שתף קטע נבחר
 

מספר הרוגי ריקול מתג ההנעה של GM עלה ל-124

יצרנית הרכב הודתה ב-124 מקרי מוות הקשורים לתקלה במתג ההנעה וצפויה לשלם קנס בגובה 1.2 מיליארד דולר לפחות. ואם זה לא מספיק, בתקשורת האמריקאית עולות לאחרונה טענות לטיוח כשל נוסף

קרן הפיצוי לנפגעי פרשת מתג ההנעה של ג'נרל מוטורס עדכנה את מספר מקרי המוות הקשורים לכשל: 124 בני אדם. זאת לצד 266 תביעות נוספות שאושרו לפיצוי בשל פציעות בדרגות חומרה שונות, בהן 14 שהוגדרו "קשות".

 

 

על-פי קרן הפיצויים, 453 תביעות נוספות הוגשו עם תיעוד "לא מספק", מה שעשוי להעלות את מספר הנפגעים במידה ואלו יגישו מסמכים נוספים. בתביעות אלו נכללים 24 מקרי מוות ו-33 פצועים קשה.

 

ג'נרל מוטורס הקציבה פיצוי של למעלה ממיליון דולר למשפחת הרוג וצופה כי תשלם למעלה מחצי מיליארד דולר בסך הכל. זאת מלבד קנס למשרד המשפטים האמריקאי בגובה משוער של 1.2 מיליארד דולר, שעדיין לא הושת על החברה. על-פי הערכות שונות, הקנסות המצטברים שתשלם GM לבסוף לרשויות עשויים לחצות את רף ה-2 מיליארד דולר.

 

מתג ההנעה הפגום (צילום: AP) (צילום: AP)
מתג ההנעה הפגום(צילום: AP)

 

על-פי היצרנית, 205 מתוך 276 מתלוננים שתביעתם אושרה על-ידי GM, הסכימו להצעת הפשרה הכספית שניתנה להם, שישה בלבד דחו אותה והיתר עדיין לא מסרו את החלטתם. כמקובל באמריקה, GM עשויה למצוא עצמה בבית משפט מול משפחות נפגעים והרוגים שלא יגיעו להסכם פיצוי מספק או מול אנשים שתביעתם לקרן הפיצוי נדחתה מלכתחילה.

 

היצרנית יכולה למצוא עם זאת נחמה מסוימת בפסיקת ביהמ"ש לפשיטות רגל, שפסק באפריל שעבר כי היצרנית לא חייבת להשיב לתביעות הנוגעות למקרים שהתרחשו לפני שפשטה רגל בשנת 2009. GM נעזרה בחילוץ ממשלתי במיליארדים מכספי ציבור, לאחר שמשבר כלכלי שפקד את ארה"ב הביא לקריסתה.

 

מספר ההרוגים העדכני, 124, גבוה משמעותית מכפי שטענו ב-GM בתחילה. היצרנית הצהירה בסמוך לפרסום הפרשה בשנה שעברה כי היא מעריכה שהתקלה הובילה למותם של 13 בני אדם בלבד. הכשל, נזכיר, נבע מתכנון לקוי של מתג ההנעה. זה עובר ממצב מונע למצב אביזרים באופן ספונטני, וכתוצאה מכך מכבה את המנוע, תגבור ההגה והבלמים ומבטל את מערכות הבטיחות - למשל כריות האוויר.

 

בשימוע שנערך ליצרנית בקונגרס האמריקאי, נטען כי היצרנית ידעה על הכשל במשך קרוב לעשור לפני שפורסם, ומהנדסיה אף ניסו לתקנו בסתר מבלי ליידע את הרשויות או לבצע תיקון יזום במכוניות שכבר נעו על הכבישים. כתוצאה מכך מיליוני מכוניות נדרשו לשוב למוסכים, לאחר שהפרשה התפוצצה בתחילת שנה שעברה.

 

האם טויח כשל חמור ברכבי האמר?

בזמן שפרשת מתג ההנעה מסרבת לגווע, בתקשורת האמריקאית יש מי שמתלונן על כך ש-GM טייחה לכאורה כשל בטיחותי נוסף - זאת בעקבות קריאה לתיקון שפורסמה לאחרונה לכ-196 אלף רכבי האמר H3.

 

האמר H3. ג'נרל מוטורס ידעה ולא טיפלה? ()
האמר H3. ג'נרל מוטורס ידעה ולא טיפלה?

 

על-פי דיווח היצרנית, כלי רכב אלו עשויים להתלקח כתוצאה מכשל במערכת הקירור. הכשל הוביל לשלושה מקרים לפחות של כוויות לנהג או נוסע ברכב, כך על-פי נתוני GM - שהודיעה תחילה על שלושה מקרי התלקחות ללא נפגעים אך מיהרה לשנות את הצהרתה בתוך שעות ספורות ל-42 מקרי התלקחות ושלושה נפגעים.

 

כעת טוענים לקוחות כי דיווחים על תופעה זו הועברו לידי היצרנית עוד במהלך שנת 2009, והצטברו מאז ועד לפרסום הקריאה לתיקון השנה.

 

בתקשורת המקומית נשמעה ביקורת על-כך ש-GM המתינה שנים, והחליטה לבסוף על ביצוע קריאה לתיקון רק לאחר שנציגיה נפגשו עם בכירים ב-NHTSA (הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים), שמפקחת על טיפול בתקלות בטיחות.

 

בניגוד לקריאה לתיקון למתג ההנעה, שהגיעה גם לישראל במספר מכוניות נמוך, נכון לעתה לא ידוע על תיקון צפוי לכלי רכב ממותג האמר בישראל. המותג, שנסגר בסמוך לפשיטת הרגל של GM ולא חזר מאז, זכה בישראל להצלחה נאה באמצע העשור הראשון של שנות ה-2000.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים