הסנדלרייה הקטנה שהפכה ליצואנית נעליים
מה שהחל כבית מלאכה קטן לתיקון נעליים הפך עם הזמן לשם דבר בישראל ובעולם בתחום נעלי הנוחות. בימים אלו מציינת חברת טבע נאות 70 שנה להקמתה, וזה זמן מצויין לחזור אל ההתחלה הצנועה, המשבר הגדול והפריחה המחודשת. וגם: למה לא כדאי לקנות נעליים בבוקר?
חברת "טבע נאות" חוגגת בימים אלו 70 שנה להקמתה. המפעל, שהפך מבית מלאכה קטן לאחת היצרניות הגדולות בישראל בתחום נעלי הנוחות, עבר במשך השנים גלגולים שונים.
לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות
ההיסטוריה של רשת הנעליים מתחילה עוד ב-1942, כשמספר יהודים מצ'כיה ואוסטריה, שלמדו סנדלרות, החליטו לעלות לישראל. לאט לאט, עזבה החבורה את עולם התיקונים ועברה לייצור נעליים. מייצור עצמי בהיקף קטן עברו הסנדלרים לבית מלאכה לנעליים, ובנובמבר 1946 הם כבר הקימו מפעל בקיבוץ נאות מרדכי שבאצבע הגליל. עד היום מפעל החברה שוכן במקום זה.
בשנות ה-90 נקלע המפעל למשבר, על רקע מצוקה קשה שחווה ענף הנעליים בישראל. מנכ"ל הרשת, מיכאל אילוז, שהגיע למפעל ב-1998, משחזר בראיון ל-ynet, כי בתחילת שנות התשעים יוקר המחייה בישראל הרקיע שחקים והוחלט להוריד את המכס על ייבוא הנעליים ב-40%. הוזלת מחירי הייבוא השפיעה קשות על יצרני הנעליים בארץ, ואף הובילה לקריסה של חברות נעליים גדולות.
אילוז נזכר איך הגיע למפעל שהיה נתון בהפסדים גדולים, ומנה 90 עובדים בלבד. לדבריו, לאחר שגובשה אסטרטגיה חדשה, ובזכות המוטיבציה והמחויבות הגבוהה של העובדים, עבר המפעל בתוך שלושה חודשים מהפסד לרווח.
כיום החברה מונה כ-600 עובדים, ומחזיקה בכ-80 סניפים בארץ וברחבי העולם (בין היתר - באוסטרליה, בקנדה, בארה"ב, באירופה, בקוריאה, בפפואה גינאה החדשה ולאחרונה גם ביפן).
הרווח העיקרי של טבע נאות מגיע מהייצוא לחו"ל, המהווה כ-70% מסך ההכנסות. "בנינו מותג ישראלי חזק, עם הסלוגן: 'את הכי יפה כשנוח לך', שנותן מענה למי שמחפשת נעלי נוחות בשילוב של אופנה", מספר אילוז. לדבריו, "בשוק הבינלאומי טבע נאות מוכרת בשם נאות (NAOT) כחברת הנעלה המתמחה בנוחות".
המפיץ בארה"ב הפך לבעלים
במרס 2014 נמכרה טבע נאות לאיש העסקים סטיב לקס תמורת כ-260 מיליון שקל. לקס היה בשנים האחרונות המפיץ הראשי של נעלי הרשת בארצות הברית. הוא מספר שהקשר הראשוני שלו עם טבע נאות נוצר בשנת 1974, לאחר שהגיע לישראל עם הגרעין שהקים את קיבוץ גזר, שם הכיר את אשתו סנדי, שירת בצבא וחי בקיבוץ כ-15 שנים. לבסוף נאלץ לחזור לארה"ב מסיבות בריאותיות.
בשנות ה-80 החל לקס למכור ולהפיץ את נעלי טבע נאות בארה"ב, ואחרי 5 שנים התמנה למפיץ הראשי של המפעל במדינה. "זאת הייתה אחת ההחלטות המוצלחות ביותר בקריירה שלי", אומר לקס, "אני שמח היום להיות הבעלים של החברה, כי אני מאמין מאוד במוצר ומצפה להגדיל את החשיפה העולמית של הרשת ולהגדיר את המכירות בישראל ובעולם".
כיום השוק בארה"ב אחראי לכ-60% מכלל המכירות של טבע נאות. לקס מציין כי למרות שהוא פועל בארצות הברית, הייצור של נעלי הרשת ימשיך להיות במפעל בקיבוץ. לדבריו, "טבע נאות הוא מותג חזק מאוד, ובארה"ב המותג משווק בערכים של נוחות, איכות חיים ודרך חיים".
בימים אלה החברה מתמקדת בקהל הרחב, ולא רק בפלח השוק של הנשים. חידוש נוסף הוא טכנולוגית צביעת הנעליים בעבודת יד, הנקראת "טבע נאות Art". לדברי אילוז, "הצביעה הידנית מעניקה ללקוח הרגשה אישית. לכל נעל יש טאץ' ייחודי. הטכנולוגיה מאפשרת מראה ססגוני של שילובי צבעים באפקטים ייחודיים על גבי עור טבעי גולמי. הצביעה פותחה על ידי מעצבי נעליים מיומנים שהוכשרו במיוחד לכך במפעל בקיבוץ נאות מרדכי".
אז מהי הדרך הטובה ביותר לקנות נעליים? אילוז מסכם עם כמה המלצות, וכצפוי מציע לשים בראש סדר העדיפויות את הנוחות: "כשהולכים עם נעליים לא נוחות ההרגשה הכללית פחות נעימה. חשוב מאוד לא לרכוש נעליים בשעות הבוקר, כי הרגל מתרחבת במהלך היום. חשוב למדוד את הנעליים בשתי הרגליים, מאחר שלפעמים יש הבדל בגודלן. כמובן שיש להסתובב מספר דקות עם הנעליים בחנות ולוודא התאמה ונוחות".
עוד בערוץ הצרכנות: חנות פופ אפ לוויסקי. צפו