, לא מסכימה: "זה מתווה השיווק האפקטיבי ביותר שפעל עד כה"
הסכמי הגג שמקדמת המדינה מול רשויות מקומיות אמורים לזרז הקמת אלפי דירות לצד הקמת תשתיות ראויות. ואולם, רק בשבוע שעבר נודע כי בחלק מהערים נרשמה התנגדות לקידום הסכם זה בטענה לסחבת, כמו בקריית גת. כעת נראה כי התנגדות להסכמים אלה מגיעה מגורם נוסף - עמותת מרחב.
- לפיד ואריאל חתמו על "הסכם גג" בקריית גת
- ראש העין: נחתם הסכם לכ-16 אלף דירות
- ראשל"צ: נחתם הסכם ל-21 אלף דירות
- נחתם "הסכם גג" לאלפי דירות במודיעין
- הסכם גג בקריית ביאליק: 7,250 דירות חדשות
עמותת מרחב מגדירה את תפקידה כמי שפועלת "לשיפור איכות החיים העירונית בישראל, ולקידום פיתוח סביבה עירונית הומנית, משגשגת ובת קיימא". במסיבת עיתונאים שקיימה השבוע טען מנכ"ל העמותה, דרור גרשון, כי "הכוונה לבנות שכונות שלמות מתוקף צעדים כמו הסכמי גג, טומנים בחובם כשל כפול".
הוא הסביר כי כי אחד הכשלים הוא חוסר היכולת לממש הסכמים אלה, "בהיעדר יכולת לספק מענה למשבר הדיור"; ואילו הכשל השני, לטענתו, הוא היותם של הסכמי הגג "מחדל תכנוני מתמשך של בניית שכונות פרברים שימיתו את מרכזי הערים ויגרמו לנזק כלכלי, חברתי וסביבתי ארוך טווח".
גרשון קרא לחברי קבינט הדיור, שישיבה ראשונה שלהם נערכה השבוע, "לבחון מחדש את התכנון הפרברי של השכונות החדשות, ולשנות את העדפותיה מתכנון על שטחים פתוחים - להפניית המשאבים אל תוך הערים". הוא הוסיף כי ממחקרים שערכה העמותה עולה כי בערים קיימת קרקע ציבורית זמינה לבנייה של כ-150 אלף יחידות דיור.
מלבד הביקורת על אופן ביצוע הסכמי הגג, עמותת מרחב מודאגת מהתוכניות המאושרות במסגרת הסכמים אלו. במסגרת פרויקט "ישראל עירונית 2050" שמקדמת העמותה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, היא מצאה כי "הסכמי גג בשכונות כמו כרמי גת בקריית גת ופסגות אפק בראש העין אינם בעלי מאפיינים של עירוניות טובה".
במסיבת העיתונאים התריעו חברי העמותה מפני החשש ששכונות אלה "ייצרו סביבות חיים שלא מעודדות צמיחה כלכלית וחברתית והתושבים בשכונות אלה יסבלו מכך". לטענת העמותה, אין צפיפות מגורים מספקת בשכונות אלו, מה גם שהן מנותקות מהעיר, נעדרות נגישות ראויה ובשל כך מסתמכות על כלי רכב פרטיים כמעט באופן מלא.
מרשות מקרקעי ישראל, שיזמה את מודל הסכמי הגג, נמסר בתגובה לפניית ynet: "הסכמי הגג הם מתווה השיווק המוצלח והאפקטיבי ביותר שפעל עד כה, אשר רותם מראש את כל משרדי הממשלה לקידום יעיל ומהיר של רבבות יחידות דיור. טבעי שבסדר גודל של עשרות אלפי יחידות דיור, המשווקות בקצב זמן מהיר וקצר, יהיו תיקונים תוך כדי תנועה. הסכמי הגג יוסיפו להיות אחד ממנועי השיווק של קרקע לדיור בישראל".