עיריית ת"א אישרה את קירוי נתיבי איילון
הפרויקט העירוני הגדול בישראל יוצא לדרך: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בת"א-יפו אישרה את קירוי נתיבי איילון, ותמליץ עליה לוועדה המחוזית. הפרויקט יכלול פארק ציבורי ומרכזי ספורט מעל הנתיבים. צפו בהדמיות
התקדמות משמעותית בתוכנית הענק של עיריית תל-אביב - לקרות את נתיבי איילון . הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל-אביב-יפו קיבלה בישיבתה הבוקר (ד') החלטה להמליץ בחיוב בפני הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה על פרסום הודעה בדבר הכנת תוכנית בניין עיר (תב"ע) לפי סעיף 77 לחוק התכנון והבנייה, אשר תאפשר לבצע את פרויקט קירוי האיילון.
>>> רוצים להתעדכן בחדשות הכלכלה והצרכנות? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו
כמו כן, הוחלט על קביעת מגבלות להוצאת היתרי בנייה בתחומה של תוכנית זו, לפי סעיף 78 לחוק התכנון הבנייה, אשר מטרתן להבטיח כי כל היתרי הבנייה אשר יינתנו בתחום התוכנית לא יפגעו באפשרות לבצע את הפרויקט. בכך, למעשה, הוציאה לדרך הוועדה המקומית את הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, אשר צפוי לשנות את אזור מרכז העסקים הראשי (מע"ר), תוך קישור בין מזרח העיר למרכזה.
פרויקט קירוי איילון, אשר שטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, ייצור שטח ציבורי חדש ופתוח על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון, שהיום חוצים בפועל את העיר ללא הפסקה לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, ייקורו ויהפכו למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים, בתי קפה ופעילות מסחרית תומכת - מעל נתיבי איילון.
בעירייה מציינים כי "על ידי יצירת פארק ירוק נרחב בליבו הפועם של האזור העירוני הגדול בישראל, יינתן פתרון למחסור בקרקעות ציבוריות במרכז העיר; יתאפשר איחוי רקמות אורבניות; שיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים במקום; ויצירת אזור ידידותי ואטרקטיבי לפעילות עירונית, תוך ניצול מיטבי של הקרקע במוקד המטרופולין".
נכון להיום, נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והמשמעותיים במערך התנועה הארצי. בממוצע עוברים בהם כ-750 אלף כלי רכב ביממה והם נחשבים לציר התחבורה העמוס ביותר בארץ. בעירייה מציינים כי תנועת הרכבים והרכבות מייצרת מטרד רעש וזיהום אוויר, המשליכים באופן מהותי על שימושי הקרקע במקום.
עוד מוסיפים שם כי "בהיבט התחבורתי, הקמת הקירוי תתמוך בפיתוח עירוני מוטה תחבורה ציבורית ותאפשר שיפור משמעותי ברמת השירות להולכי רגל, בפרט עבור יוממים - העושים שימוש במערכת הסעת ההמונים המרוכזת באזור זה, אשר מצויות בו תחנות רכבת ישראל הגדולות בארץ ואשר היקף המשתמשים בהן צפוי לגדול באופן משמעותי ביותר בשנים הבאות, עם הקמת תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה בתוואי הסמוך לנתיבי איילון".
הפרויקט תואם את תוכנית המתאר המופקדת לעיר, אשר במסגרתה סומן קירוי האיילון. על פי התוכנית, עבודת התכנון תיערך בשני שלבים: בשלב א' הכנת תוכנית אב "חזון איילון" ושלב ב' הכנת תב"ע. לאחר סיום הכנת התוכניות, הן יובאו לאישור מוסדות התכנון. הצפי להבאת תוכנית האב לדיון בוועדה המקומית הוא תחילת שנת 2016.
לדברי איתי פנקס, חבר מועצת העיר תל-אביב-יפו ויו"ר ועדת ההיגוי לפרויקט קירוי איילון, "תל-אביב-יפו מציינת היום ציון דרך תשתיתי, סביבתי ואדריכלי ומתחילה, בפועל, בפרויקט שימשוך בוודאי תשומת לב ארצית ובין-לאומית. רצועת התשתית העמוסה ביותר במזרח התיכון - המורכבת מרכבת, כבישים, צנרת ביוב, ניקוז, חשמל, תקשורת ועוד - תהפוך בעוד מספר שנים לאי ירוק ופורח בלב העיר".
עוד הוסיף פנקס כי "מצוקת השטחים הפתוחים מקבלת מענה ייחודי, בדמות יצירת שטח חדש על חשבון שטח קיים, תוך צמצום מפגעים סביבתיים קיימים ויצירת שטחים פתוחים לרווחת העיר, תושביה ואורחיה. מעבר להיותו של הקירוי הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, ואחד השאפתניים בתולדותיה, קירוי איילון יהיה אחד המיזמים התשתיתיים-סביבתיים המרשימים בעולם, וסמל עירוני להתגאות בו".
"הכוונה היא כי הפרויקט ייושם בהדרגה החל מהשנים הקרובות, ובמסגרת התכנון צפויה התחלה הדרגתית של ניצול השטחים החדשים שיפיק פרויקט הקירוי לטובת הציבור עד לסיומו", אומרים בעירייה. עלות הפרויקט נאמדת בכשני מיליארד שקל והוא מתוכנן על ידי משרד לרמן אדריכלים ומחלקת תכנון מזרח באגף תכנון העיר במינהל ההנדסה של העירייה.