שתף קטע נבחר

צמים וקונים: השופינג של חודש הרמדאן

בדומה לחגי תשרי של היהודים, חודש הרמדאן מאופיין בתסיסה בשווקים של המגזר הערבי. ממוצע סל המזון למשפחה מכפיל עצמו וגידול חד נרשם בקניות הביגוד, הבישום ומוצרי החשמל. מה הצרכן הערבי מחפש? בעיקר מותגים. סמנכ"ל שיווק ברדיו א-שמס: "מי שלא מכיר את הפוטנציאל - מפסיד"

"המפרסם היהודי לא מכיר מספיק את התרבות הערבית, ולכן לפעמים הוא מפספס את הפוטנציאל העסקי בכלל ובפרט בחודש הרמדאן", אומר ל-ynet בדיע כראם, סמנכ"ל השיווק של רדיו א-שמס, תחנת הרדיו האזורית הערבית. "לחודש הזה יש ייחוד עסקי ומכירתי, ומי שלא מבין את זה בקרב המפרסמים והקניינים, מפסיד מכירות בהיקף שהוא לא מכיר".

 

כתבות נוספות בערוץ הצרכנות :

 

הרמדאן, החג המרכזי ביותר בשנה של המוסלמים שנפתח אתמול, דומה מבחינה צרכנית לחגי תשרי ופסח של האוכלוסיה היהודית. "חודש הרמדאן מלווה בחגיגת קניות גדולה בהיקפיה מבחודשים אחרים בשנה", אומר מוסא חסדייה, בעליו של משרד הפרסום המוביל במגזר "סקטורס אלבוסתאני".

 

"זה חודש בו המגזר הערבי עובד פחות וקונה יותר, שיעור צריכת המזון עולה ביותר מ-50% ושיעור קניית המתנות נוסקת במאות אחוזים. היקף הקניות בחודש זה מסתכם בכמיליארד וחצי שקלים. כל הרגלי הצריכה ברמדאן משתנים. זה נגזר מעצם קיום החגיגה בסוף כל יום צום, שמביאה איתה אווירת שמחה, והצרכנים הערבים משחררים את הרסן ומוציאים יותר כסף. מדובר ב'פיק' צרכני ומכירתי וגידול של עשרות אחוזים במכירות, פי 30 מאשר הגידול שיש בקרב הצרכנים היהודים בתקופת החגים היהודים. לא נראה שהמפרסמים מודעים לכך שיש קהל רחב שאליו הם יכולים לפנות".

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

מ-2,700 שקל בחודש ל-5,500

ההערכה היא שכ-80% מהמוסלמים בישראל, המהווים כ-20% מהאוכלוסיה בישראל, צמים ברמדאן. חובת הצום חלה על כל מוסלמי, מגיל 13 ומעלה, נשים וגברים. במהלך החודש מתקיימות בכל יום שתי ארוחות גדולות: ארוחת הסֻחוּר, אותה אוכלים לפני הזריחה, ובערב, ארוחת האִיפְטַאר, שהיא תמיד רבת משתתפים ומלאה בכל טוב.

 

לפי חסדייה, אם משפחה ממוצעת במגזר הערבי מוציאה בחודש רגיל כ-2,700 שקלים, הרי שבחודש הרמדאן הסכום הממוצע הוא כפול, כ-5.500 שקלים ואף יותר. הצרכנים קונים הרבה בשר, ירקות, פירות יבשים, שתייה קלה, אורז וממתקים. בתקופה שלפני תום הצום, לקראת שלושת ימי החג שמסיימים את הצום - העיד אל פיטר, עטים הצרכנים הערבים על חנויות חשמל, אופנה, וכן מתכננים חופשות. "בהתאם לזה", מסכם חסדייה, "גם ענף הפרסום נהנה מעלייה בהיקפי הפעילות, וכרבע מתקציב הפרסום של חברות המזון ושל רשתות השיווק הגדולות מושקע בחודש זה".

 

"הקהל שמגיע למתחם הקניות בנצרת עלית הוא קהל איכותי", מעידה רוחה אבקסיס, מנכ"לית קניון עופר דודג' סנטר בעיר. "זה קהל מבין ענין, שיש לו גם כסף, ואת רוב המשאבים שלו הוא מפנה לחודש הזה. אמנם בשל הצום יש ירידה במסעדות בשעות היום, אבל בערבים הן מפוצצות. אם בעבר המשפחות היו בעיקר מארחות אחת את השניה, עכשיו הן מעדיפות לצאת למסעדות, וכן המסעדות יוצאות במבצעים מיוחדים לקראת התקופה הזאת.

