"אברלי": סלמה האייק כנשק חם
סלמה האייק היא מושא לחלומות אירוטיים של לא מעט גברים. תציידו אותה באקדחים וקילר-אינסטינקט, ותקבלו סרט אקספלויטיישן מודרני - מופרך, אך מבדר למדי. "אברלי" הוא שיר הלל ללביאות לוחמות, שגם אריות אוהבים
קשה להעלות על הדעת סרט שעלילתו מופרכת יותר מאשר "אברלי" ("Everly"). בעצם, כשבאים לחשוב על זה, השימוש במושג "עלילה" הינו מופרך כשלעצמו ככל שהדברים אמורים במעין משחק מחשב שבו סלמה האייק מביסה צבא מתנקשים בעודה מתבצרת בדירה קטנה אחת. ואולם ברגע שמסתגלים לסיטואציה הבלתי אפשרית הזו, הסרט נהפך אפילו לבידור אלמנטרי ומהנה.
עוד ביקורות סרטים בערוץ הקולנוע:
הסרט נפתח עם דמותה של אברלי העירומה (האייק), קעקוע ענק מכסה את גבה החשוף, כשהיא נמלטת לחדר האמבטיה מאימת חבורה אלימה של גברים יפניים המנסים לחדור פנימה לדירה. בעודה מסתגרת בפנים, היא שולפת מהניאגרה שקית פלסטיק ובה טלפון ואקדח.
אברלי מנסה להתקשר לעזרה למפקח משטרה, אך מגיעה אל תא קולי (היעדרותה של סמכות גברית מצילה זו תאפיין בהמשך את הסרט כולו). האקדח ישמש אותה, כמסתבר, כדי לחסל את הגברים שמנסים להרוג אותה אחרי שאנסו אותה. העובדה שאברלי תתמודד בהמשך מול כל מי שבא להרוג אותה, אחרי שכדור פילח את גופה, אינה ההיבט המופרך ביותר של הסרט.
בהמשך אנו למדים, אפילו שזה לא באמת חשוב, שאברלי היא שפחת מין העובדת בשירותו של איש יאקוזה אכזר בשם טאיקו (הירויוקי ווטאנאבה), ששוכנעה על ידי המשטרה לצאת נגדו. יש לה אם וילדה קטנה שעליה להציל מפני אנשיו של טאיקו, ובעיקר היא צריכה לשרוד בעצמה בדירה שבה כלא אותה המאפיונר במהלך ליל חג מולד קטלני במיוחד.
מצעד המתנקשים הססגוני כולל זונות, עמיתותיה-לשעבר של אברלי, שלל אנשי יאקוזה, כלב טרף שעליו היא מתגברת בדרך מקורית ומשעשעת, צמד סאדו-מאזו אקסצנטרי, ולהקה של מחסלים הלבושים כשחקני תיאטרון קבוקי. מנין השליטה הפנומנלית של אברלי באקדחים, תת-מקלעים, רימונים וחומצות רעילות? כיצד היא מצליחה לשרוד אפילו טיל שמחריב את הדירה? השאלות האלה נדמות כמעט קטנוניות.
במילים אחרות, "אברלי" הוא לא יותר מפנטזיה גברית מזוקקת המעמידה במרכזה אישה סקסית עם אקדחים, שמחסלת עדרי גברים הצובאים על הדירה בה היא מתבצרת ומאיימים גם על חיי אמה ובתה. אם תרצו,
זוהי הגרסה הקאמרית של "קיל ביל". לזכות הסרט שביים ג'ו לינץ' (שסרטו העלילתי הארוך הקודם נקרא "Knights of Badassdom" - פנטזיה גיקית על קרבות אבירים שיוצאים מכלל שליטה), ייאמר שהוא לא מתיימר לפתח את הסיטואציה הבסיסית שבמרכזו המזכירה לא במעט את סרטי האקספלויטיישן הסליזיים של שנות ה-70.
האייק עצמה, בתפקיד ה-kick-ass התורנית (שיועד בתחילה לקייט הדסון), מצליחה להחזיק את הסרט, גם אם לא לגמרי לבדה. ברגעים המועטים של הפוגה, נוצר אפילו משהו אנושי בינה לבין איש יאקוזה פצוע אנושות (אקי קוטבה) השרוע על הספה בדירה. הופעתה המשכנעת הופכת את "אברלי" לסוג של אלגוריה על הישרדות נשית-אימהית בעולם של חיות טרף גבריות.
כי זוהי אכן הדרך לפענח את הדמות הזאת: לא קורבן-נשי הקמה על מעניהּ,לא גיבורת-על, אלא לביאה הנחושה להגן על אמה וילדתה. מעין שילוב של גיבורות סרטי לוק בסון, "ניקיטה" ו"לוסי", והשוטר ג'ון מקליין, השורד האולטימטיבי מסדרת "מת לחיות" (השוואה מתבקשת נוכח העובדה שהסרט, כמו "מת לחיות" הראשון, מתרחש אף הוא בערב חג המולד).
אף שהסרט מתרחש לכל אורכו בתחומי דירה אחת (ולעיתים גם במסדרון המוביל אליה), הוא לא משעמם לרגע, בעיקר משום שלינץ', בסיוע התסריטאי ייל האנון, מקפיד למצוא דרכים יצירתיות לאתגר את הגיבורה הכלואה שלו. בדרך משונה, נדמה אפילו שהדמות הזו מתפתחת במהלך ליל ההישרדות הארוך.
וכך"אברלי", שהופץ במקור באמצעות חנות המדיה הדיגיטלית iTunes וזכה להפצה מוגבלת מאוד בבתי הקולנוע, אינו מתיימר להיות יותר ממה שהוא מציע: בידור ראשוני מאוד, המודע להיבטיו המופרכים, ומהנה כל הזמן הקצר יחסית שהוא נמשך.
"אברלי" (ארצות הברית) - במאי: ג'ו לינץ'. שחקנים ראשיים: סלמה האייק, הירויוקי ווטאנאבה, אקי קוטבה, לורה קפדה, גבריאלה רייט. אורך הסרט: 92 דקות.