מבחן ריסוק: וולוו שברה שיא בטיחות
וולוו הפכה ליצרנית הראשונה בהיסטוריה של Euro NCAP לקבל ציון מושלם באחד מסעיפי המבחן. מאזדה ומיצובישי אכזבו עם ארבעה כוכבים בלבד
סדרת מבחנים חדשה שמפרסם היום (ד') גוף המחקר Euro NCAP, לתשע מכוניות חדשות: שבע מהן זכו בציון בטיחות מרבי, שתיים הסתפקו בארבעה כוכבים בלבד. אבל את עיקר תשומת הלב תפס ללא ספק הציון המושלם (100%) אותו קיבלה וולוו XC90 בסעיף מערכות בטיחות מתקדמות. ניקוד זה, שניתן לראשונה ב-20 שנות מבחני ריסוק באירופה, ניתן למכונית השוודית משום שהיא מצוידת כסטנדרט בשורת מערכות אקטיביות. למשל: בלימת חירום אוטונומית, זיהוי שלטים והגבלת מהירות באמצעות ניווט לווייני.
בהקשר זה ראוי לציין כי לפי דו"ח רשות המסים שהתפרסם, תמריצי המסים למערכות בטיחות מתקדמות הגדילו באופן דרמטי את שכיחותן במכוניות חדשות שנרכשו בישראל. מאז הוחלט על תמריצים אלה, עלה מספר המכוניות שבהן הותקנו מערכות כאלה במאות אחוזים. עם זאת יש להזכיר כי ארגון הבטיחות בוחן לפי המפרט הבסיסי של דגמים שונים באירופה, הגבוה לעיתים תכופות מהמפרט אותו מציעות יבואניות הרכב באותן מכוניות, גם בתוספת תשלום.
מיצובישי סופגת ביקורת, וולוו מצטיינת
את הביקורת החריפה ביותר ספגה מיצובישי עם הטרייטון (Triton), הטנדר החדש שהושק אך לאחרונה בישראל. במבחן הבטיחות שלדת הרכב קרסה וברצפתו נפערו חורים. בוחני הבטיחות הפחיתו בניקוד כתוצאה מכך, והוסיפו כל לרכב רמת הגנה גבולית לברכיים, לירך ולאגן הנהג - וכי קיים סיכון לפגיעת הראש בהגה בגלל פתיחה לקויה של כרית האוויר. הטרייטון פספס לבסוף את הציון המרבי בגלל היעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות.
מנגד, וולוו XC90 רשם היסטוריה בסדרת המבחנים הנוקשה, עם ציון 100% ראשון בתולדות Euro NCAP. זה ניתן למערכות הבטיחות המתקדמות - שכללו ברכב המבחן מערכת בלימת חירום אוטונומית, התראת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי של ההיגוי והתראת מהירות מופרזת המזהה שלטי מהירות ומתריעה על חריגה. זאת בסיוע מצלמה וניווט לווייני. ה-XC90 החדש זכה גם ציון כמעט מושלם בהגנה על מבוגרים - 97%.
המכונית | ציון כולל | הגנה על מבוגרים | הגנה על ילדים |
הגנה על הולכי רגל |
דירוג מערכות בטיחות |
טויוטה אוונסיס | 5 כוכבים | 93% | 85% | 78% | 81% |
פורד גלאקסי / S-מקס | 5 כוכבים | 87% | 87% | 79% | 71% |
מאזדה CX-3 | 4 כוכבים | 85% | 79% | 84% | 64% |
רנו קדג'אר | 5 כוכבים | 89% | 81% | 74% | 71% |
מיצובישי טרייטון | 4 כוכבים | 81% | 84% | 76% | 64% |
אודי Q7 | 5 כוכבים | 94% | 88% | 70% | 76% |
פולקסווגן טוראן | 5 כוכבים | 88% | 89% | 71% | 76% |
וולוו XC90 | 5 כוכבים | 97% | 87% | 76% | 100% |
רף המינימום | ל-5 כוכבים | 80% | 75% | 60% | 65% |
מבחן הבטיחות שנערך לרכב הפנאי חשף מנגד תקלה בכריות האוויר האחוריות - כאשר הבוחנים הבחינו בכך שהכריות לא נפתחות בגודל הנדרש. לאחר המבחן וולוו תיקנה את התקלה - כולל קריאה לתיקון שפורסמה בחודש שעבר גם בישראל. לאחר התיקון כריות האוויר תיפקדו כראוי.
ציון מעט מאכזב ניתן למאזדה CX-3, רכב הפנאי החדש של מאזדה שעדיין לא נמכר בישראל. הרכב דורג בארבעה כוכבי בטיחות, למרות שעמד בדרישות לחמישה כוכבים במדדי ההגנה הפאסיביים. מחסור במערכות בטיחות מתקדמות, דוגמת בלימת חירום אוטונומית (שלא מוצעת כאבזור תקני ולכן לא נבחנה), הוריד את הציון לארבעה כוכבים.
עוד נבחנו בסדרה האחרונה, צמד המיניוואנים הגדולים של פורד. הגלאקסי וה-S-מקס, שעל-פי ה-Euro NCAP מציעים רמת הגנה זהה, דורגו שניהם בציון חמישה כוכבים מרבי. גם פולקסווגן טוראן החדש, רנו קדג'אר (Kadjar), אודי Q7 החדש וטויוטה אוונסיס מתוחת הפנים זכו לציון חמישה כוכבים.
בהקשר של זו האוונסיס, אותה בחנו השבוע, חשוב לשים לב כי הציון אינו רלוונטי לשוק הישראלי. זאת, משום שהאוונסיס נבחנה על-ידי ה-Euro NCAP עם אבזור בטיחות מתקדם שמוצע כסטנדרט באירופה - כולל בלימת חירום אוטונומית והתראת סטייה מנתיב. בישראל מערכות אלו לא מוצעות כלל, גם לא בתוספת תשלום.