בדיע כראם. "המפרסם מפסיד את הפוטנציאל העסקי" (צילום: אמג'ד נסאר) (צילום: אמג'ד נסאר)
בדיע כראם. "המפרסם מפסיד את הפוטנציאל העסקי"(צילום: אמג'ד נסאר)
 

לדברי אבקסיס, "בקניון עצמו מתחילים גם מבצעים והנחות בזמן של שבוע עד עשרה ימים לפני עיד אל פיטר. אנחנו בוחרים פריטים בתחומי האופנה והחשמל ומקדמים את המבצעים עליהם באמצעות קמפיין רדיו, שילוט חוצות וטלוויזיה. יש בתקופה הזאת עלייה של לפחות 50% במכירות ובפדיונות. בימים אלו הקניון פתוח עד חצות במקום עד עשר בערב. בימים אחרים של השנה המסעדות פתוחות עד אחרון הסועדים. הקהל המוסלמי אוהב להתחדש במוצרים לקראת החג, וסל הקניות שלהם גבוה במיוחד בתקופה זו".

 

איברהים מגזל, סמנכ"ל המכירות במשביר לצרכן: "בשבוע הראשון של הצום עדיין לא רואים תנועה מיוחדת של הצרכנים. מהשבוע השני, עולם הבית של המשביר מוצף בקונים. הם מביאים מתנות למשפחה המארחת, ואנחנו נערכים בעוד מועד עם מבחר מוצרים בעולם הבית ובכמויות גדולות.

 

מגזל מעיד, כי "לקראת העיד אל פיטר מתחילה הנהירה לעולם האופנה והקוסמטיקה. הקניות לילדים בעדיפות ראשונה, ואח"כ האשה והגבר מתפנקים בלבוש חדש לכבוד החג. הם מתנהלים כמו בשכרון חושים ורוכשים עשרות פריטים למשפחה. הגברים מחפשים מותגי אופנה, כמו 'בוס' ו'טומי', הנשים עטות על הבישום. אנחנו יוצאים בקמפיין מיוחד לקראת החג, ושוכרים משרד פרסום, שמתמחה בנושא. בימים שלפני החג, הפדיון הוא פי ארבעה מביום רגיל".

 

עמיר משה, מנכ"ל H&O: "הגברים מעדיפים מותגי ספורט כמו נייקי, אדידס וניו בלאנס, לילדים הם קונים חליפות עם דמויות מוכרות, לנשים הזמנו קולקציה מיוחדת וחדישה, מתוך ידיעה שכל אשה קונה כמה פריטים ולא מסתפקת באחד. סל הקניות של הקהל המוסלמי גבוה בתקופה הזאת מממוצע הסל של הקהל היהודי בתקופת החגים. אחרי החג הסניפים נראים כאילו שעבר בהם טורנדו".

 

עושים מאמץ להגיע למגזר הערבי. SIRMONEY ()
עושים מאמץ להגיע למגזר הערבי. SIRMONEY

בני אשר, מנהל מותג ההלבשה האיטלקי בארץ מספר גם הוא על נהירת הצרכנים למותגים: "המותג עושה מאמצים שיווקיים ניכרים בפנייה למגזר הערבי, שמעריך אופנה אירופית איכותית ומוקפדת, וגם אוהב להישאר מעודכן בטרנדים האחרונים, בעיקר בחגים ומועדים. אצלנו יש ביקוש גבוה לחליפות מעונבות וייצוגיות לאירועים".

 

בחודש הזה כל העסקים משגשגים", מסכם כראם. "זה חודש משפחתי, יש בו טקסים משפחתיים, בני המשפחה מתפללים יחד. הוצאות משקי הבית בחודש הרמדאן שקולות להוצאות של חמישה חודשים אחרים במהלך השנה. האוכלוסיה הערבית לא חוסכת בזמן הזה, הכל כדי להמשיך את המסורת. הרדיו בחברה הערבית תופס את מירב התקשורת והפרסום ברדיו עובד. כ-800 אלף איש מאזינים ביום למקלט הרדיו וכ-50 אלף איש ביום נכנסים לתחנה דרך האינטרנט.

 

"בחברות, שמודעות לפוטנציאל העסקי בחודש הזה, מבינים שהערבים הם חמישית מהאוכלוסיה, אבל כמעט שליש מכוח הקנייה. מכיון שהרשות השניה מגבילה את זמן הפרסום ברדיו, העסקאות נסגרות עם המפרסמים לפני החודש הזה, ומפרסמות אצלנו חברות כמו סופר פארם, רשתות חשמל, המשביר לצרכן, עמינח, מרכזי ספורט, מסעדות. אך אחרי החודש הזה יש ירידה בפרסום".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: אסף לב
עמיר משה מנכ"ל H&O
צילום: אסף לב
צילום: אסף לוי
רונה אבקסיס מנכ"לית עופר דודג' סנטר נצרת עלית
צילום: אסף לוי
מומלצים